Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

onsvir

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senaste besök

Om onsvir

  • Medlemstitel
    Nykomling

Senaste profilbesöken

174 profilvisningar
  1. Hej Daniel! Vi försökte för ca en och en halv vecka sedan med en gammal router och fick inte tillbaka möjligheten till WiFi-samtal, men internet fungerade bra som vanligt. Telenor och Bahnhof sa att felet inte låg hos dem. Så jag gav upp. Efter några dagar kopplade jag på mitt Mesh system från TP Link igen eftersom vi då i alla fall har internet på de ställen i huset där vi vill ha det. Internet fungerade, men inga WiFi-samtal nu heller. Döm om min förvåning när det i går plötsligt stod WiFi-samtal på displayen igen. Återigen utan att jag hade ändrat någonting. Så nu hoppas jag att det ska fungera och inte plötsligt försvinner igen. Livet är visst fullt av överraskningar 🙂hoppas du har samma tur som jag!
  2. Jag var inte tillräckligt utförlig! Felet dök upp samtidigt som Hallon introducera WFI telefoni. Enligt Mig så har inte teknikerna testat tillräckligt. Det finns en uppsjö med telefoner o Routrar så det hade varit mer konstigt om de inte hade fått problem än att det fungerat fullt ut. Men kan vi fundera kring om Bahnhof är det gemensamma problemet eller ligger det på något eller några nät??

    1. onsvir

      onsvir

      I min iPhone på Inställningar/Mobilnät valde jag under rubriken TELENOR att aktivera WiFi-samtal. Det ingår i mitt mobilabonnemang och det har också fungerat tidigare. Jag har nu försökt med två olika routrar här hemma, men med samma trista resultat. 

      Jag har tyvärr inte lyckats förstå hur det går till när mobilen kopplar samtal via WiFi-nätet. Hur kan det komma sig att det funkar på till exempel Ica, men inte hemma?

    2. GÖM

      GÖM

      Bahnhof slår ifrån sig! De kan inte modifiera. Tydligen så måste telefonens nätverk lira med tillgängliga routrar. Om du backar din telefons nätverk så kanske den fungerar hemma men inte på ICA. (MEN....Jag rekommenderar inte att du gör det). Men om du kollar tillgängliga nätverk på din telefon hemma så borde du kunna logga in på den router som du har.

    3. GÖM

      GÖM

      Fråga! Din router hemma är väl inställd på att du ska ange lösenord? Den på ICA är en med öppen anslutning.

  3. Det verkar som om nätverket i telefonen hamnar i konflikt med routerns nätverk (Bahnhof) (Hallon)

    Om jag återställer telefonens nätverk så sparkar routern ut mig. Loggar jag då in på Bahnhof igen så fungerar inte internet på telefonen. Har ni som har problem äldre telefoner? Med lägre Android version. Försökte logga in på tjatten hos hallon, men de hade 100 i kön så då vet ni vilka problem de har. Är det tre-s nät som spökar? 

    1. onsvir

      onsvir

      Jag förstår inte riktigt. Du verkar ha problem själv, men inget som liknar mitt.

    2. GÖM

      GÖM

      När Hallon introducera WFI telefoni  (3-s nät) så dog min internet utanför fiberrouterns räckvidd hemma. Så min möjlighet att betala parkering över telefonen är borta. Skit!

  4. Hemma fungerar WiFi perfekt för Internet på både våra och andras mobiler och på datorn. Men vi kan nu inte längre ha WiFi-samtal med våra mobiler hemma. Det slutade fungera i början på februari, men började fungera igen - men bara under några dagar - i slutet av samma månad. När vi är i livsmedelsaffären eller på andra ställen där de har WiFi för kunderna så fungerar både internet och även WiFi samtal perfekt. Det syns också tydlig skillnad på på displayen på mobilen (högst upp till vänster) när det funkar eller inte. Se bifogade bilder. som jag har tagit hemma. Den ena när WiFi just hade kommit tillbaka och den andra när det hade slutat fungera. Den lilla blippen längst ut till vänster visar den närmast obefintliga kotakten med Telenors mobilnät.
  5. Finns det någon här som vet vad som kan orsaka att möjligheten till WiFi-samtal har upphört i mitt hemmanätverk, när det fortfarande går bra på andra nätverk (t ex på Ica)? Det har alltså fungerat i ett års tid men har slutat fungera nu utan att någonting har ändrats i mitt eget nätverk. Mobiloperatören, internetleverantören och fibersinstallatören skyller på varandra. Vi bor på landet och har internet via fiber, men noll kontakt med mobilnät.
  6. Det här har ju fungerat i mer än ett år med våra mobiler, och även helt kort i förra veckan. Alla säger dessutom att det SKA fungera! Men det gör det inte!
  7. Snälla, läs HELA mitt inlägg och svara inte om du inte har ett vettigt tips! Vi har Telenor som mobiloperatör och Bahnhof som internetleverantör. I Telenors mobilabonnemang ingår möjligheten att ha WiFi-samtal. Enligt Bahnhof finns det inget som är fel från deras sida. Från det att IP Only i början av förra året hade installerat klart fibernätet och kopplat in det i huset med Inteno XG6846 Broadband Switch så har internet fungerat perfekt. Det har också fungerat perfekt att ha WiFi-samtal på våra båda iPhones här hemma ända fram till början av februari i år. Då slutade det funka exakt samtidigt på våra båda mobiler utan att vi hade ändrat någonting! Men när det inte fungerar hemma så kan vi båda två ringa WiFi-samtal på Ica och hos andra som har WiFi hemma. Varken IP-Only, Telenor eller Bahnhof vill ta på sig ansvar utan hänvisar till varandra. Vårt interna WiFi system kommer från TP-LINK. Det är ett mesh system Deco M5. Deras support hade mitt ärende och försökte hjälpa mig att lösa problemet. Det var ett flertal personer och tekniskt kunniga personer inblandade under flera veckor, men utan resultat. Massor med omstarter av alla apparater, medförande en massa genomgånger av alla ställen där inställningar kan göras/ändras, men ingenting kunde avhjälpa felet. Ett sista tips som jag fick av TP-LINK supporten den 19 februari var att vi skulle ta bort deras router och ersätta den med en annan, för att utesluta att det var deras system som orsakade problemet. MEN INNAN JAG HANN BYTA UT DEN BEFINTLIGA ROUTERN MOT EN AV ANNAT MÄRKE SÅ KOM WIFI-SAMTAL IGÅNG IGEN UTAN ATT VI HADE ÄNDRAT NÅGONTING ÖVERHUVUDTAGET, och exakt samtidigt på båda mobilerna. När det fungerar står det WiFi-samtal längst upp till vänster i mobilens display, när det slutar fungera står det bara Telenor. Nu har det slutat fungera igen med WiFi-samtal, så jag kopplade in en router av annat märke (D-Link) och nu fungerar det precis som innan detta byte av router. Internet och WiFi men inte WiFi-samtal. Så jag tror att felet måste ligga hos Bahnhof eller i IP-Only´s Inteno XG6846 Broadband Switch. Eller kan det vara fel någonstans i IP-Only´s fibernät? Vi bor på landet med praktiskt taget ingen kontakt med mobilnätet och är alltså helt beroende av att kunna ha WiFi-samtal. Jag skulle vara MYCKET tacksam om någon kunde förklara för oss var eller hur vi ska fortsätta felsökningen eller var ansvaret egentligen ligger.
×
×
  • Skapa nytt...