Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plura

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Det är blev svårare än vad jag trodde. Jag ska gå hem och försöka läsa på lite mer. En tanke som slog mig bara när jag försökte att skapa Loggbokstabellen var att om jag ska hämta arbetstyper från tblArbetstyp så måste jag väll strukturera om tblArbetstyper så att varje arbetstyp ligger radvis och inte som nu kolumnvis. Men medför inte det en hel del skräpdata i Loggbokstabellen? Jag har försökt beskriva vad jag menar med den bifogade bilden. Som jag förstått det så måste vare arbetstyp då bli en ny record (Tabell 1 i bilden) och all övrig information måste skrivas in (eller rättare sagt hämtas med hjälp av listruta). Ex om Arbetslag Grön använt 5st resurser på objektet Vägen 1 den 14/1 medför det 5 rader i tabell 1. Objekt_ID, Arbetslags_ID,Datum,Utförda arbeten och Datum är ju samma information. I Tabell2 i samma bild skulle allt från samma dag läggas in som en record och jag behöver bara skriva in informationen en gång. Edit: I bilden smög det in sig ett fel på sista raden för Vägen 1 aka det stå Justering under Utförda Arbeten. Dvs samma informationsom de anra posterna från samma dag.
  2. Återigen tusen tack för din värdefulla input. (Du får hojta till om du har något "Buy me a beer" konto som jag kan donera till......) Efter din första input gjorde jag en del ändringar i tabellerna som borde synas i bilderna i mitt andra inlägg. Nu har jag ändrat ytterligare. I den bifogade bilden syns det att jag lagt till tblArbetslag samt att jag slagit ihop tblDagbok och tblUtförda arbeten och kallar den du för tblDagbok. tblDagbok inehåller som synes nu OBjekt_ID som hämtas från tblObjekt, Utförare som hämtas från tblArbetslag, datum, en ett fritextfält för beskrivning av utförda arbeten samt de olika mängderna (ex antal traktortimmar, antal m3 grus osv) Vad jag däremot har lite problem med är hur jag ska skapa Loggbokstabellen. Jag tror att jag är med på ditt tänk men jag antar att jag inte ska använda mig av "uppslagskolumn" när jag vill koppla ihop de olika ID fälten. tblLoggbokstabell ska väll aldrig matas in manuellt? dagbok.zip
  3. Tusen tack för ditt svar. Tyvärr lyckades jag inte med att utrycka min tankebana riktigt fullt ut i första posten utan jag ska försöka en gång till: Tanken med databasen är att sammanställa "dagböckerna" från de olika arbetslagen här på jobbet. De olika arbetslagen har färdiga blanketter med vilken beställare det rör sig om (ex en kommun) och vilken typ av arbete det rör sig om (ex asfaltering) samt datum. På dessa blanketter eller "dagboksblad" finns även en ruta där de kan skriva in anteckningar (Kolumnen Utförda arbeten i tblUutförda arbeten) samt en lista med vilka resurser som använts för just det jobbet (kolumner i tblUtförda arbeten). Varje beställare kan ha flera olika Objekt och varje Objekt kan pågå i flera dagar och kan därför inehålla flera olika dagböcker. Det slog mig just nu att jag kanske krånglar till det lite extra. Kankse ska jag slå ihop tblDagbok och tblUtförda arbeten till en tabell istället. (Tabell3 i den nedre relationsbilden). Skulle det var OK att göra så rent "databas" mässigt?
  4. Hej, Jag håller på att lära mig Access och tänkte försöka ge mig in på att skapa en databas. Eftersom korekta relationer är A och O undrar jag om någon kan kontrollera den bifogade bilden för att se om jag är på rätt spår. Jag ska försöka att förklara mitt tänk här: tblBeställare inehåller diverse information om olika beställare (bör inte vara något konstigt förutom att jag nog ska bryta ut för och efternamn i Namn) tblArbetsart Innehåller ett antal förutbestämda arbetsposter tblDagbok: Denna ska ligga till grund för ett form där jag hämtar beställar info med hjälp av en vallista och sedan fyller i resten av posterna. Varje dagboksrecord (heter det så) eller "dagboksblad" ska även kunna inehålla de utförda mängder eller timmar från de olika posterna i tblArbetsart.
  5. Hej, Tusen tack för ditt svar. Jag glömde skriva att filen Verifikat.Zzp i mitt inlägg ovan inheåller Access databasen som jag försökt skapa. Där har jag precis som du skrev gjort ett antal tabeller för Aktivitet, Resurs och Leverantör samt Sedlar. dock är jag osäker på om jag har tänkt rätt. Om jag kikar på tabellen Sedlar så kommer den ju bli väldigt lik min exceldatabas där exempelvis varje leverantör förekommer på flera olika poster. Men Leverantörerna är den är kopplade till en egen Leverantörstabell kanske det inte räknas som "skräpdata" ?
  6. Hej, Jag har pysslat en del med Excel men tänkte nu försöka att ge mig på att lära mig lite Access också. I mitt arbete har jag skapat ett exceldokument som "fungerar som en databas" där jag skriver in alla körsedlar från olika entreprenörer för att sedan kunna sortera och få ut olika värden. I den bifogade excelfilen försöker jag vis hur den nuvarande "databasen" ser ut. Den fungerar så att jag skriver in varje ny körsedel med sedelnr, aktivitet ,resurs m.m. Nu när jag tänkte försöka lära mig Access så tänkte jag försöka med att omvandla min excel databas till en "riktig" databas. Vad jag har förstått så är normaliseringen av största vikt för att få databasen att fungera som det är tänkt. Dock vet jag inte om jag är på rätt spår. Om det är någon vänlig själ som skulle kunna kasta ett getöga på detta vore jag evigt tacksam. Bok2.xlsx Verifikat.zip
×
×
  • Skapa nytt...