Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TomV

Medlem
  • Antal inlägg

    153
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    3

TomV vann dagen: 16 september 2018

TomV hade det mest gillade innehållet!

Om TomV

  • Medlemstitel
    Aktiv

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det gör ingen skillnad om jag i en kopia tar bort sista tecknet. Jag har även skapat en kopia där den sista fjärdedelen är borttagen med samma resultat. Eftersom Weblayout kortsiktigt löser problemet kommer jag att använda det. Visserligen är jag nyfiken på vad det är i formatet på ett dokument som gör att det uppför sig annorlunda än övriga liknande dokument, men det får bli en senare fråga.
  2. Samma sak hände mig, krysset går inte att få bort.
  3. Några dagars tester visar att bästa sättet att hantera ett dokument som av någon anledning tar lång tid för att genomföra "automatisk sidbrytning" är följande: 1. öppna ett annat dokument som inte har några sidbrytningsproblem 2. välj Visa - Webblayout 3. stäng dokumentet 4. öppna dokumentet med sidbrytproblem som då öppnas med Webblayout redan inställt
  4. Ett par första tester. Att använda Web layout gör faktiskt stor skillnad. Visserligen tar sökningen fortfarande en liten stund men inte alls som när jag använder Utskriftslayout. Att få bort krysset på "Aktivera automatisk sidbrytning" lyckas jag däremot inte med även om dokumentet är öppet. Att det aktuella dokumentet tar en faslig tid att sidbryta är lite av ett mysterium. Jag har flera dokument med liknande storlek och innehåll, men det är bara i ett som det här med sidbrytning ställer till besvär. Kortsiktigt kommer jag att använda Web layout för att se om det innebär någa nackdelar. Långsiktigt planerar att göra designförändringar i dokumentet för att se om jag kan få problemet den vägen. Hjärtligt tack för alla kommentarer.
  5. Avmarkera sidbrytning är precis det jag vill göra, men jag har hittills inte lyckats hitta hur man gör det i Word.
  6. Eftersom det verkar lite långsökt att Telia skulle ha fixat något precis när jag gjorde min "kallstart" är jag böjd att hålla med om att problemet sannolikt fanns i datorn. Skulle det hända igen får jag gräva djupare i vad som är grundorsaken.
  7. Jag har ett stort Word-dokument som när man har öppnat det och börjar söka sätter igång med automatisk sidbrytning som tar en evighet innan den blir klar. När man påbörjar en sökning kommer det normalt upp "Word sidbryter, tryck ESC för att avbryta" och gör man det slipper man vänta. Tyvärr beter det sig inte alltid så utan ibland får man istället en svart skärm med Word (svarar inte) och då hjälper inte att använda ESC. För att undvika detta vill jag direkt när jag öppnat dokumentet markera att sidbrytning inte skall ske. Det borde rimligtvis vara möjligt, men jag kan inte hitta funktionen, varken i menyerna eller i Hjälp. Någon som vet hur man gör (om det nu är möjligt)?
  8. I fredags kväll tappade mitt mobila bredband kontakten med Internet. Jag satt framför datorn med fungerande uppkoppling när jag plötsligt tappade kontakten. Eftersom jag då satt och fixade med ett Word-dokument kan det inte ha något att göra med vad jag sysslade med. När jag startade om såg uppstarten såg ut precis som vanligt, jag gick in under Nätverk, anslöt routern under Wifi och fick svar "ansluten" och status "Internetåtkomst". Alltså såg det ut precis som vanligt förutom att jag trots texten inte hade någon kontakt med Internet. Eftersom det var åskväder (dock ganska långt från där jag befann mig) antog jag att det hade ställt till något i Telias utrustning. När problemet fanns kvar måndag eftermiddag kontaktar jag Telia som förnekade att de haft några störningar som kan förklara mitt problem, men tyvärr är det min erfarenhet att de alltid brukar svara så. Jag har också förvissat mig om att det inte finns någon i Windows Updates historik som tidsmässigt passar in. I brist på ideer stängde jag av PCn genom att göra strömlös (dvs plocka ur batteriet) och när jag sedan startade om datorn visar det sig till min stora förvåning att min Internetanslutning plötsligt fungerar som vanligt. Naturligtvis är jag glad att det åter fungerar men frågan är bara varför. Utan vetskap om vad som hände kan jag inte bedömma risken att det kommer att hända igen. Jag har funderat på flera alternativa förklaringar utan att komma sanningen närmare. Vad det trots allt Telia som rättade till något i sitt nät samtidigt som jag gjorde datorn strömlös eller hade det hänt något lokalt i datorn som jag råkade fixa till genom att göra datorn strömlös? Om någon har en teori om vad som egentligen kan ha hänt är jag idel öra.
  9. Nej, det finns inget sådant. Det är bara att konstatera att TB har en liten egenhet som verkar svårförklarad, men som går att leva med.
  10. Det finns inga åäö i min sökning.
  11. Visst är det så, men i fallet jag råkade ut för i morse funkar det inte. I min sökning som gav tre träff (och blev tom när jag använde "Öppna e-post som lista") finns inget att filtrera på. I spalten till vänster finns rubriken FILTER, på raden under står "Från mig" och "Till mig", men i övrigt är det blankt istället för som normalt att man kan filtrera på Personer, Mappar och Konto. Det är säkert samma defekt som är anleningen till båda sakerna, men jag har ingen aning om varför. Jag misstänkte att det kunde ha att göra med om det var mail skapade före eller efter konverteringen från Outlook Express till Thunderbird, men det visar sig inte ha med det att göra.
  12. Det beter sig likadant oberoende av om man söker på ett enstaka ord eller sträng med flera ord . Upprepar jag samma sökning blir resultatet alltid det samma, en lista med samtliga träff där de första raderna på varje mail visas. När det fungerar som det skall visas samtliga mail även när man väljer "Öppna e-post som lista" med den skillnaden att om flera mail hör ihop så visas bara det första som man kan expandera till samtliga om så önskas. Problemet jag märkt är det "Öppna e-post som lista" ibland resulterar i en lista som är en delmängd eller ibland helt tom. En funktion som verkar saknas i Thunderbird är att kunna ange vilken mapp man vill söka i innan man påbörjar sökningen, men den kanske finns och att det bara är jag som inte hittat den.
  13. Om man i Thunderbird gör en sökning efter mail som innehåller en viss textsträng får man en lista med samtliga mail där texten förekommer och som man sedan på olika sätt kan begränsa. I rubrikraden på listan kan man välja "Öppna e-post som lista". När jag gör det får jag ibland hela listan, ibland en delmängd av mailen i den ursprungliga listan och ibland är listan helt tom. Finns det någon därute som gjort samma upptäckt och hittat någon sätt att komma runt det?
  14. Jag har de senaste 20 åren köpt mina datorer i "små datorbutiker som tar hand om service" och jag upplever det som mycket enklare än att ha kontakten med tillverkaren om det skulle uppstå något problem även om det i mitt fall till stor del handlar om en större tillverkare, nämligen ASUS. Problemet med de små datorbutikerna verkar dock vara att ekonomiskt överleva. Den första butiken jag anlitade lade ner 2010 och den jag då började anlita har alltså nu också upphört vilket jag alltså upptäckte för några dagar sedan. Eftersom jag inte trivs med att vara "butikslös" inleder jag nu sökandet efter en ny "mindre datorbutik med service".
  15. De gånger jag har haft hårdvaruproblem med mina datorer har de lämnats in för service hos butiken där de är köpta. Jag upptäckte för några dagar sedan att butiken har upphört och det finns ingen hänvisning vart man rekommenderas vända sig istället. Hur gör man då om man har behov av hårdvaruservice?
×
×
  • Skapa nytt...