Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

magicboy

Medlem
  • Antal inlägg

    7
  • Gick med

  • Senaste besök

    Aldrig
  1. Hej alla som hjälpt till med ideér och med tekniska saker! (även alla andra med såklart!) Det verkar såsom jag slipper ARN och mer besvär!! Ringde direkt till AMD och förklarade situationen med tvisten jag haft med butiken och de GAV mig GRATIS en ny PROCESSOR! En XP 1900+!!!!!!!! Och detta utan att jag bad om det, så AMD verkar helt enkelt som ett bra alternativ i framtiden med! Snacka om slutet gott allting gott (förhoppningsvis!)!!!!!!! Som sagt; tack alla för förslag och hjälp!! MVH Martin - Med bättre processor!!
  2. Hej Alla svarare!! [tack] Det står ingenstans att det ska vara kylpasta. Fick ingen installationsguide av ngt slag utan har i efterhand fått veta att man ska kunna allt utan att det nämnts ngt om det. Hade en moderkortsbeskrivning där det helt enkelt står hur man monterar ihop allt, men detta sa butiken att det inte var en instruktion om hur man ska bygga datorn. M a o så meddelades jag aldrig om hur jag skulle montera den alls innan och fick inget med mig som visade hur enligt butiken, fast det fick jag genom moderkortsbeskrivningen antog jag. I den står det att man bör- observera inte måste på engelska SHOULD vilket betyder bör ska skall osv. Tvingande ord i engelskan är obliged to, must och have to. Så det står inte alls att det MÅSTE vara det. Men eftersom han ogiltigförklarar den så kan inte ens det stämma. Har också varit i kontakt med konsumentupplysaren i Örebro där jag pluggar men de var ganska så rädda att ge ett defintivt svar utan sa att båda hade poänger. Angående det där med att skicka tillbaka till tillverkaren (i detta fallet AMD) så sade de att de röntgar proccesorn så även när jag påpekade att de inte skulle förlora ngt på att ge mig en ny så sa de att det skulle uppmärksammas och att de inte skulle få pengarna för den. Ingen aning vad som är sant. Ngn annan som har det? Angående, som ngn skrev, att processorn inte kan vara sönder, antingen funkar den eller ej. Det tyckte jag med men tydligen så är det så (enligt butiken o andra) att det kan ligga till så. Tyvärr utanför min kunskap om datorer. Jo ja vet, skitsnack är idioten bra på. SUCK Angående att det är jag som ska kontrollera det där med kylpasta så vet jag inte om detta spelar ngn roll; men det skulle vara i samma paket som fläkten men saknades. Fick en specifikation på det jag köpte och på den står ej kylpastan med trots att jag fått en hel dator enligt butiken som skulle innehålla allt som jag skulle behöva för att kunna installlera den!?!! CPU:n funkar jättebra, förutom vid spel o kfaftfulla program. Då ökar tempen o den "dör" vid 61 grader (läs innan 71). Apropå ifall jag skulle byta skulle jag kräva att behålla den, så han inte skulle kunna skicka tillbaka den! Han är inte värd de pengarna!! Nu äre skidor precis med Elofsson så jag kommer tillbaka efter det! Tack alla hitintills!!!!! MVH Martin
  3. magicboy

    Cybersex ...

    Dubbelmoral är härligt... Om man själv är på rätt sida...... *****************MAGICBOY***************
  4. Hej! Tack för tipset [peddler]!! MVH Martin(magicboy)
  5. Hej igen [null]! Ifall du menar CP - data = Multitech data i bågen vid universitetet så har du rätt. De gör ett, för mig, bra intryck i början för att sedan avsäga sig allt ansvar om ngt går fel. Har hört om ett par andra som han mer eller mindre lurat på saker de inte behöver såsom högtalare när de sagt att de enbart vill ha kablar o koppla till stereon osv. Så ifall jag skulle (mer än nu) berätta vad jag tycker är orättvist till fler så skulle antagligen min trovärdighet öka med fler exempel. Det jag undrar är om du har ngra tidigare erfarenheter om är hur de du stött på reagerar när du gjort klart att ARN är nästa anhalt i processen? Har de givit med sig vid ngt tillfälle eller blir de bara mer fientliga? Hur har det gått när du gått till ARN? Vunnit eller delvis rätt eller?? Ifall denna nya undersökning skulle visa att det är processorn, och den är utom allt hopp att använda, vad ska jag göra då? Ska jag hålla tyst o ta 1495 o sedan gå till ARN (o berätta det innan jag gör det ) eller berätta o då följdaktligen betala 2035 för att sedan gå till ARN? En sak jag inte gör är att ge mig, den saken är klar! Undrar också ifall du tycker att jag när jag berättar att jag går till ARN ska hota lite med faktumet: Att han kommer tappa kunder, vilket jag vet att han gör. En sak som retar mig är att jag gillade honom innan o därför rekommenderade en kompis att köpa där....hmmm t o m det har jag sagt, ändå så beter han sig sådär fortfarande.....suck Jag har heller inga problem att "ändra personlighet" o gå ifrån lugn snäll o korrekt till en riktig odåga som är retsam osv. Frågan är bara om det kan gagna mitt mål eller stjälpa det? En sak jag inte riktigt fattar är din fråga om vad det är för MB!? Hmmmm inte bra på förkortningar o är inte säker på att jag vet vad det skulle vara utan sådan heller. Vilka experter skulle jag då rådfråga? Menar du vänner som är duktiga eller hur? Sådana som skulle kunna intyga att det finns processorer som ej behöver kylpasta eller som har sådana redan på sig eller ??? Angående garantin så menade jag inte att den skulle gälla ifrån felsökningen utan jag menade helt enkelt att den skulle börja gälla igen(ifrån köpdatumet av delarna). Han påstod ju att ALLT som var inpluggat i moderkortet skulle kunna gå sönder pga att det saknades kylpasta!?!?! o att det därför inte skulle finnas garanti överhuvudtaget på ngn av de delar jag köpte till datorn, jag köpte delar för sig för att få en viss kraft osv, detta kanske spelar ngn roll? Har du (eller ngn annan såklart med ) ngn aning?) Har även försökt att nå AMD sverige telefonledes men ännu inte kommit fram. Tänkte berätta om datorproblemet först o fråga ifall processorn inte ska tåla minst 90 grader (står i o f att det rek. att tempen är under 60 men säger samtidigt att den ska klara 90!) för att sedan berätta om hur en av deras återförsäljare beter sig. Bra idé eller ej? Tänkte också kanske ringa advokatsamfundet o fråga om råd o vad som gäller i denna fråga. (Man får tydligen 15 min för att fråga om juridiska frågor gratis). Sedan får vi se ifall det lutar åt rätt håll, detta sa jag att jag skulle göra med. Funderar på att ta en rövare o säga att jag betalar gärna 2035 o får honom lite skakis. Låter honom tro att jag har fått ngn info han inte känner till.....hehehe Även om man är normalsnäll mm så kommer jag i slutändan på ett eller annat sätt se till att han kommer få mer kostnader än hag gällande detta. Då och först då kan jag sluta reta mig på fanskapet.... Är du också student null eller?? Tack för alla svar hitintills!! MVH Martin
  6. Hej och tack för ditt svar [null]! Har tänkt i ungefär samma banor. Jag är något för envis för att ta det på blåskontot (dels är jag student... ). Jag har inte kört några "mind games" med honom ännu, utan försökt på det korrekta sättet. Tyvärr är ägaren en riktig tjurskalle som inte fattar att en student kan ställa till det för honom genom att skriva artiklar och sprida ut vad han gör. Jag har varit i kontakt med honom circus 5 ggr angående det hela och hela tiden berättat vad jag kommer göra ifall mina krav inte går igenom, dvs gå till Allmänna reklamtionsnämnden. Som svar har han dels sagt "det är inte jag som förlorar på det utan det är du som råkar illa ut" , "jag känner flera butiksägare som varit med om samma och de fick rätt i ARN". Sedan har han varit VÄLDIGT hånfull och försökt få mig att inte gå vidare genom att tex jämföra kylpastaanvändningen med att laga mat o bränna den om sedan be om nya ägg.....suck, en riktig idiot anser jag.... Idag var jag inne och pratade med honom o han hade inte ändrat inställning o menade att jag hotade honom, jag svarade som så att jag alltid betett mig korrekt och sakligt o att han inte har ngn anledning att känna sig hotad ifall han vet att han vinner. Han erbjöd sig att ge mig en ny processor för 1495 (xp 1600 ngt...) istället för 2035 för samma ifall jag inte gick till ARN, annars menade han att jag var välkommen att få till ARN. Han sa " ifall du är schysst mot mig är jag mot dig...." lol Jo om man är väldigt "borta med vinden" kan man anse det.....suck...... Kylpastan han satte på drog ner värmen ca 10 grader. Men AMD:S beskrivning sa att den skulle klara upp till 90 grader. Detta tycker jag borde göra att den ska ses som med ett fabriksfel när den inte klarar den värme som är angiven som max. Detta är dock också en bevisfråga, ifall han är ärlig i butiken så kan han berätta att han vet att så är fallet för han sa att den inte gick mer än till 71 grader när han körde den till max....har ett program installerat som kollar värmen- Hardware sensor monitor -. Men det är väl mindre troligt att han gör. Sedan vet jag inte heller hur stor kompetens om datorer o allt detta som ARN besitter...?! Jag inser att jag borde haft kylpasta men det var som sagt inget krav eller ingick ej eller sades inget om eller gavs ej ngra instruktioner om osv. För att svara på dina följdfrågor: Ja man fick sätta ihop datorn själv, valde detta tyvärr, annars 2 veckors väntetid... Fläkt o pasta skulle finnas i samma paket - men saknades o därför hade jag inga "beskymmer" att undra över vad det som ajg inte visste vad det var - var för ngt! Ingen aning om hur den mäts men jag antar att det är cpu och inte i närheten av den som mäts. Programmet kallar den simpelt för CPU 2. Vilket butiksägaren sade han var helt säker på var cpun. Angående felssökningen han sade han lagt ner mer än tre timmar på så sa han först att de kollat att processorn inte var sönderbränd. OK bra tänkte jag! Då frågade jag en för mig självklar fråga: Då måste garantin gälla från o med nu (alltså igen) ? NEJ svarade han och sa att det kunde finnas fel (små) som de inte kunde avgöra . Nähä hur kan han då säga att det var en felsökning ifall den inte uteslöt fel? Jag betalade o tänkte att det går till, som du/ni kallar det, blåskontot. Dumt kanske i efterhand men men han är en seg jävel o jag saknade min dator...... )= Jag stod i varje fall på mig gällanbde garantin o då sa han att det kan vi diskutera detta ifall mer fel skulle finnas vilket det nu finns. Datorn låser sig vid spel (typ quake 3) efter ett taf och vid vissa program o en massa fönster öppna (typ dreamweaver, fireworks ). Jag frågade helt enkelt ifall det kunde vara ngt annat fel än processorn, de sade att kanske skulle datorn bete sig bra ifall man uppgraderade bios eller ngt i den stilen. (kommer inte ihåg exakt, inte min gren riktigt..=) ) Detta skulle göras kostnadsfritt ifall ingen ARN annars pay up. Min idé är att lämna in den o se ifall den blir bättre o annars köpa den nya processorn till 1495 o inte nämna ARN utan först när köpet är klar skulle jag göra detta.....hehe... Detta är jag dock fundersam om eftersom då jag är ärlig o då får betala lite mer kanske han ändå blir lite pinknödig o ger mig alles istället för att ta sig den tiden och med det den förlusten ett sådant fall skulle ge honom?!? Något förslag?? Jag är ganska så irriterad, men jag vill helst lösa det på ett bättre sätt. Tyvärr kanske man blir tvungen. I vilket fall som helst kommer jag att skriva i studenttidningarna (där mestadelen av hans kunder finns) samt sprida ut ryktet. Det som retar mig mest är att han inte fattar den enkla pricipen att kunden alltid har rätt oavsett ifall han har fel!!!!! Även om jag har lagligt fel så förlorar han mer på detta än jag.... Angående alla papper så har jag det, samt han har inte ett papper eller ngt vittne (då detta inte hänt) att jag tagit del av garantin på ngt sätt. Hoppas på ytterligare svar!! (Tack för de innan!) MVH Martin - Utan kylpasta
  7. Hej! Jag köpte min dator med en AMD Athlon 1400 T-Bird processor för ett par månader sedan. Jag valde att sätta ihop den själv pga den långa väntetiden. I och med att jag är ganska så kass på att göra detta fick jag hjälp av en kompis. Allt flöt bra ungefär en vecka sedan så började datorn bete sig illa, stängde av sig och blev slö i spelen samt klockade ner processorn till 700 istället för 1400. Enligt butiken måste alla datorer ha kylpasta vid processorn, men ingen av de jag trodde visste en massa om detta visste något om det. Vad jag hört så finns kylpasta i fläkten(!?!?) från början åtminstone på en del modeller av fläktar. Min fläkt hade det visst inte, märket är "Volcano Low Noice". Detta borde ju göra att eftersom jag inte fick ngn kylpasta med i datorpaketet att man skulle kunna antaga att det inte behövs då allt skulle vara med?!? Nu till problemet. När jag kom med den till datorbutiken visade det sig att det tvunget skulle vara kylpasta (som inte fanns med i utrustningen, men skulle funnits enligt försäljaren) och detta skulle göra så att processorn blev sönderbränd. Detta var tydligen inte fallet då jag lämnade in den för en felsökning som jag fick betala då butiken ansåg att jag inte installerat datorn korrekt. Den gick inte längre på garantin trots att jag bara haft den ett par månader, enligt butiken. Inte heller efter felsökningen gällde garantin enligt butiken, trots att jag klart framförde att så borde vara fallet. Jag tog hem datorn och trodde den skulle fungera felfritt, men nej den fortsatte att stänga av sig vid en viss värme ca 63 grader efter att butiken satt på kylpasta och intygat att processorn inte skulle vara sönderbränd. Hmmmm kan det då ha varit något fel på den ifrån början? Innan felsökningen så gick processorn max upp till 71 grader innan den låste sig. Jag har läst om denna processor på amd:s hemsida o de säger att den ska klara upp till 90 grader celsius - vilket 71 grader är klart under... Garantin som jag skulle innefattas av fick jag endast veta att jag hade i ett år, jag fick heller inte se den skrivet eller höra annat än ett år muntligt av butiken, jag skrev heller inte under att jag bevittnat eller på något sätt tagit del av denna garanti. Sedan när jag konfronterade butiken med all denna fakta så fick jag som svar att allt som fästs till moderkortet, dvs t o m skärm, inte heller de innefattas av garantin. Detta tycker jag är helt galet. Ifall det skulle finnas med kylpasta på mellan processorn skulle det finnas med i en instruktion över ihopsättning av datorn, men jag fick inte heller en sådan installationsguide utan jag kollade i moderkortsbeskrivningen där det inte står något om kylpasta, detta sade butiken att det inte var en installationsguide. Det jag vill ha hjälp med är om någon här vet hur jag skall tackla denna (skit)butik och påvisa att även om jag gjorde fel så ligger inte felet på mig och med detta få en chans att få processorn på garantin!?? Väldigt tacksam för svar! MVH Martin utan kylpasta
×