Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ionaz

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Teorin är att någon av moderkortets kondensatorer har förlorat sin kapacitet alternativt att det blivit något brott i lödningspunkten vid någon av dessa. I det senare fallet kan det under tillverkningen ha skapats förutsättningar för felet. Något annat som är värt att notera är att kapaciteten/effektiviteten i kondensatorer alltid sjunker med tiden. Detta brukar tillverkaren av kretskortet anpassa genom att lägga till fler kondensatorer än vad som initialt behövs för att kompensera bortfallet. Dock kan driftförhållanden påverka livslängden, exempelvis kan värme göra så att livslängden kortas. Detta betyder att det inte nödvändigtvis är komponenten i sig som är felaktig från början utan styrningen/utformningen av kylning/kretskort mycket väl kan påverka eller samverka. Vet att de uppdaterade fläktstyrningen i biosen när de bytte moderkortet senast, så det är inte helt osökt att de har haft problem med kylningen, av en eller annan anledning... Observera att detta är en teori och inte något som har verifierats. Jag är heller inte så bevandrad i elektronik men har försökt återge vad han berättat för mig.
  2. Hej! Som jag har uppfattat det gäller garantitiden enbart två år fr.o.m. det datum då datorn köptes och datorn som helhet, inte på komponentnivå. Men jag kanske har fel... Vart har du fått denna information ifrån? Är isåfall väldigt intressant! Tyvärr så är det som sagt förmodligen inte grafikkortet denna gång. Har faktiskt öppnat upp datorn och rådgivit med någon som förstår sig på elektronikkonstruktion. Beroende på vad han kommer fram till så får jag se vad jag gör. Oavsett vad reglerna säger tycker jag det inte är acceptabelt vad som har hänt. När jag som användare har använt datorn på ett aktsamt sätt skall den inte gå sönder på detta viset. Då tycker jag ansvaret bör ligga hos tillverkaren...
  3. Tack för ditt svar och länken Åge! Var inne och tittade på sidan du länkade till. Tyvärr gäller bara den utökade garantin i 24 månader och oturligt nog har jag gått över den med 3 månader. Sen vet jag inte om det var grafikkortet denna gång då datorn hängde sig ett par gånger innan den inte gick att starta ihuvudtaget. Jag skulle gissa att det kan ha varit något i närheten men jag tror inte att det var grafikkortet denna gång.Men garantin hade säkert gällt ändå. Det som jag tycker är dumt är att servicekostnaden är så pass hög så att det i princip är bättre att köpa en ny dator för de pengarna. Att lägga den kostnaden på något som med rätt så hög sannolikhet kommer att gå sönder igen om något år eller två känns inte så vettigt. När man dessutom kan få något med bättre spec för de pengarna så är det inte så svårt att välja. Så alternativet för mig blir nog att köpa något nytt, och köpa det som privatperson istället. Med tanke på hur många datorer som verkar vara drabbade tycker jag det är synd att inte HP som "Goodwill" sätter ett mer vettigt pris på utbytesmoderkort, annars finns det ju ingen anledning att lämna in den på service utanför garantitiden. Tycker det ändå är synd då jag gillar allt annat med datorn, har en skrivare från HP som fungerar utmärkt och har gjort under ett antal år, var väl därför jag inte tvekade att köpa även denna, men jag får väl se mig om efter ett annat märke vad gäller dator. Men det verkar som om man får titta på andra faktorer än vad man gjorde tidigare. Finns någon sida på internet som även tar upp kvalité och support/garanti-möjligheter i recensioner av olika datormodeller mån tro? Om din särbos son får problem igen med datorn kom ihåg att man som konsument/privatperson har 3 års reklamationsrätt på datorn, men hoppas att han inte får några fler problem. För mig har det ställt till med mycket bekymmer båda gångerna den gått sönder.
  4. Köpte en Hp pavillion 9312 för två år och tre månader sedan. Efter ett år gick grafikkortet sönder och det byttes inom garantitiden(efter ett par veckor!). Gissa om jag blev förvånad när den gick sönder igen! Denna gång tre månader efter att garantitiden gått ut. Denna gången så startade datorn i huvudtaget inte. Har varit väldigt försiktig med den och har inte stött till den en enda gång, eller använt den på ett oaktsamt sätt. Givetvis när man ringer till Hp eller där jag köpt den så säger det att garantitiden har gått ut. Tycker det ändå inte är acceptabelt att en så dyr produkt inte håller längre än ett år! Att laga felet skulle kosta mig drygt 5000 kr för ett moderkort med spec som är två år gamla. Ett annat problem är att jag har köpt den via företaget, hade man köpt den privat hade man tydligen kunnat reklamera den. Hade man vetat det skulle man ha köpt den privat istället. Vad kan man egentligen vänta av dagens elektroniska prylar? Datorn jag köpte var ändå rätt dyr och som jag tyckte kom från ett kvalitetsmärke. Vänder man sig till ARN så säger de att det är garantitiden på två år som gäller. Finns det ingen mer än almänna reklamationsnämnden man kan kontakta när det gäller sådana frågor, om man är enskild företagare? Har hört talas om fler som har haft problem vad gäller elektroniska prylar. Tycker det känns som om det finns ett glapp i lagen vad gäller garanti på produkter. Verkar som om det är billigare komponenter med sämre kvalité som används nuförtiden vilket drabbar oss konsumenter. Företagen är drivna att spara på allting, så billigt som möjligt men frågan är hur billigt det blir i längden? Kostnaden flyttas ju istället över till oss som får betala i servicekostnad och de bekymmer som kommer av att man inte har tillgång till en fungerande produkt!
×
×
  • Skapa nytt...