Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kiwi01

Medlem
  • Antal inlägg

    734
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    7

kiwi01 vann dagen: 20 augusti 2017

kiwi01 hade det mest gillade innehållet!

Om kiwi01

  • Medlemstitel
    Flitig

Profil

  • Kön
    Vill inte avslöja
  • Ort
    Stockholm

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lite sorgligt känns det att jag idag återigen har bara 42,45 i hastighet mätt med tråd. Var ganska säker på att Comhem glömt att skicka rätt hastighet till mig, just det hände nämligen när hastigheten höjdes från 50 till 100, men glömskan uppdagades ganska omgående efter att jag ringde. Minns inte exakt när men någon gång förra året höjdes hastigheten från 100 till 150, men jag upplevde inte att det gick snabbare än tidigare, därav tror jag att de kan ha glömt denna gång också. Alternativet är att de håller på och går igenom våra hastigheter, från 1 februari gäller vårt nya gruppavtal så det är väl en del att fixa. Nya routern skickas tydligen till alla som vill ha bredband enligt det nya avtalet. Det är bäst att jag väntar på den och får se vad som händer. Det är ingen ide att försöka göra något innan, det blir bara en ny röra.
  2. Äntligen gick det upp ett ljus. Strax efter att jag hade installerat routern blev jag ombedd att skaffa ett säkrare lösenord, så jag kompletterade det befintliga med två siffror, och det har jag använt mig av vid behov och gett till gäster. Men nu fungerade inte det utan jag måste logga in med det ursprungliga lösenordet, då kommer jag in. Och när jag sedan skrev in det ursprungliga lösenordet även i mobilen försvann autentiseringsproblemet. Wi-fi Direct står det fortfarande längst upp men det kanske inte gör något. Och bara för skojs skull mätte jag hastigheten med kabeln i och fick 160 i nedladdning, och 51 utan tråd, visserligen lite magert men det känns som att allt rullar på mycket snabbare. Så min utrustning är det tydligen inget fel på. Nu ska jag bara försöka avbeställa routern (den kostar ju pengar) men det verkar vara svårt att komma fram.
  3. Ska kolla i manualen. Den tipsade ju faktiskt även Vertpre om igår, men jag har inte orkat... Tack till Vertpre också.
  4. 😃 Oj, det där med gem lät väldigt avancerat... jag vet inte om jag vågar mig på det. Jag kanske ska vänta på den nya routern ändå. Tack för tipset. (Du påminner lite om min fd man som lyckades laga alla fel på sin bil med en gummisnodd och tändsticka. men det var ju på 60-talet förstås...)
  5. Visst har jag sparat gråa etiketten och även tittat i den , samt skrivit in lösenordet för det trådlösa nätverket - men det funkar ju inte. Jag kan först försöka återansluta automatiskt, men det fungerar inte. Då får jag upp texten "Ange nätverksnyckeln" och en tom ruta att fylla i. Nedanför anges " En del information har ändrats sedan den senaste anslutningen. Vi behöver mer information för att slutföra anslutningen." Jag fyller i mitt lösenord i den tomma rutan och klickar vidare, försök till anslutning görs men det fungerar inte. Jag är tillbaka på ruta ett. Hur ska jag veta vad det är för information som har ändrats och vem har gjort det? Kanske har ni ytterligare förslag? Själv kan jag inte komma på annat än att jag får stå ut med eländet tills nya routern kommer om ett par veckor. Den ska jag väl kunna installera, har ju gjort det förut.
  6. Ja, det har jag förstått men under mitt första samtal med Comhem benämndes det som 5G, därför skrev jag det. Samma uttryck användes konsekvent - kanske för enkelhetens skull - även under det andra samtalet. Varför jag ombads logga in i mobilen, inte med mitt vanliga nätverket utan just med tillägget 5G, och sedan mäta hastigheten i min dator begriper jag inte, Allt kanske jag inte behöver förstå bara åtgärden hjälper, men det gjorde det ju inte, jag fick bara nya problem på halsen. Det retar mig.
  7. Men nej nu blir jag tokig snart. När jag drar ut nätverkskabeln så är internet borta igen . Jag måste fylla i Nätverkssäkerhetsnyckeln. Wtf är det? Hjälp mig snälla så jag slipper att klättra över en kabel.
  8. Tack för tipset Jari. ----------------------------------------------- Och så råkade jag ut för ett oväntat följdproblem. Comhem bad mig testa 5G anslutningen i min mobil i stället då jag inte hade möjligheten till det i datorn. Så jag loggade in där, även om det inte löste problemet. När jag så småningom återvände till mobilen och klickade på wi-fi så såg det ut så här (hoppas ni kan se det på den lite otydliga bilden) "Ett autentiseringsfel inträffade" för både min vanliga anslutning och den med 5G. Trycker jag på wi-fi symbolen kan jag välja mellan inloggning, vilket inte fungerar då jag inte har bytt inloggning, eller automatisk inloggning vilket tydligen fungerar men jag blir inte av med notisen autentiseringsfelet. Jag kanske inte ska bry mig men jag får helt enkelt krupp av felmeddelanden. Sen undrar jag också över texten jag har ringat in, Wi-Fi Direct. Det kanske är helt rätt , men eftersom jag aldrig har tänkt på vad det står och inte heller vet vad som menas med det så jag bara undrar? Medan jag trixade och fixade med detta försvann internet från datorn. Wi-fi blinkade och hade sig men starta gjorde den inte. Till slut kom jag på att jag måste trycka in nätverkskabeln igen för att få igång nätverkskortet. Det gäller att komma ihåg de små detaljerna. Det gör jag ju inte.
  9. Har just pratat med Comhem i närmare en timme utan att de fann någon lösning. De skickar ett nytt modem som kommer inom ett par veckor. Tack för hjälpen allihopa och håll tummarna så problemet löses med en ny enhet.
  10. Så här heter mitt nätverkskort: Dell wireless 1705 802.11b/g/n (2,4GHZ)
  11. Något måste väl vara galet om jag inte får snabbare hastighet än 25-46 oavsett om jag kör trådlöst eller med tråd då jag är "lovad" 150. Kan tv påverka hastigheten? Jag köpte en ny tv för ett år sedan och den är ju kopplad till samma modem. Jag fick en känsla av att internet blev något trögare men några mätningar gjorde jag inte.
  12. Kabeln är den som medföljde routern som Comhem skickade, är 3 m lång och i felfritt skick. Och nej, tyvärr medger inte utrymmet eller inredningen flytt av varken det ena eller det andra. Däremot är kabeln från hålet i väggen till routern längre än det ursprungliga 3 m, men fortfarande Comhems kabel, 5 m vill jag minnas att den är.
  13. Då är det väl så att min dators nätverkskort inte har stöd för 5GHz - under egenskaper anges endast 2,4 GHz. Är min dator för gammal? Den är en Dell inköpt 2014. Jag kör normalt trådlöst för att jag vill slippa en kabel över golvet.
  14. Det är väl just det som Mikael63 skriver om som det gäller här. Jag har en Wifi-router Compal CH7486E. Det är Comhem som erbjöd en ökad hastighet från 100 till 150 till samma pris som det brukar heta. Men något sådant frekvensval har jag aldrig sett. Just idag mätte jag med nätverkskabel ikopplad mellan dator och router, då borde jag väl ändå komma upp i en högre hastighet än 26-46 ??? Anledningen till att att jag mätte just idag är att vi med början februari betalar ett gruppavtalspris. Ville hålla koll på att jag får rätt (samma som idag) hastighet, eftersom grundpriset gäller en lägre hastighet.
  15. Jag får inte den hastighet (150/10) som jag betalar för, åtminstone inte i mätning. Comhem menar att jag ska ändra min nätverksanslutning till 5G. Eftersom jag inte hittade platsen så tyckte han att jag ska prata med någon som kan datorer. Så därför skriver jag hit. Hur ändrar jag min bredbandsanslutning till 5G? Kanske ska tillägga att jag sitter med en stationär Windows 10 dator.
×