Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
  • 🏆 Här på topplistan ser du en sammanställning över medlemmarna med högst anseendepoäng eller flest inlägg på forumet under vald tidsperiod. 

    Var generös och visa din uppskattning till andra medlemmar genom att rösta upp eller gilla deras inlägg! För varje positiv reaktion eller tumme upp (under inlägget) får medlemmen ett nytt anseendepoäng 
    👍

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-20 på alla områden

  1. 1 poäng
    En sådan ligger i min "verktygslåda"
  2. 1 poäng
    Mikael63, det första man bör göra är att säkerställa att spänningen ligger mellan 85-100mV innan man går vidare med felsökningen. Det är viktigt att den ligger där. Är den för låg blir det övergångsdistorsion, då schemat visar på en Klass AB-förstärkare. Är den för hög ”bränner” slutsteget energi i onödan och det i sin tur kan kan ge upphov till pop-ljud eller det ljud som TS upplever. Ja, båda kanalerna bör kontrolleras så att spänningen ligger inom nämnda nivåer (allt taget från det schema som Thirtheen länkat till). Vilken multimeter som helst går att använda eftersom resistansen är så låg på de motstånd som man mäter över. Det fina med att kontrollera spänningarna är, om de ligger fel, går att ändra så de hamnar inom gränsvärdena med hjälp av trimpotentiometrarna RW3 och RW4. Går de inte att ställa kan man konstatera att felet ligger i slutsteget. Felet kan ligga mellan de transistorer som sitter kring trimpotentiometrarna och fram till sluttransistorerna. Allt före dem bör kunna vara okej i det läget. Ja, TS kan, om TS har kunskapen i att använda en multimeter, mäta själv och se om spänningarna går att justera. Det gäller bara att komma åt att mäta över resistorerna och hitta trimpotentiometrarna. Jag skulle föreslå en skruvmejsel ämnad för trimpotentiometrar eller en mejsel som motverkar att eventuellt ”brum” eller likande kan överföras till kretsen som stör justeringen. En mejsel i plast är att föredra. Jag använde en sådan här mejsel när jag jobbade med service på ljudprodukter: https://www.electrokit.com/produkt/trimmejsel-spectrol/ Ovanstående information baseras på det schema som Thirtheen länkat till. Förhoppningsvis överensstämmer det med TS förstärkare.
  3. 1 poäng
    När det gäller tjänster regleras dessa i Konsumenttjänstlagen. Även om du säger att du låter reparatören göra vad han (förmodar att det är en ”han”) kan utan garantier kan reparatören ändå inte komma undan ansvaret som han har, enligt Konsumenttjänstlagen. Denna lag ger kunden mycket fördelaktiga villkor och den som utför tjänsten kan komma i ”kläm”, trots en överenskommelse mellan kund och tjänsteutövaren. Med andra ord, en överenskommelse mellan dig och utövaren kan ändå kringgås via Konsumentköplagen. Om reparatören misslyckas med att åtgärda felet kan reparatören dels tappa tid för andra jobb, där han inte kan debitera dig fullt ut samt drabbas av ersättningskostnader till dig. Om du förstår vad jag skriver innebär det att reparatören kan få betala för att inte kunna hjälpa dig. Konsumenttjänstlagen är snårig och en liten aktör väljer sannolikt de jobb som innebär minst risk för kostnader som kan uppstå i samband med de jobb som de utför. Konsumenttjänstlagen reglerar också, ganska kraftfullt, de regler som gäller för hur mycket som kostnaden får uppgå till för en reparation. Maxkostnaden regleras i hur mycket restvärde (värde på en produkt som är begagnad) det är på produkten och avräkning sker, på liknande sätt som försäkringsbolagen gör, vilket innebär att värdet på elektronik oftast är ganska låg. Ponera att din förstärkare kostade 20000 kronor när den var ny. Nu är den 5 år gammal och värdet på den är mindre än hälften av nypriset, förmodligen. Eftersom den dessutom är behäftad med ett fel minskar värdet ytterligare. Från det värde som kvarstår får en reparation, normalt, inte överstiga en procentsats av värdet. Jag kan tänka mig att det i detta exempel kanske hamnar runt 2500-3000 kronor. Felsökning i en timme kostar kanske runt 500 kronor, lågt räknat. Kostnadsförslag bygger oftast på att man faktiskt lagar produkten, om felet inte redan är känt och åtgärdsprogram finns. Det är många gånger det enda sättet att få ett korrekt pris. Själva jobbet med din förstärkare, som är tung och gedigen, tar kanske 2,5 till 3,5 timmar i bästa fall. Ponera att reparationstiden hamnar på 2,5 timmar. Timpriset för reparatören kanske ligger på låga 500 kronor. Med timpris och felsökningstid är kostnaden redan uppe i 1500-2000 kronor. Komponentkostnaden kanske hamnar på 1000 kronor. Då har kostnaden för att reparera förstärkaren hamnat runt 2500-3000 kronor, vilket är maximalt av vad reparatören får debitera dig. Att reparatören avsäger sig jobbet bygger nog på det faktum att felet är svårt att åtgärda, tidskrävande och riskerna för följdfel föreligger. Om reparatören dessutom inte lyckas med jobbet kan det uppstå kostnader för reparatören i enlighet med Konsumenttjänstlagen. Har reparatören dessutom ingen eller mycket marginell erfarenhet av att reparera enheter av den dignitet som din förstärkare är (de är inte särskilt vanliga hos ”Svensson”) finns risken att reparatören får ägna alltför mycket tid åt den utan att kunna debitera kostnaden. Det enda jag i nuläget kan föreslå är att du hör med någon annan återförsäljare av ”tung” hi-fi om de har en reparatör som vill ta på sig uppgiften, tyvärr.
  4. 1 poäng
    Metoden är inte speciellt bra då andra program antagligen använder sig av klockan för att verifiera saker. Så om du ställer om klockan för att installera ditt program och sen ställer tillbaka är nog den mest stabila lösningen.
  5. 1 poäng
    X-Men

    Varför sprakar det i ena kanalen på förstärkaren?

    Om länken Thirtheen lagt ut stämmer med din förstärkare betyder det att den förstärkare du har är ett slutsteg. Du har inga ingångar för skivspelare, radio eller annat utan enbart ingång för ett försteg. Dessutom är slutsteget enligt schemat byggt som ett klass AB-slutsteg. Det går att få ett klass AB-slutsteg att arbeta som ett klass A-slutsteg men jag ser ingen sådan elektronisk koppling i det schema som Thirtheen länkar till. Om schemat ändå stämmer med din förstärkare, be då den tekniker som tittar över den att kontrollera viloströmmen över utgångstegen. Det sitter en trimpotentiometer i slutsteget som används för att justera viloströmmen, det som också kallas för BIAS. I slutsteget sitter det ett effektmotstånd med tre ben. Det är egentligen två motstånd i en kapsel. När ingen signal finns in på slutsteget (lämpligt att kortsluta ingången så att man är säker på att varken brus eller annan störning kan komma in) skall spänningen i viloläge vara 85-100mV över mittenbenet och ett av de yttre benen. Allt enligt schemat. Enligt schemat har trimpotentiometern för vänster kanal beteckningen RW4. Motsvarande för höger kanal är RW3 (logiskt borde det vara tvärt om men inte så i schemat jag ser). Det är viktigt att denna vilospänning är justerad korrekt. Låt förstärkaren vara påslagen i 30 minuter så den blir varm innan justeringen görs. Är BIAS-spänningen felaktigt inställd kan det orsaka störningar då det innebär att det flyter för hög eller för låg ström genom slutsteget.
  6. 1 poäng
    Monshi

    Strömsparläge kan ej hävas

    Jag tror det kan vara dags att leta ny hårdvara. Vi kan felsöka denna, kanske rädda den, men du bör nog fundera på om det inte är enklare/bättre att låta denna dator pensioneras. jag skulle i ditt läge annars strippa ned datorn. Om den har ett internt grafikkort, använd det (drar mindre ström, kräver mindre av nätagg moderkort). Kanske ta bort alla minnen och se om datorn skriker till vid uppstart som den ska (bios ska pipa/varna) men inget av detta är en bot. Tja, jo, om den startar med ditt interna kan det ju vara nätagg ELLER grafikkort som är orsaken. Var som alltid försiktig när du är inne och petar i datorn. Jorda dig alltid mot chassit när du ska röra någon krets i datorn.
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+01:00


×
×
  • Skapa nytt...