Har du ändrat och ansluter till internet med annan operatör än tidigare? Men har du bockat för "Servern för utgående e-post kräver autentisering", och angivit relevant användarnamn (e-postadress) och lösenord för den SMTP-server som används, bör inte det vara något problem.
För att hantera inkommande e-post behöver man förstås identifiera sig, logga in, så ingen annan kommer åt e-posten. Och då spelar det ingen roll med vilken operatör man är uppkopplad (kanske finns det något undantag).
För att skicka e-post vill operatörerna ha någon koll på vem som skickar, för att t ex kunna stoppa så spam inte skickas från deras servrar (baserat t ex på stora mängder mejl). Längre tillbaka har det ofta fungerat bara man använder en SMTP-server hos operatören för det bredband man är uppkopplad med. Kanske räcker det så hos en del fortfarande, har inte kollat det på länge. Men om man autentiserar sig (loggar in) för e-post som skickas brukar det inte spela någon roll med vilken operatör man är uppkopplad. Har man e-postlådor hos flera operatörer/tjänster behöver inte heller använd avsändaradress höra ihop med använd SMTP-server och tillhörande inloggning.
Man skickar egentligen inte från någon adress, precis som med vanliga brev går det att ange precis vad som helst som avsändaradress. Men med de inställningar man normalt gör i e-postklienterna blir det den adress, eller någon av de adresser, man har som anges som avsändaradress.
Förstår inte riktigt frågan i det sist citerade ovan. Men Flyfishermans kommentar tidigare i dag "Det som inte framgått i tråden tydligt, är att dessa inställningar skall vara satta i e-post klienten (oavsett Mozilla Thunderbird eller andra klienter) för Com Hem:", och ovan beskrivna samband kanske besvarar den frågan.
Inlägget är tänkt att kanske ge en förståelse för hur ett och annat hänger ihop, även om redan givna svar ger mycket information.