Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färgåtergivning/vithet


marim

Rekommendera Poster

Det här vet jag inte hur jag ska formulera mig för att få det rätt.

 

Som framgår av annan tråd så har jag skaffat ny mobil. LG k8 och jag tycker inte om färgåtergivningen i den. Är som en hinna så färgerna blir lite dassiga. Och inte ens sånt som ska vara vitt är vitt. Det finns ju ett filter man kan använda, komfortvy/blåskärmsfilter, om man vill så att det inte ska vara så skarpt, men det är avslaget så tex det vita borde vara vitt.

 

Jag har provat alla möjliga inställningar för att få rätt, men lyckas inte. Och jag har skrivit till LG om det. Första svaret var att prova felläge och om det inte funkade göra en fabriksåterställning vilket jag gjort. Och det är lika. Så skrivit dit igen. Så jag behöver inte hjälp med att få fram rätt färger utan mer intresserade av hur det är i andra mobiler.

 

Så tänkte höra hur det är med andra mobiler. Hur ser eran färgåtergivning ut. Sånt som ska ha vit bakgrund som tex när man går in på inställningar har ni vit bakgrund eller kan ni åtminstone få vitt om ni vill. Skriv också gärna vilken mobil ni har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så bedöms din telefoner ha något mörkare skärm än kanske många andra telefoner på marknaden idag. Det här kanske gör att du inte upplever vitt som riktigt vitt?

 

”A casing that appears high-quality, good cameras, a removable battery – anyone who is not scared off by the missing fingerprint reader and the dark screen makes a good purchase with the LG K8 (2017). ”
https://www.notebookcheck.net/LG-K8-2017-Smartphone-Review.213886.0.html

 

"Picture taken of ColorChecker colors. The reference color is depicted in the bottom half of each field."post-71662-0-20654200-1513209537_thumb.jpg

post-71662-0-78573400-1513209750_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thirteen.

 

Om det ska vara som det är så kommer jag lämna tillbaka den för jag vill inte ha så. Och det var inget som nämndes när jag köpte den.

 

Men om jag tittar i den artikel du länkar till så finns det bilder från mobilen. Bla från inställningar och hemskärmen. De som visar inställningar är ju vit botten och jag ser inte nån nämnvärd skillnad på dom och på datorskärmen så de verkar vara rätt vita. Likaså knapparna på hemskärmen har lite annan färg än min. De i artikeln har en varmare färg. Så tittar jag bara på de bilderna så är det nåt fel på min. Sen fanns det bilder från spel och de har bättre/klarare färger än min. Frågan är ju där om det är skärmdumpar och att de visar rätt, men att det visar annat när man tittar på dom direkt på skärmen.

 

Jag skrev ju till LG och de sa inget om att skärmen är mörkare och att det kunde vara orsaken utan föreslog andra saker. Nu har jag skickat några bilder till dom där jag har nya k8 och gamla G2 sida vid sida så man ser skillnaden mellan de två. Så dom får kika och se om dom ser vad som kan vara orsaken, om det ska vara så eller om det är fel. Förhoppningsvis får jag svar från dom imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fått nåt mail att du skrivit Thirteen. Undrar om det har med den kommande uppgraderingen att göra.

Tack för länkarna.

 

Det verkar som det i mitt fall är ett fel. För svaret jag fick från LG var att det var svårt att se på fotona (var ju inte den bästa kvaliteten) men han såg en hint av det jag beskrivit och han skrev som förslag en fabriksåterställning om jag inte gjort det. Och om det inte hjälpte så antingen reklamera den så jag fick en ny eller pengarna tillbaka eller lämna in den för garantireparation. Så i mitt fall ska det inte spela nån roll med ånger/bytesrätt.

 

Kommer skriva ut det mailet och ta det med mig så jag slipper en massa tjafsande.

 

Edit: Fått en ny telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...