Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird - felaktig datum


TomV

Rekommendera Poster

Efter kopiering av alla mina lokala mapper från WLM till Thunderbird har jag gjort en oväntad upptäckt. Några mail har i Thunderbird fått felaktigt datum & klockslag.

Kan tyckas som en bagatell men eftersom de felaktiga datumen har blivit år 2040 hamnar de sist (eller först) i listan över mail, där man förväntar sig att de senaste skall finnas.

Finns det någon snillrik metod att i Thunderbird modifiera datum på befintliga mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga det hela är det alltså i listan över mail som det finns datum som 2040-02-06, 2040-02-07 och 2040-02-14.

Än mer förvirrande blir det om man tittar i respektive mail.

Där står istället 1904-01-01, 1904-01-02 och 1904-01-09. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen lösning jag direkt jublar över, men möjlig om jag inte kommer på något bättre.

Mitt första försök var att importera mappen från WLM på nytt till en temporär mapp i Thunderbird, men precis som man kunde misstänka blev resultatet det samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bitit i det sura äpplet och löst datumproblemet ovan genom att vidaresända de fyra mail det gällde. I samband med det upptäckte jag en sak som visar att detta inte har med Thunderbird att göra.

Mailen det här gäller är i listan över mail i WLM daterade 2002, men om man tittar i respektive mail så står där att de skapats 1904.

De felaktiga datum 1904 (som i Thunderbird blivit 2040) tillkom alltså redan när mailen skapades 2002.

Jag har kollat alla lokala mappar och det handlar om 4 mail av drygt 25000.

Alla 4 kommer dessutom från samma avsändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite si och så med mejlprogrammen på den tiden så kan ha varit någon felkonfiguration i det eller av datorns klocka som orsakade grundproblemet i kombination med olika principer för hur felaktiga datum ska tolkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...