Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PUP.Optional. ASK


gorano65

Rekommendera Poster

Har fått PUP.Optional. ASK i min dator. Vet ej vad det är men förmodar att det inte ska vara i datorn. När jag tar bort det dyker det upp i datorn nästa gång jag startar den. Hur får jag bort otyget permanent ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Har fått PUP.Optional. ASK i min dator. Vet ej vad det är men förmodar att det inte ska vara i datorn. När jag tar bort det dyker det upp i datorn nästa gång jag startar den. Hur får jag bort otyget permanent ?

Det är ett reklamprogram. Till att börja med kan du pröva om programmet AdwCleaner tar bort det.

https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

 

Om det hjälper skriv det eftersom det hjälper andra.

Om det inte hjälper får du berätta vilket program som anger att PUP-Optional.ASK finns i datorn samt vilken fil och mapp som det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett reklamprogram. Till att börja med kan du pröva om programmet AdwCleaner tar bort det.

https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

 

Om det hjälper skriv det eftersom det hjälper andra.

Om det inte hjälper får du berätta vilket program som anger att PUP-Optional.ASK finns i datorn samt vilken fil och mapp som det gäller.

Tyvärr tog inte AdwCleaner bort programmet. Det program som anger att programmet finns i datorn är Malwarebytes som redovisar att det finns på följande plats:

​C:\Users\gorano\AppData\Local\Google\Chrome\USER DATA\Default\Web Data

Hur kan jag gå vidare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver Malwarebytes ut vad filen heter också?

För platsen du skrev om är väl mappen.

 

Bifoga gärna hela den loggfil som Malwarebytes skapar samt den som AdwCleaner skapade (om den hittade något).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASK toolbar. 

Läs mer här, och kör du google crome kan du få sidan översatt https://blog.malwarebytes.com/detections/pup-optional-ask/

 

https://forums.malwarebytes.com/forum/39-malware-removal-self-help-guides/

 

Ja, med sökmotor Google kan man få sida översatt. Webbläsaren Chrome behövs inte för det.

 

Väldigt petig nu. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Till skillnad från exempelvis ryska och franska så finns inte svenska med bland språken utan man får nöja sig med Google translate-svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver Malwarebytes ut vad filen heter också?

För platsen du skrev om är väl mappen.

 

Bifoga gärna hela den loggfil som Malwarebytes skapar samt den som AdwCleaner skapade (om den hittade något).

Nu är jag ute på lite tunn is. Jag kan inte se att AdwCleaner hittade något. Malwarebytes redovisar däremot följande Loggfil:

​03B25D6C-CA0E-11E7-A101-64006A70380A.jSON

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt namn på filen, t ex genom att lägga till .text på slutet, med Chrome avstängd och starta sen Chrome.

Fungerar Chrome då eller har du förlorat inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tog inte AdwCleaner bort programmet. Det program som anger att programmet finns i datorn är Malwarebytes som redovisar att det finns på följande plats:

​C:\Users\gorano\AppData\Local\Google\Chrome\USER DATA\Default\Web Data

Hur kan jag gå vidare ?

 

Det där verkar underligt. Efter att du hade sökt igenom datorn med AdwCleaner, klickade du då på Clean och startade om datorn?

 

Nu kan jag inte minnas om jag någon gång har haft just PUP.Optional. ASK i min dator men PUP program har jag haft och de har AdwCleaner tagit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt namn på filen, t ex genom att lägga till .text på slutet, med Chrome avstängd och starta sen Chrome.

Fungerar Chrome då eller har du förlorat inställningar?

Är det loggfilen jag ska byta namn på ? Kan du med ett exempel visa hur det ska se ut ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den där .json-filen. När du har hittat filen i Utforskaren så högerklickar du på den och väljer "Byt namn", vänsterklicka efter namnet och skriv in ".test".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den där .json-filen. När du har hittat filen i Utforskaren så högerklickar du på den och väljer "Byt namn", vänsterklicka efter namnet och skriv in ".test".

Eftersom jag kört Malwarebytes några gånger och loggfilen har bytt beteckning varje gång finns det i utforskaren flera relevanta loggfiler med olika beteckningar. Ska jag "byta namn" enbart på den loggfil som redovisas efter den senaste körningen av Malwarebytes (eller .....) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inifrån programmet Anteckningar öppna den senaste filen som Malwarebytes klagar på?

Innehåller den någon privat information eller kan du ladda upp den med ditt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inifrån programmet Anteckningar öppna den senaste filen som Malwarebytes klagar på?

Innehåller den någon privat information eller kan du ladda upp den med ditt svar?

 

Hej igen !

 

​Tror att jag hittat den fil du efterfrågar i anteckningar. Har sparat den i mappen dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon privat information i den eller kan du bifoga (ladda upp) den i forumet?

Man ser hur man bifogar filer efter att man har klickat på knappen "ANvänd fullständig editor".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon privat information i den eller kan du bifoga (ladda upp) den i forumet?

Man ser hur man bifogar filer efter att man har klickat på knappen "ANvänd fullständig editor".

 

Jag trodde att jag bifogade filen i mitt förra svar till dig. Jag provar än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte till någon bifogad fil.

"Använd fullständig editor"

"Bläddra"

Hitta filen

"Öppna"

"Bifoga denna fil"

 

Många missar den sista knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att jag gjort som du säger men jag provar igen. Skam den som ger sig.
​När jag provar igen får jag följande meddelande:''´´Fel Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil.

 

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att jag gjort som du säger men jag provar igen. Skam den som ger sig.

​När jag provar igen får jag följande meddelande:''´´Fel Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil.

 

Vad göra ?

Lägg till ändelsen .txt efter nuvarande filändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att jag gjort som du säger men jag provar igen. Skam den som ger sig.

​När jag provar igen får jag följande meddelande:''´´Fel Du har inte tillstånd att ladda upp denna sortens fil.

 

Vad göra ?

 

Ser inte till någon bifogad fil.

"Använd fullständig editor"

"Bläddra"

Hitta filen

"Öppna"

"Bifoga denna fil"

 

Många missar den sista knappen.

Nu hoppas jag det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte till någon bifogad fil.

"Använd fullständig editor"

"Bläddra"

Hitta filen

"Öppna"

"Bifoga denna fil"

 

Många missar den sista knappen.

Har du fått  mitt svar jag skickat idag med bifogad fil idag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag ser inte till några bifogade filer i ditt inlägg från idag.

 

Använder du Dropbox, OneDrive, Google Drive eller någon annan fildelnings- eller molnlagringstjänst?

I så fall ladda upp filen dit och länka till din i ditt svar i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till ändelsen .txt efter nuvarande filändelse.

Det har strulat en del för mig. Gör därför ett nytt försök med bifogad fil. Jag har försökt bifoga denna fil bf6345fe-cadf-11e7-b0a0-64006a70380a.txt men får igen besked att jag inte har tillstånd.

 

​I mappen dokument (där jag sparat filen) under kolumnen TYP står det fortfarande jSON fil.

 

Hur ska jag få till det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...