Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-rom & W10


DumBurken

Rekommendera Poster

Hej

Sen jag installerade W10 på min dator så vill den inte kännas vid cd-rom enheten. Den finns inte med i enhetshanteraren ens. Kan det vara ett sammanträffande att den har pajat? Vad gör jag annars? Köper en ny och provar eller.....??????????

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du se om din CD-rom syns i BIOS?

 

Är det verkligen en CD-rom, dvs en enhet som bara kan läsa CD-skivor?

Hur gammal tror du att den är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan du se om din CD-rom syns i BIOS?

 

Är det verkligen en CD-rom, dvs en enhet som bara kan läsa CD-skivor?

Hur gammal tror du att den är?

Tack för svar Cecilia. Ska kolla ikväll om den syns i bios. Förmodar att om den inte syns där så är den kass. Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då beror det i alla fall inte på Windows 10, men det kan ju också vara något sånt som att CD:ens kabel lossnat eller är trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag kan inte heller se cd/dvd-enheten i utforskaren på mina win 10 maskiner förrän jag lagt i skiva.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan inte heller se cd/dvd-enheten i utforskaren på mina win 10 maskiner förrän jag lagt i skiva.

 

/ Jari

Stämmer bra det :thumbsup:

Trodde den skulle synas i Enhetshanteraren fast man inte ser den i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det :thumbsup:

Trodde den skulle synas i Enhetshanteraren fast man inte ser den i Utforskaren.

 

Så är det inte hos mig :unsure: Hjälper inte att sätta i en skiva :wacko: Hinner inte kolla biosen förrän i morgon. Återkommer och tack för era svar så länge :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då beror det i alla fall inte på Windows 10, men det kan ju också vara något sånt som att CD:ens kabel lossnat eller är trasig.

 

Nu har jag kollat och den syns i bios men inte i enhetshanteraren och kablarna sitter på plats. Hmmmmmm__________________?

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om tidigare att CD/DVDN har försvunnit i utforskaren och enhetshanteraren.

Båda gångerna löstes problemet genom att stänga av datorn , koppla bort anslutningen till "spelaren" och starta om. Låta datorn vara på några minuter.

 

Därefter stänga av och återansluta.

 

Vid återstarten installerades spelaren.

 

Ibland gjorde en del något som berörde Upper and lower filter i datorn. Jag vet inte om det är gångbart på en Windows 10

 

Finns det något utropstecken i enhetshanteraren?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ibland gjorde en del något som berörde Upper and lower filter i datorn.

Fast vid det problemet har jag för mig att enheten syntes i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om tidigare att CD/DVDN har försvunnit i utforskaren och enhetshanteraren.

Båda gångerna löstes problemet genom att stänga av datorn , koppla bort anslutningen till "spelaren" och starta om. Låta datorn vara på några minuter.

 

Därefter stänga av och återansluta.

 

Vid återstarten installerades spelaren.

 

Ibland gjorde en del något som berörde Upper and lower filter i datorn. Jag vet inte om det är gångbart på en Windows 10

 

Finns det något utropstecken i enhetshanteraren?

 

LARSAS

 

Intressant......nej inget utropstecken i enhetshanteraren. Ska testa ditt sätt och vad upper lower filter är. Tack så länge. Återkommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är åtgärden för felaktiga Upper- och LowerFilters:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/314060/your-cd-or-dvd-drive-is-not-recognized-by-windows-or-other-programs

Men då syns enheten med ett utropstecken i Enhetshanteraren.

 

Tack för svar både du och dom andra. Sånt här är så frustrerande så jag smäller av. Provade byta till en annan dvd-rom men det blev ingen skillnad. Hade en gammal extern liggande som jag testade och den funkade så nu struntar jag i det.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlar man ditt problem så hamnar man ofta på den här lösningen . I enhetshanteraren så under menyn "visa" väljer man Visa dolda enheter och avinstallerar sedan rutiner under IDE ATA/ ATAPI enheter och startar om.

 

Se förslag 4 i nedanstående länk

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/314060/your-cd-or-dvd-drive-is-not-recognized-by-windows-or-other-programs

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sen jag installerade W10 på min dator så vill den inte kännas vid cd-rom enheten. Den finns inte med i enhetshanteraren ens. Kan det vara ett sammanträffande att den har pajat? Vad gör jag annars? Köper en ny och provar eller.....??????????

//Lars

 

Förutom Larsas tips ovan vilken jag starkt rekommenderar att du följer till att börja med.

Får fundera sedan på saken om du trots alts inte lyckas lösa det.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

 

Förutom Larsas tips ovan vilken jag starkt rekommenderar att du följer till att börja med.

Får fundera sedan på saken om du trots alts inte lyckas lösa det.

Mvh

Tack snälla du för svar. Jag tar kanske tag i problemet en dag. Just nu är jag så frustrerad och trött på att pilla med datorer och det funkar med en extern så jag sitter inte i sjön.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nämna att jag också haft vissa problem med att min DVD-enhet inte alltid känts igen och och dyker upp som den skall.

Det har medfört att jag inte kunnat läsa eller skriva ibland, trots att skivsläden fungerar när man trycker på knappen.

Alltså är strömförsörjningen troligtvis ok.

 

Felet var/är jobbigare än jag trodde, för även om jag bytte sata-kabel och även sata-port på moderkortet så kom och gick felet ibland - ett intermittent fel som ofta är extremt svårt att felsöka.

 

Efter mycket om och men, så har jag på min maskin i princip kommit fram till att själva SATA-kontakten, via kabeln som sköter dataöverföringen inte varit helt hundra.

Alltså sata-kontaktdonet på DVD-enheten. Det har aldrig varit några problem med mina sata-diskar även om jag skiftat sata-portar på moderortet emellan även för dessa bara för att testa.

Just nu fungerar det, men jag tror att själva sata-kontaktdonet i själva DVD-enheten hos mig är glapp , kanske en kallödning av dess kontaktstift på elektronikkortet?

 

Möjligen nåt att fundera på även hos dig?

Stäng av datorn, dra ur strömsladden från vägguttaget och öppna chassit och rucka eller vicka lite på sata-kantakterna i båda ändar, se till att dessa är korrekt instoppade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Mvh :unsure:

 

Ps. Frustrerande när man inte helt säkert kan säga att exakt detta var rotorsaken till problemet. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nämna att jag också haft vissa problem med att min DVD-enhet inte alltid känts igen och och dyker upp som den skall.

Det har medfört att jag inte kunnat läsa eller skriva ibland, trots att skivsläden fungerar när man trycker på knappen.

Alltså är strömförsörjningen troligtvis ok.

 

Felet var/är jobbigare än jag trodde, för även om jag bytte sata-kabel och även sata-port på moderkortet så kom och gick felet ibland - ett intermittent fel som ofta är extremt svårt att felsöka.

 

Efter mycket om och men, så har jag på min maskin i princip kommit fram till att själva SATA-kontakten, via kabeln som sköter dataöverföringen inte varit helt hundra.

Alltså sata-kontaktdonet på DVD-enheten. Det har aldrig varit några problem med mina sata-diskar även om jag skiftat sata-portar på moderortet emellan även för dessa bara för att testa.

Just nu fungerar det, men jag tror att själva sata-kontaktdonet i själva DVD-enheten hos mig är glapp , kanske en kallödning av dess kontaktstift på elektronikkortet?

 

Möjligen nåt att fundera på även hos dig?

Stäng av datorn, dra ur strömsladden från vägguttaget och öppna chassit och rucka eller vicka lite på sata-kantakterna i båda ändar, se till att dessa är korrekt instoppade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Mvh :unsure:

 

Ps. Frustrerande när man inte helt säkert kan säga att exakt detta var rotorsaken till problemet. Ds.

Intressant! Jag har bytt dvd-Rom men det hjälpte inte. Kan kanske vara fel på kabeln eller satauttaget på moderkortet. Problemet får som sagt bero tills lusten att pilla igen återkommer men tack för inputen.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu...............efter lång tid och en del googlande så fick jag faktiskt rätt på problemet och det var ganska enkelt när det väl kom till kritan, därför vill jag gärna dela med mig av erfarenheten. Följ denna länk och gör precis som det står. Kopiera strängen och gå in i comandopromten och klistra in den, tryck enter. Starta därefter om datorn så vips är dvd:n återfunnen :) Trolleri :) För mig gick det galant i alla fall. OBS: Man måste öppna comandopromten som administratör :)

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/my-dvd-player-disappeared-after-windows-10-upgrade/3aa67b82-caf1-4802-bedc-df103091f678?auth=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...