Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail-Bredbandsbolaget


Mållgan

Rekommendera Poster

För ca en vecka sedan började Windows Live Mail krångla på så sätt att programmet i datorn (Acerlaptop, Windows 7) inte hämtade inkommande mail från Bredbandsbolagets webmail. Inte heller kunde/kan jag skicka mail från datorns WLM-program. Bredbandsbolagets webmail (mitt konto) tar dock emot mail och jag kan skicka mail därifrån.

Vid kontakt med Bredbandsbolagets support uppger de att de för flera veckor sedan skickade ut ett mail till abonnenter om att servern för utgående post (SMTP) är ändrad från 465 till 587.  Något sådant mail har jag dock garanterat inte fått. Servern för inkommande post (POP3) ska fortfarande vara 995. Jag ändrade från 465 till 587 men ingenting hände, dvs problemet kvarstår. Vid telefonsamtalet med supporten framkom därefter ingenting vettigt utan supportkillen registrerade problemet för felsökning och berättade att det var flera abonnenter som råkat ut för samma problem.

Är det någon som kan ha någon aning om vad det här kan bero på? Jag bifogar felmeddelandet som uppkommer när jag öppnar Windows Live Mail i datorn.

post-63909-0-05114800-1503745195_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mållgan!

 

Jag har också WLM och ett pop3-konto där (vilket fortfarande fungerar trots att Microsoft inte längre utvecklar WLM).

Den felkod du får har jag själv aldrig fått men en sökning på Internet visar att du har många olyckskamrater. Det verkar dock INTE ha något  med din ip-leverantör att göra. Här har folk har löst problemet på litet olika sätt:
https://www.cnet.com/forums/discussions/windows-live-mail-0x800ccc0f-632109/

 

Jag citerar ett par enkla metoder från slutet på sidan som du kan prova:  
Windows Live mail error 0x800CCC0F
1. I had the same message today, I solved it by going to windows mail, clicked on Tools, than on Options, than on Send, and finally under Mail Sending Format I changed from HTML to Plain text. , clicked on apply and OK and that fixed my problem, I was able to receive mail. It was apparently hung up on a very large e-mail I send out earlier. After the send and receive worked I went back into options and changed it back to the way it was earlier and have not had any problems since. Good luck.

2.  In reply to: Windows Live Mail 0x800CCC0F
After trying a few things that never worked. I should of tried the easiest solution--go to your account tab (your name) Click and SIGN OUT and then SIGN BACK IN! right away I started to receive my emails! at least thats what got rid of this error for me. Good Luck!


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det förefaller uppenbart att eländet har samband med ändringen av servern för utgående post (SMTP) från 465 till 587, speciellt som B-bolaget uppger att flera användare råkat ut för det här problemet efter ändringen av servernamnet. En av mina bekanta som också är Bredbandsbolagsabonnent och använder Windows Live Mail har inte råkat ut för detta. Han har Windows 8 och jag Windows 7 men hur det kan påverka saken begriper jag inte. Men det är mycket jag inte begriper, inte bara i IT-världen.

 

BB-supporten tycker att jag, om jag har bråttom med detta, ska ringa till den externa supporten Bredbandsexperten 0770-777666 som debiterar arvode för rådgivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta! Att man ska behöva betala extra för en rådgivning, som kanske inte löser ens problem, när man redan betalar sin ip-leverantör månadsvis för att allt ska fungera med tjänsten är ett mycket dåligt förslag. Gör inte det!

Det har knappast någon betydelse om man har Windows 7, 8 eller 10. Mitt WLM fungerar exakt på samma sätt under Windows 10 som det gjorde när jag hade Windows 7.

I de problem och lösningar som förekom i min länk nämndes aldrig ip-leverantören som orsaken till problemet fast det utesluter förstås inte att det kan vara så i ditt fall. Men det är väl ganska normalt att ha 587 som utgående port. I mitt Tele2-WLM har jag för utgående server inställningarna: Utgående port: 587 Autentisering krävs: ja Secure SSL: nej
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det värsta! Att man ska behöva betala extra för en rådgivning, som kanske inte löser ens problem, när man redan betalar sin ip-leverantör månadsvis för att allt ska fungera med tjänsten är ett mycket dåligt förslag. Gör inte det!

 

Det har knappast någon betydelse om man har Windows 7, 8 eller 10. Mitt WLM fungerar exakt på samma sätt under Windows 10 som det gjorde när jag hade Windows 7.

 

I de problem och lösningar som förekom i min länk nämndes aldrig ip-leverantören som orsaken till problemet fast det utesluter förstås inte att det kan vara så i ditt fall. Men det är väl ganska normalt att ha 587 som utgående port. I mitt Tele2-WLM har jag för utgående server inställningarna: Utgående port: 587 Autentisering krävs: ja Secure SSL: nej

 

Oj! Jag provade med att ange Nej för Secure SSL och då fungerar det!

Knepigt eftersom jag alltid har haft Ja där men efter serverändringen till 587 kanske det MÅSTE vara Nej för Secure SSL? Supportkillen nämnde uttryckligen att det även fortsättningsvis ska vara Ja där.

I nedanstående länk beskrivs vitsen med SSL Secure.

 

https://www.purpledogdesign.com/clients/knowledgebase.php/58/What-is-SSL-or-TLS-and-do-I-need-a-secure-email-connection.html?action=displayarticle&id=58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Jag provade med att ange Nej för Secure SSL och då fungerar det!

Knepigt eftersom jag alltid har haft Ja där men efter serverändringen till 587 kanske det MÅSTE vara Nej för Secure SSL? Supportkillen nämnde uttryckligen att det även fortsättningsvis ska vara Ja där.

I nedanstående länk beskrivs vitsen med SSL Secure.

 

https://www.purpledogdesign.com/clients/knowledgebase.php/58/What-is-SSL-or-TLS-and-do-I-need-a-secure-email-connection.html?action=displayarticle&id=58

Knepigt. Nu ser jag att servernumren har ändrats av Windows Live Mail-programmet efter att jag angivit Nej för SSL Secure. Nu är Utgående epostserver (SMTP  ) 25 och Inkommande epostserver (POP3) 110. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte supportkillen var särskilt kunnig. Antingen har man autentisering eller också har man SSL. Se även vad som står här:

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/epost_windowslivemail.pdf

Här står det: Server för inkommande e-post Port: 110 Server för utgående e-post Port:25

 

Här står också om inställningar för servrar och portar:
http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e-post/kom-igang.html
2. Inställningar för POP3
Inställningar för inkommande e-post
Server: pop.bredband.net
Port: 110 (port 995 om du använder SSL)

Inställningar för utgående e-post
Server: smtp.bredband.net
Port: 25 (port 465 om du använder SSL)
Stödjer autentisering (samma användarnamn och lösenord som för inkommande e-post ska användas).


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för gillandet och svaret på din retoriska fråga i inlägg #6 "men efter serverändringen till 587 kanske det MÅSTE vara Nej för Secure SSL?" är förstås Ja, det måste vara Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag anger 587 för utgående server så måste det kryssas Ja för Secure SSL. Om jag inte kryssar Ja så hoppar servernumret automatiskt tillbaka från 587 till 25.

 

Och om jag anger 587 och ja för Secuire SSL så funkar inte eposten, dvs den hämtar inte ankommen epost från mailservern och skickar inte iväg epost.

 

Nu har jag därför Utgående server 25 och JA för Secure SSL där samt Ingående server 110 och NEJ för Secure SSL där. Då funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade någon timme. Sedan kom beskedet att Server 25 inte stöder SSL varför jag ändrade till NEJ och då funkade det. Spännande att se hur länge det funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, nu är jag där igen. Efter visst haveri med det trådlösa nätverket (en lång annan tråd om det) återställde jag C-disken med en spegling skapad 3 september. Men jag får inte Windows Live Mail att fungera. Se inställningarna i bifogade två bilder. 

post-63909-0-28386400-1508431884_thumb.png

post-63909-0-93298100-1508431894_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter ändring enligt inlägg #12 funkade det och det är dessa inställningar som jag nu har såvitt jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird och Windows Live Mail är väl inte samma sak. De inställningar som syns i skärmbilden överensstämmer med dem som Bredbandsbolaget anger för WLM, (se inlägg #8) så de borde fungera. Dessa inställningar gäller för autentisering.

 

Vill du istället ha SSL ska du ändra Inställningar för inkommande e-post till port 995 och Inställningar för utgående e-post till port 465 samt bocka ur Logga in med klartextautentisering
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 "bocka ur Logga in med klartextautentisering".

 

 I detta fönster (fliken Servrar) måste ett av alternativen

 

Logga in med klartextautentisering

Logea in med säker lösenordsautentisering

Logga in med autentiserat POP (APOD)

 

väljas. Det går inte att ta bort markeringen för det första alternativet utan att välja något av de två andra. Se bild 1 i mitt inlägg #13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag anger server 465 för utgående post (som i inställningarna för Thunderbird) går det inte att välja SSL. Om jag väljer SSL för utgående post så fylls server nr 25 automatiskt i.

Och om jag väljer 465 utan att kryssa SSL så funkar det i alla fall inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är enklast att byta till annat epostprogram, t ex Mozilla Thunderbird, som tycks ha en importmodul så att data (konto, kontakter, meddelanden) från Windows Live Mail kan importeras utan större besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag anger server 465 för utgående post (som i inställningarna för Thunderbird) går det inte att välja SSL. Om jag väljer SSL för utgående post så fylls server nr 25 automatiskt i.

Och om jag väljer 465 utan att kryssa SSL så funkar det i alla fall inte.

Serverportnummer 465 menar du väl? Du har tidigare skrivit "Nu har jag därför Utgående serverportnummer 25 och JA för Secure SSL där samt Ingående serverportnummer 110 och NEJ för Secure SSL där. Då funkar det." och jag förstår inte varför detta inte skulle kunna fungera igen.

 

Visst kan du välja Thunderbird istället. Det har jag gjort. Allt man har i WLM finns ju i alla fall kvar. När man exporterar därifrån och importerar i Thunderbird kopieras ju bara allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...