Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-post program


karlp

Rekommendera Poster

Hej

Har i många år haft Telia som E-post men nu får vi fiber i huset, och Telia finns inte med som leverantör. Detta kommer säkert att innebära att Telia stänger ned mina E-poster.

 

Vilket program eller lösning föreslår ni att jag skall göra ?

 

Bästa hälsningar Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har i många år haft Telia som E-post men nu får vi fiber i huset, och Telia finns inte med som leverantör. Detta kommer säkert att innebära att Telia stänger ned mina E-poster.

 

Vilket program eller lösning föreslår ni att jag skall göra ?

 

Bästa hälsningar Kalle

 

Hej!

 

Jag har använt Thunderbird som mejlprogram i många år. Det kan man använda med vilka mejladresser som helst. Om du är ute efter ett installerat mejlprogram.

 

För mejladresser finns ju de från de stora bolagen Microsoft, Google och Yahoo och de har ju sina egna webbsidor för att läsa och hantera mejlen, om du vill ha webbmejl.

 

Skriv lite mer om hur du vill hantera dina mejl så blir det lättare att ge bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har i många år haft Telia som E-post men nu får vi fiber i huset, och Telia finns inte med som leverantör. Detta kommer säkert att innebära att Telia stänger ned mina E-poster.

 

Vilket program eller lösning föreslår ni att jag skall göra ?

 

Bästa hälsningar Kalle

 

 

Du menar att du har en adress som karl.p @ telia.com ?

 

Det har jag med och någon gång, någonstans har jag lagt till en regel(?) som säger att inkommande post på den adressen ska speglas till min @gmail.com

Som numera är min standard-adress.

Skulle kanske vara en väg.

 

Men även om du inte har Telia som internetleverantör blir du väl inte av med den adressen?

(I så fall blir jag det med, runt årsskiftet)

Då bör du ju kunna fortsätta att använda den adressen men du kan behöva ändra inställningarna för utgående e-postserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har bytt internetleverantör någon gång vet jag inte om man får behålla sin adress hos den man överger men så borde det ju inte vara. I alla fall lär man väl inte kunna logga in på den internetleverantörens Mina sidor.

 

I karlps situation skulle jag föra över alla mina teliamejl till Thunderbird och när det är gjort skulle jag logga in på Mina Sidor och avsluta mitt konto. Går inte det skulle jag be Telia göra det.

 

https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har bytt internetleverantör någon gång vet jag inte om man får behålla sin adress hos den man överger men så borde det ju inte vara. I alla fall lär man väl inte kunna logga in på den internetleverantörens Mina sidor.

 

I karlps situation skulle jag föra över alla mina teliamejl till Thunderbird och när det är gjort skulle jag logga in på Mina Sidor och avsluta mitt konto. Går inte det skulle jag be Telia göra det.

 

https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

 

Och då måste en annan e-posttjänst införskaffas, om det inte ingår hos internetleverantören, och man önskar använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det är med just Telia men normalt blir man av med den mejladress man har hos en internetleverantör när man slutar att vara dess kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle har du redan valt vilken leverantör du ska framöver. Om du har det så kontakta den och hör om den har e-post.

 

Om du inte har valt så titta på de olika alternativen som finns och kolla om dom har e-post och då kanske välja en som har e-post.

 

När det gäller fiber så vet jag inte hur leverantörerna har, men normalt sett så brukar det medfölja några adresser i alla fall hos de flesta leverantörer.

 

Om du planerar att flytta inom nära framtid så är det väl enklast att till en början skaffa typ g-mail eller tex outlock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tror att jag börjar förstå.

 

1 Telias adresser försvinner

2 Vilka adresser kan jag då ha i Gmail 

3 Thunderbird är ett eget program med egen adress

4 Ev kan nya leverantören ha mailadresser

 

Har jag förstått rätt ?

 

Bästa hälsningar Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det vet vi inte med bestämdhet.

2. Du får pröva vilka som finns lediga.

3. Thunderbird är ett program som hanterar e-post oavsett konto/adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 Vilka adresser kan jag då ha i Gmail 

 

Här är några exempel. Du får förmodligen göra val lite beroende på hur vanligt namn du har. Vanligt namn riskerar att redan vara upptaget. Siffran 75 är i det här exemplet ett tillägg av födelse år. Bara fantasin sätter gränser! :)

 

tilltalsnamn.efternamn@gmail.com

förnamn.tilltalsnamn.efternamn@gmail.com     

efternamn.tilltalsnamn@gmail.com

efternamn.förnamn.tilltalsnamn@gmail.com

tilltalsnamn.efternamn75@gmail.com

förnamn.tilltalsnamn.efternamn75@gmail.com     

efternamn.tilltalsnamn75@gmail.com

efternamn.förnamn.tilltalsnamn75@gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som huvudmoderator här kan jag se att du har lagt in en hotmail-adress, dvs en Microsoft-adress, i din profil här. Den kommer att fortsätta att fungera även om du slutar med Telia.

 

Om den mejladressen inte längre är aktuell bör du ändra i din profil för att inte riskera att få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nu vet vi! Jag kontaktade nyss Telia. Det stämmer att man blir av med adressen(erna) automatiskt om man inte längre är kund hos Telia.

Men - man kan skaffa mobilt bredband hos Telia och då är man kund och man kan behålla adressen. Om man nu anser det vara värt 99 kr i månaden... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mobiltelefon med 4G, och på räkningen står det mobilt bredband, skulle det fungera tror du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tycker jag.

Jag kan "köpa" att man inte får en brevlåda om man bara har abonnemang för telefoni men har man bredband så vill man ju kunna använda det för bl.a. e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull kan du ju kontakta Telias support och fråga, t ex kan det ju vara viktigt att ditt nuvarande internetabonnemang och telefonabonnemanget är "hopknutna" så att Telia vet att det är samma person bakom båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle du kan ju logga in på mina sidor på telia och titta vad som står vid ditt telefonnummer. Är osäker, men har för mig att det står där om man kan skaffa epost på telefonnumret. Men då du får räkning så för mig betyder det att du har nåt sorts abonnemang på det så borde det funka.

 

Det jag dock är osäker på är om du måste avsluta din nuvarande adress och sen skaffa en på ditt mobila bredband. Men du kan ju då skaffa exakt likadan adress så det ska inte vara nåt problem.

 

Enklast är att ringa telia (90 200) och fråga. Just nu har telia problem med sin sida plus mail och en del annat. Även om dom problemen fortsätter imorgon så bör dom kunna svara om du ringer dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen

 

Kommer nog att fixa detta, med hjälp av era tips, börjar med att ringa Telia / Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Pratade med Telia, inga problem, E-post överflyttad till min Mobil / Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...