Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muspekaren fryser på stationär dator


K Olagus

Rekommendera Poster

Har sedan en tid tillbaka haft problem med att musen fryser på min stationära bildbehandlingsdator med Windows 7 Pro.

Musen är usb-ansluten.

Har provat det mesta: bytt mus, bytt port, kollat kablar och kontakter, letat drivrutiner som inte finns. Tittat noga i enhetshanteraren så att det inga gula utropstecken syns.

Har även haft kontakt med F-Secure support som via fjärrstyrning hjälpte mig att plocka bort ett par gratisprogram som innehöll annonser och som inte ansågs fungera så bra ihop med F-Secure Internet Security. (Antispyware-program som funkar utmärkt på andra datorer.) Men vid skanning upptäcktes något som inte skulle vara där och det togs bort och det verkade bli lugnare med musen.

 

Men nu, efter ett par veckor, har problemet återkommit. Jag är ytterst sällan uppkopplad med datorn och är jag det, så är det för att hämta uppdateringar, eftersom jag tänker att det ändå är bra att hålla mitt W7 Pro och F-Secure uppdaterat så att datorn kan ta emot filer jag lägger in från mina andra datorer t.ex. och ev. upptäcka om det ligger något med som inte skall vara där.

 

Det är lite bekymmersamt, eftersom jag riskerar att stora bildfiler i t.ex. Photoshop inte blir sparade för att jag tvingas starta om på knapp. Jag har inte sett några mönster i dessa händelser - inte mer än att jag hanterar bildfiler. Det behöver alltså inte vara att Photoshop är igång. Det kan räcka att jag flyttar en bildfil t.ex.

 

Vad mer kan orsaka dylika problem?

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman

Hej igen :)

 

Ja det där med mössen kan ibland vara bekymmersamt.

Symptomen du berättar om liknar i allt väsentligt dessa:

 

Anslut musen till datorns USB 2.0 port och har du redan den ansluten på en sådan; prova att ansluta till en annan USB 2.0 port.

Olika optiska möss beter sig ibland lite olika eller fungerar olika bra/dåligt på vissa underlag.
Tex.
Svart helblankt underlag kan ställa till det.
Blankt helvitt likaså.
Transparent underlag kan också ställa till problem.

Testa något annat underlag/musmatta.
Det är helt olika för olika möss där vissa är mer känsliga än andra som klarar nästan vad som helst.

 

Om batteriet i en trådlös mus börjar bli dåligt kan dom mest knepiga fenomen uppstå.

 

Om damm har samlats över ljus-sensorn på undersidan av den optiska musen så blir det problem, men detta är lätt fixat:
Bara vänd upp och ned på musen och rengör den optiska lilla linsen du ser, blås bort damm och torka av med kanske samma fiberduk man använder för glasögonen.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

 

Ja det där med mössen kan ibland vara bekymmersamt.

Symptomen du berättar om liknar i allt väsentligt dessa:

 

Anslut musen till datorns USB 2.0 port och har du redan den ansluten på en sådan; prova att ansluta till en annan USB 2.0 port.

Olika optiska möss beter sig ibland lite olika eller fungerar olika bra/dåligt på vissa underlag.

Tex.

Svart helblankt underlag kan ställa till det.

Blankt helvitt likaså.

Transparent underlag kan också ställa till problem.

 

Testa något annat underlag/musmatta.

Det är helt olika för olika möss där vissa är mer känsliga än andra som klarar nästan vad som helst.

 

Om batteriet i en trådlös mus börjar bli dåligt kan dom mest knepiga fenomen uppstå.

 

Om damm har samlats över ljus-sensorn på undersidan av den optiska musen så blir det problem, men detta är lätt fixat:

Bara vänd upp och ned på musen och rengör den optiska lilla linsen du ser, blås bort damm och torka av med kanske samma fiberduk man använder för glasögonen.

Mvh :)

Hej!

 

Njae, som jag skrev, så är musen kopplad till USB-uttag och jag har testat flera uttag. Även andra Logitechmöss som jag har en större samling av. Alltså inte trådlös. Använder en bra musmatta  som jag tror används av spelare , som är vändbar med två olika ytor - en glattare och en lite trögare den senare föredrar jag. Musen är en Logitech G 400 (spelmus tror jag). Helt ren också på ljussensorn.

 

Så...., vad mer kan man misstänka? Kan det vara något annat hårdvarufel och hur undersöker jag det i så fall?

Eller mjukvarurelaterat?

 

Är det f.ö. skadligt (om man nu bortser från att jag riskerar en att nästan färdig bildfil försvinner) för datorn att stänga/starta om på knapp? Jag får ju då upp en ruta när den skall boota om jag vill starta Windows normalt - och det vill jag ju.

 

Hälsar

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar tangentbordet, t ex Windows-tangenten när muspekaren fryser?

Dvs är det hela datorn som slutar att fungera eller är det bara musen?

Är det hela datorn kan det vara värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar tangentbordet, t ex Windows-tangenten när muspekaren fryser?

Dvs är det hela datorn som slutar att fungera eller är det bara musen?

Är det hela datorn kan det vara värmeproblem.

Faktum är att jag vet inte. Tror att jag tryckte på Windowstangenten vid något tillfälle utan att något hände. Men jag är inte helt säker på det. Värmeproblem, jag får undersöka det. Har inte upplevt att det har varit det. Har övervakningsprogram, så det kan jag kolla. Så får jag återkomma. Men om muspekaren inte fungerar så är det ju inte möjligt att göra något. Jag har alltså tryckt på starta - om - knappen.

Jag har en annan tråd här som handlar om en laptop jag har som inte får in grafikkortsdrivis från Windows Update. Har testat alla råd utan framgång. Även på den, visade det sig, frös muspekaren. Eftersom båda de aktuella datorerna har Windows 7 (pro respektive home), så började jag fundera idag om det kan ha slunkit in något från Windows Update som ställer till det. Bara en fundering.

Jag kollar värmen på min viktiga stationära bilddator, så får vi se.

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar tangentbordet kan man ju (oftast) använda Ctrl+S för att spara. Och/eller Alt+F4 för att avsluta och då får man oftast fråga att spara och där kan man flytta mellan Ja / nej med pitangenterna, mellanslag eller enter för att bekräfta. (Kan ju vara olika beroende på program).

 

Bytt USB-port är gjort ser jag men har du bytt i samband med att felet uppstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar tangentbordet kan man ju (oftast) använda Ctrl+S för att spara. Och/eller Alt+F4 för att avsluta och då får man oftast fråga att spara och där kan man flytta mellan Ja / nej med pitangenterna, mellanslag eller enter för att bekräfta. (Kan ju vara olika beroende på program).

 

Bytt USB-port är gjort ser jag men har du bytt i samband med att felet uppstår?

Jag måste ärligt säga att det där med tangentbordsnavigation är jag dålig på. Det har med mitt eget minne och sifferproblem att göra - inte datorn. Därför är jag också rätt beroende av musen. Men kan ju alltid ta till en klisterlapp med de genvägar du föreslår, så kanske jag kan testa. Jag har alltså inte kunnat se några samband mellan de händelser då muspekaren frusit. Har en känsla av att min dator INTE har hunnit gå varm när det händer. Mina tankar har möjligen gått till minne - att jag har ganska bråttom då jag sparar in tunga bildfiler externt (och internt) och att det möjligen kan ha med saken att göra. Inställningarna för minne osv hjälpte en släkting mig med för länge sedan. Han kan ej nås för hjälp längre och jag minns inte. Men jag kan titta på inställningarna och sedan återkomma.

Och svaret på din fråga om jag bytt mus och port i samband med att felet uppstod är Ja.

Återkommer.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Hårddiskskador ?

Har du hårddiskskador kommer datorn börja strula. Inte totalt utan vid vissa "åtgärder".

Tex när du hanterar filer.

Åtgärd: Kontrollera hårddisk / hårddiskar i datorn med Hårddisktillverkarens testprogram.

Testprogram laddas hem från hårddisktillverkarens hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskskador ?

Har du hårddiskskador kommer datorn börja strula. Inte totalt utan vid vissa "åtgärder".

Tex när du hanterar filer.

Åtgärd: Kontrollera hårddisk / hårddiskar i datorn med Hårddisktillverkarens testprogram.

Testprogram laddas hem från hårddisktillverkarens hemsida.

Brukar kolla med jämna mellanrum. Kollar igen idag, så får vi se.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat lite på min dator, som har 4 hårddiskar, varav 1 ssd - systemdisken.

 

Vid start kollade jag i programmet Speccy hur temperaturerna såg ut:

CPU 37°

Moderkort 34°

Grafikkort 32°

Minne:

Systemdisken Intel 447 GB 35°

Samsung 931 GB 23°

Seagate 931 GB 23°

Seagate 465 GB 23°

 

Jag drar slutsatsen att det är ok.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Därefter, 10 minuter senare, körde jag programmet HD Tune på samtliga diskar:

Samsung OK vid felskanning

Intel OK vid felskanning

Seagate OK vid felskanning

Seagate - den mindre . OK vid felskanning.

Körde även Benchmark på alla diskar, men klarar inte av att bedöma hur det ska se ut när det är bra resp. dåligt. Bifogar ögonblicksbilder.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Efter det, c:a 40 minuter efter start, öppnade jag ett program som jag faktiskt inte använt tidigare, Intel Extreme Tuning. Jag vet inte vad man använder det till. Det verkade sätta igång någon form av skanning utan att jag klickat på något öht. Såg i nedre delen av programmet att skanning utfördes "CPU Utilization" och "Turbo Boost Frequenzy". Inte en susning vad detta innebär. Rörde inget, lät det bara skanna vidare för att se vad det skulle utmynna i. Det gick i 3 minuter, sen frös muspekaren och därefter slocknade skärmen, den startade om och jag kunde välja att starta normalt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Direkt efter "kraschen"/omstarten öppnade jag Speccy och temperaturerna var:

CPU 47°

Moderkort 49°

Grafikkort 44°

Minne

Systemdisken Intel ssd - 41°

Samsungdisken -  32°

Seagatedisken större - 28 °

Seagatedisken mindre - 28°

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter detta har jag inte vågat göra mer.

Kan man efter detta utgå från att problemet ligger i hårdvara?

Skickar med Benchmark ögonblicksbilder, om någon kan tolka dem?

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

post-62800-0-49208000-1493653869_thumb.png

post-62800-0-02385200-1493653881_thumb.png

post-62800-0-59218600-1493653894_thumb.png

post-62800-0-08614200-1493653907_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ha Speccy igång i ett litet fönster där du ser temperaturerna samtidigt som du använder andra datorprogram i fönster som inte överlappar Speccy-fönstret?

Då kan du hålla koll på vad som händer med temperaturerna när datorn används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ha Speccy igång i ett litet fönster där du ser temperaturerna samtidigt som du använder andra datorprogram i fönster som inte överlappar Speccy-fönstret?

Då kan du hålla koll på vad som händer med temperaturerna när datorn används.

Ja det gör det och det ser inte så farligt ut. Den brukar hålla bra temperaturer - även när jag har jobbat länge och hårt.

Speccy är igång nu medan jag kör långa felsökningen i HD Tune.

Letar efter program helt anpassade efter Intel ssd, Seagate och Samsung, men det verkar svårt att finna just till mina hårddiskar. Verkar också som Samsung och Seagate har gått ihop, men det är jag inte 100 på. En rörig marknad det där.

 

Hälsar

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar också som Samsung och Seagate har gått ihop, men det är jag inte 100 på. En rörig marknad det där.

 

OT:

Ja. Seagate köpte upp Maxtor 2006.

Samsung köpte upp Seagate 2011. "for $1.4 billion"

 

Hitachi köpte upp IBM 2002.

Western Digital köpte upp Hitachi 2012 men en del av tillverkningen (för hemelektonikmarknaden) hamnade hos Toshiba.

 

Toshiba köpte upp Fujitsu 2009

 

Källa: Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung och Seagate hårddiskar: SeaTools for Windows http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

 

Intel SSD Toolbox https://downloadcenter.intel.com/download/26574?v=t

 

Ser temperaturerna bra ut ända tills muspekaren fryser?

Hej!

 

Laddade ner de båda programmen. Kollade vad de innehöll och blev lite förvånad över att programmet för mina Seagate- och Samsunghårddiskar inte upptäckte Samsunghårddisken! Det gjorde dock programmet för Intel.

 

När jag sedan läste på om programmen och utforskade dem lite, så blev jag lite ängslig. Nu var ju instruktionerna på engelska och datorengelska är inte min starka sida - ibland får man gissa lite.

 

I Intelprogrammet fanns två utropstecken vid ssd-disken (min systemdisk). Det ena om uppdatering av firmware, det andra tror jag rätt och slätt hette Tune (?). Nyfikenheten tog överhanden, så jag tryckte på Tune och då försvann utropstecknet och allt verkade vara bra. Enligt programmet.

Vad händer om man uppdaterar firmware på en systemhårddisk? Behålls allt man har på disken?

 

Någon slags snabbskanning av de tre diskar som upptäcktes av Seatools visade inte på några problem. Mer än så har jag inte vågat göra. 

Temperaturen på alla datorkomponenter håller sig långt under maxgränsen - också vid muspekarfrysningen.

 

Men, jag hade sparat in texten om de båda programmen som pdf:er, satt och läste, skulle bläddra ner. Då frös muspekaren. Rekommendationerna högre upp i tråden om kortkommandon på tangentbordet fungerade inte, så det blev "starta-om-knappen".

Studerade den kryptiska Loggboken för att se om jag kunde begripa vad som händer, men det jag såg gick tyvärr inte att förstå. Något om en "disk 5", men det har jag ingen - jag har 4 och det var ingen extern ansluten vid tillfället. Bläddrade i Loggboken och såg bland dagens händelser något om skadat index, men det har jag sett längre än detta problem har funnits.

 

Nästa steg?

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lämpligt att uppdatera firmware i SSD:n och det ska inte påverka dess innehåll.

 

För en riktig kontroll av en hårddisk behöver man köra det långa testet. Misstänker man hårddiskproblem är det extra viktigt att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer.

 

Disk 5 kan betyda att det är den disk som sitter ansluten till kontakt 5 på moderkortet och det behöver alltså inte hänga ihop med hur många diskar man har. Föreslår att du kopierar/skriver av all information i det meddelandet och klistrar in i ditt svar.

 

Det är alltså inte musen som fryser utan hela datorn som hänger sig. Har du någon gång väntat en timme för att se om datorn kommer igång igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, hej!

 

Har varit lite upptagen och inte hunnit göra något, men nu ska jag försöka.

Jag funderade på hur jag skulle få veta vilken hårddisk som låg på port 5 och visste att jag hade sett i BIOS vad som låg var. Så var det. Min äldsta traditionella hårddisk på 500 GB, ganska oviktig, har denna port. Det är också den som felmeddelandet i Loggboken gällt 

"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk5\DR5."

Om nu detta orsakar musfrysning och stopp i datorn är jag inte kompetent att avgöra. Så frågan överlämnar jag med varm hand till dig eller någon annan här på eforum.

 

Har precis satt igång den långa skanningen på min Intel ssd-systemhårddisk. Det kan ta en timma eller mer, så än vet jag inget. Kommer också att hämta in "firmware" till den. 

Försöker väl skanna de andra diskarna också. Hoppas att det kanske är just den "oviktiga" (minst viktiga) hårddisken som börjar ge sig, så att jag kan byta bara. Hade ändå tänkt att skaffa nytt.

 

Som svar på din fråga om jag väntat någon timma kan jag säga nej. Senast det hände startade den ju om av sig själv. Tidigare har jag tryckt på "starta-om-knappen". Men händer det kan jag givetvis vänta en timma. Vad är det som sker i så fall under den timman?

 

Backup har jag ganska bra. Många externa hårddiskar. Dessutom både image och två kloner på systemdisken. Men jag får ju börja om ändå, eftersom klonerna är på lite mindre diskar.

 

 

 

Efter en timmas "skanning" står stapeln fortfarande på 7%....Man undrar.....

Och det hakade upp sig och jag fick trycka på "starta-om".

I Loggboken:

"Loggnamn:      Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing/Admin
Källa:         Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing
Datum:         2017-05-04 20:57:18
Händelse-ID:   4
Aktivitetskategori:Loggning
Nivå:          Varning
Nyckelord:     Session
Användare:     SYSTEM
Dator:         LENASDATOR
Beskrivning:
Gränsen för maximal filstorlek för sessionen "ReadyBoot" har uppnåtts. Detta kan leda till att händelser går förlorade (loggas inte) i filen C:\Windows\Prefetch\ReadyBoot\ReadyBoot.etl. Den maximala filstorleken är för närvarande inställd till 20971520 byte.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing" Guid="{B675EC37-BDB6-4648-BC92-F3FDC74D3CA2}" />
    <EventID>4</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>3</Level>
    <Task>1</Task>
    <Opcode>10</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000010</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2017-05-04T18:57:18.477171600Z" />
    <EventRecordID>4</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="200" />
    <Channel>Microsoft-Windows-Kernel-EventTracing/Admin</Channel>
    <Computer>LENASDATOR</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="SessionName">ReadyBoot</Data>
    <Data Name="FileName">C:\Windows\Prefetch\ReadyBoot\ReadyBoot.etl</Data>
    <Data Name="ErrorCode">3221225864</Data>
    <Data Name="LoggingMode">0</Data>
    <Data Name="MaxFileSize">20971520</Data>
  </EventData>
</Event>"

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om nu detta orsakar musfrysning och stopp i datorn är jag inte kompetent att avgöra. Så frågan överlämnar jag med varm hand till dig eller någon annan här på eforum.

Enklast är väl att koppla ur den hårddisken och se om frysningarna fortsätter eller upphör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att koppla ur den hårddisken och se om frysningarna fortsätter eller upphör.

Ja, jag kommer att öppna datorn och testa koppla ur den disk som nämns i Loggboken. Jag skall också söka och förhoppningsvis ladda ner firmware till systemdisken (ssd:n).

 

Men, jag har ändå några frågor/funderingar:

 

Seatools hittar inte min Samsungdisk. Jag hittar inget redskap att felsöka den - förutom HD Tune som jag redan hade. Något tips?

Genomförde lång skanning av ssd-disken igår. Inga fel där.

Har även skannat den "misstänkta" Seagate-disken med Seatools utan att hitta några fel. Och den lite större Seagatedisken.

Temperaturen ligger på mycket bra värden, precis som min dator alltid gjort.

 

Skulle gärna vilja veta hur du tolkar de meddelanden som jag klistrat in i ovanstående inlägg. Om det går att göra ö.h.t.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sökning visar att det meddelandet ibland dyker upp när en dator startar och har inget att göra med vad som hände innan starten.

 

Det kan ju tänkas att Seagate har slutat supporta gamla Samsung-diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sökning visar att det meddelandet ibland dyker upp när en dator startar och har inget att göra med vad som hände innan starten.

 

Det kan ju tänkas att Seagate har slutat supporta gamla Samsung-diskar.

Samsungdisken är ganska ny, knappt ett år gammal.

 

Vad menar du här: "Som svar på din fråga om jag väntat någon timma kan jag säga nej. Senast det hände startade den ju om av sig själv. Tidigare har jag tryckt på "starta-om-knappen". Men händer det kan jag givetvis vänta en timma. Vad är det som sker i så fall under den timman?"

 

"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk5\DR5" som var ett felmeddelande i Loggboken - läste lite i andra forum och där sägs att DR ​betyder "Drive Removable" och då blir jag konfunderad. Vi har pratat om interna diskar, inte t.ex. usb-anslutna diskar eller stickor t.ex. Vad säger du?

 

​Med vänlig hälsning

K Olagus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är hårddisken väldigt stor?

Sett att testprogram kan ha problem med diskar som är flera TB stora.

Kanske att du kan hitta något testprogram om du kan leta fram disken på Samsungs supportsidor: http://www.seagate.com/support/by-product/samsung/

 

2. Funderade på om hängningen möjligen löste upp sig själv om du väntade.

 

3. SATA-diskar brukar anses vara möjliga att ta bort under drift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har samma problem i stort.

 

Jag har en stationär Hp pavilion.

Min dator låser sig efter en stund och börjar arbeta med något och då är muspekaren låst och det går inte göra något. Efter en bra stund fungerar den igen sen låser den sig igen och håller på så. Jag tankade hem Windows 10 förra året. Problemen började för lite sedan. Har provat att återställa till tidigare datum men får felmedelande. Jag är inte så haj på datorer så om någon kan ge mig någon ledtråd.

Även när datorn är låst så blinkar Etherneth, Wireless och Interneth intensivt på våran THOMSON.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem i stort.

 

Jag har en stationär Hp pavilion.

Min dator låser sig efter en stund och börjar arbeta med något och då är muspekaren låst och det går inte göra något. Efter en bra stund fungerar den igen sen låser den sig igen och håller på så. Jag tankade hem Windows 10 förra året. Problemen började för lite sedan. Har provat att återställa till tidigare datum men får felmedelande. Jag är inte så haj på datorer så om någon kan ge mig någon ledtråd.

Även när datorn är låst så blinkar Etherneth, Wireless och Interneth intensivt på våran THOMSON.

Har du gått igenom de förslag som tagits upp i tråden?

Vad är dina tankar om dem i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bra på datorer, återställning som jag fick felmeddelande på. Jag skall läsa det som skrivs ovan, får se om jag klarar ut det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...