Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla laptop till TV med HDMI


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

Pga problem med att titta på SVT-play på min smart TV (Samsung 7505) vill jag koppla min laptop (Fujitsu-Siemens Amilo xi3650) till TVn med en HDMI-kabel.

TVn finns bland anslutna enheter i laptopen, men i Bildskärmsinställningarna kan jag inte få fram TV-skärmen som en andra skärm.

Jag väljer förstås rätt HDMI-kanal via SOURCE i TVn, men TVn säger att det inte finns någon kabelanslutning.

Enligt Samsung spelar ingen roll vilken HDMI-ingång jag använder. Jag har använd två olika HDMI-kablar för att utesluta fel i den ena.

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för att en en skärm (alltså ej tv) var helt svart, gick inte ens få fram skärmens egna meny via dess knappar.

Det visade sig att uppdateringsfrekvensen (i datorn) behövde ändras, från 60 Hz till 75 Hz eller om det var tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI Kablarna är dom gamla båda två ?

En tidigare tråd i ämnet .

https://eforum.idg.se/topic/221350-hdmi-kabel-ger-ingen-bild-i-tv-sk%C3%A4rm/

Jag köpte en ny (och dyr) HDMI-kabel, men det hjälpte tyvärr inte.

Jag försöker hitta en drivrutin till mitt grafikkort (Nvidia Geforce 9600M GT), men det verkar inte finnas någon som passar till min laptop (med Win10, 32 bitar).

Jag har även kollat länken de anger med många tips som jag ar provat, men ingenting har hjälpt.

Jag försöker vidare och ska meddela er om jag lyckas.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag har tappat hdmi på två laptop efter win10 uppdateringar under vintern. Nu har jag inte provat igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner och kört Geforce Experience men det "kan inte hitta den rekommenderade drivrutinen".

 

Använd inte Automatisk uppdatering, utan prova med Manuell. Den senaste drivrutinen som jag hittar då är från dec 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte Automatisk uppdatering, utan prova med Manuell. Den senaste drivrutinen som jag hittar då är från dec 2016.

Tacksam om du kan skicka mig länken till denna drivrutin. Jag hittar inte den för att ladda ner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från sidan:

 

Operating System Windows 10 32-bit

Supported Products

GeForce 9M Series (Notebooks)

GeForce 9800M GTX, GeForce 9800M GTS, GeForce 9800M GT, GeForce 9800M GS, GeForce 9700M GTS, GeForce 9700M GT, GeForce 9650M GT, GeForce 9650M GS, GeForce 9600M GT, GeForce 9600M GS, GeForce 9500M GS, GeForce 9500M G, GeForce 9400M G, GeForce 9400M, GeForce 9300M GS, GeForce 9300M G, GeForce 9200M GS, GeForce 9100M G

Har du angett rätt kort?

Är du säker på att det är 32-bitars Windows du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag dubbelklickar på mitt grafikkort i Enhetshanteraren, står det:

"Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats (Kod 43)"

Jag hittar på nätet en hel del info och åtgärder. Jag körde diskrensning, men det hjälpte inte.

Ska jag ta ut och sätta in igen grafikkortet? Det finns även förslag om att sätta grafikkortet i ugnen!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från sidan:

 

 

Har du angett rätt kort?

Är du säker på att det är 32-bitars Windows du har?

Grafikkortet är GeForce 9600M GT och windows är 32-bitars, x64-baserad processor (står under System).

Drivrutinen som är installerad är urgammal, från 2009-06-03 med version 8.15.11.8610

Jag uppgraderade förra året win7 till win10. Det verkar som om windows inte uppdaterade drivrutinen, men skärmen ser bra ut i övrigt.

Som jag skrev strax innan har grafikkortet stoppats pga kod 43.

Ska jag avinstallera och installera på nytt grafikkortet? Kommer skärmen att se ok ut??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna är lite nyare än din installerade, men avsedd för  win 7 och 8. 

http://www.geforce.com/drivers/results/73779

Tack även för denna länk, men den fungerade inte heller för uppdatering. Fick samma fel som jag skrev ovan ang den tidigare drivrutinen.

Det verkar som om det saknas drivisar för win10.

Min fråga nu är: Finns det någon risk att avinstallera och installera på nytt själva grafikkortet?

Att ominstallera win10 tycker jag inte är värt.

Hur kollar jag att HDMI-porten fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Mikael63 hade bra tips i #18 för att få HDMI utgången att fungera på Amilodatorer. 

Vad jag funderar över är att TVn Samsung 7505 har upplösningen 4k dvs 3840x2160.

 

Vilken skärmupplösning har du på datorn? Har den också 4k? 

Har du inte 4K (eller högre) på datorskärmen så säger min erfaranhet att det inte går.

Det som går är samma upplösning på datorskärm och yttre skärm. 

Eller lägre upplösning på yttre skärm än på datorskärmen.

 

Och för övrigt HDMI 1.4 stöder i 4K inte högre bildfrekvens än 30Hz.

Så vilken HDMI version har datorn ?

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

 

Och hur lång HDMI-kabel har du. Ju kortare kabel desto större chans att lyckas !

1meter ger större chans lyckas än 5 meter !

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-kablar/hdmi-kabel-high-speed-svart-1-m-p68094

 

Skriv gärna om du lyckas få till det? Och hur. Alltid kul lära något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 hade bra tips i #18 för att få HDMI utgången att fungera på Amilodatorer. 

Vad jag funderar över är att TVn Samsung 7505 har upplösningen 4k dvs 3840x2160.

 

Vilken skärmupplösning har du på datorn? Har den också 4k? 

Har du inte 4K (eller högre) på datorskärmen så säger min erfaranhet att det inte går.

Det som går är samma upplösning på datorskärm och yttre skärm. 

Eller lägre upplösning på yttre skärm än på datorskärmen.

 

Och för övrigt HDMI 1.4 stöder i 4K inte högre bildfrekvens än 30Hz.

Så vilken HDMI version har datorn ?

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

 

Och hur lång HDMI-kabel har du. Ju kortare kabel desto större chans att lyckas !

1meter ger större chans lyckas än 5 meter !

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-kablar/hdmi-kabel-high-speed-svart-1-m-p68094

 

Skriv gärna om du lyckas få till det? Och hur. Alltid kul lära något nytt.

När jag slår på TVn, står det 1920x1080-50i högst upp och det är samma upplösning jag har på laptopen.

Hur kollar jag HDMI-versionen på datorn?

Jag har 2 meter HDMI-kabel.

Som jag skrev tidigare har grafikkortet stoppats pga kod 43. Kan detta vara orsaken? Jag har kollat och genomfört flera av förslagen jag hittade, men utan resultat.

Vad händer om jag avinstallera grafikkortet för att installera det på nytt?

Att uppdatera BIOS är kanske ett alternativ, men krångligt. Dock värt om någon tror starkt att det kan fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNDERSAMMAN

Ska man tolka att koden 43 skulle bara vara drivrutin fel .

Vissa websidor har att det kan vara hårdvara fel .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slår på TVn, står det 1920x1080-50i högst upp och det är samma upplösning jag har på laptopen.

Hur kollar jag HDMI-versionen på datorn?

Jag har 2 meter HDMI-kabel.

Som jag skrev tidigare har grafikkortet stoppats pga kod 43. Kan detta vara orsaken? Jag har kollat och genomfört flera av förslagen jag hittade, men utan resultat.

Vad händer om jag avinstallera grafikkortet för att installera det på nytt?

Att uppdatera BIOS är kanske ett alternativ, men krångligt. Dock värt om någon tror starkt att det kan fungera.

 

Jag skulle i ditt fall prova med att avinstallera kortet och sedan starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i ditt fall prova med att avinstallera kortet och sedan starta om datorn.

Jag avinstallerade  grafikkortet, men vid omstart installerades ett annat grafikkort från Intel, se bilaga.

Det hjälpte dock inte detta heller.

Så återstår kanske att titta på SVT-play på laptopen istället för en 55-tummare!

Tack gott folk för alla förslag, men kom gärna med nya.

Jag informerar er om jag av någon anledning skulle lyckas!

Tack

post-115832-0-22884500-1493799085.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade  grafikkortet, men vid omstart installerades ett annat grafikkort från Intel, se bilaga.

Det hjälpte dock inte detta heller.

Så återstår kanske att titta på SVT-play på laptopen istället för en 55-tummare!

Tack gott folk för alla förslag, men kom gärna med nya.

Jag informerar er om jag av någon anledning skulle lyckas!

Tack

 

Jag vet inte vad du har gjort, men det där är ingen drivrutin för grafikkort. Kan du lägga upp en bild på Enhetshanteraren?

 

Troligtvis använder grafikkortet den allmänna drivrutinen i Windows 10. Prova att installera drivrutinen för 9600M GT igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har gjort, men det där är ingen drivrutin för grafikkort. Kan du lägga upp en bild på Enhetshanteraren?

 

Troligtvis använder grafikkortet den allmänna drivrutinen i Windows 10. Prova att installera drivrutinen för 9600M GT igen.

Jag bifogar en bild på enhetshanteraren.

Under mappen Bildskärmskort låg tidigare NVIDIA-kortet, ersatt nu av Intels.

Det enda ställe jag hittar något om NVIDIA är i mappen "Ljud-, Video....."

Automatiskt hittas ingen drivrutin för uppdatering.

Manuellt går jag till C-disken, där jag har lagrat olika drivrutiner för win10, men den hittar ingen uppdatering.

Jag kör även GeForce Experience v3.5.0.70, men det kan inte uppdatera något heller.

post-115832-0-09160800-1493811516_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...