Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fler pivot-tabeller mot samma filter


cochese

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett Excel-dokument (Excel 2013) med ca 10 flikar med en pivot-tabell i respektive flik kopplade mot samma flik med data. Vill jag växla filter mellan t ex Stockholm till Malmö måste jag göra detta i varje pivot-tabell. Finns det något sätt att sätta ett "master-filter" som alla pivot-tabeller är kopplade mot. D v s ändra på ett ställe och uppdatera alla så slår filtret igenom.

 

Skulle spara en del tid och minimera risken att man glömmer uppdatera ett filter när man plockar ut info.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VBA går det.

Annars är kanske enklaste lösningen att slå ihop alla tio tabeller i en men det kanske inte är praktiskt.

 

Men ett litet exempel:

För varje tabell, skapa en utsnitt på det du vill justera som är gemensamt för alla tabeller.

Lägg till så många knappar du behöver, en för varje val i utsnitten.

Koppla dessa till varsin kodsnutt som ser ut som:

Sub SelectA()
    SelectSlice "a"
    SelectSlice "a"
End Sub

Dubbelt anrop eftersom Excel, i mina ögon, buggar lite.

Och lägg även in denna kod i en modul:

Sub SelectSlice(SliceId As String)
  Dim slice As SlicerCache
  Dim item As SlicerItem
  On Error Resume Next
  For Each slice In ThisWorkbook.SlicerCaches
       For Each item In slice.SlicerItems
            If item.Name = SliceId Then
                item.Selected = True
            Else
               item.Selected = False
            End If
        Next item
    Next slice
End Sub

Jag funderar dock på om det inte går att koppla ihop flera tabeller. Vilken version av Excel har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, kan prova med VBA, dock ska fler användare ha tillgång och kunna filtrera tabellerna så lite synd att det inte går att ordna utan VBA.

 

Hittade den sidan också när jag sökte runt innan, men kände att den inte funkade för ändamålet då jag har ett flertal pivot-tabeller.

 

 

En helt annan fråga. När jag kopierar Excelfilen med dessa pivottabeller så behålls länken till ursprunglig fil. Säg att jag kopierar Resultat_mars.xlxs och döper om till Resultat_april.xlsx. Då är källan i Pivottabellerna i den nya filen länkade till [Resultat_mars.xlsx]DATA!A:AH så jag måste manuellt plocka bort [Resultat_mars.xlsx] för att de ska peka internt i den nya filen. Har inte upplevt detta tidigare?! Kan man ändra detta i inställningarna (har kollat runt men inte löst det)

 

Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ganska snyggt att lösa det med VBA, gömma det som de inte ska se och lägga in knappar för funktion. Låsa blad i övrigt.

Nackdelen givetvis de varningar som VBA-kod ger när filen öppnas och att VBA måste aktiveras.

 

Om du inte vill ha VBA så fungerar annars utsnitt bra i att det är enkelt att välja i tabellerna, dvs kanske blir enkelt nog?

 

 

Annars som sagt slå ihop alla tabeller till en...

Annars finns powerpivot som jag dock inte testat på länge men om kanske kanske, beroende på dina data,  kan vara en väg.

 

Vad gäller länkar till annan fil, på vilket sätt kopierar du? Och vilken version av Excel? 2016/365?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska fundera på VBA, kanske borde utforska det mer. Är idag rätt novis :)

 

Vad gäller kopiering så kopieras filen i utforskaren till en nya mapp. Har även provat att spara som. Har Excel 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att flytta runt/kopiera en fil med pivot länkad genom adress på liknande vis som du men utan att den låser sin adress till annan fil än sig själv oavsett hur jag gör.

Om jag låser den till tabell i annan bok stannar givetvis länken kvar till denna bok även om jag byter namn på boken med länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skumt, jag har som sagt inte upplevt detta tidigare men nu blir jag inte av med det. Raderar den del av länken som pekar mot en annan fil och då funkar det fint, tills jag kopierar filen igen. Irriterande  när man har fem regioner x 10 pivottabeller att justera varje gång.

 

Kanske ska göra om alla pivottabeller i en ny fil bara för att se om det slutar :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...