Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Windows 10 från USB-sticka


EEkolog

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle återställa mitt Windows 10 men då hängde sig hela datorn, och den gick inte alls att starta överhuvudtaget. Sedan försökte jag reboota och installera win 10 på nytt m h a USB-sticka, som jag preppat på en annan dator. Dock hänger den sig hela tiden en bit in i processen, efter typ 3%. Jag prövade med att byta hårddisk eftersom jag tidigare haft problem med den, men efter hårddiskbytet är det samma sak; datorn hänger sig en liten bit in i installationsprocessen.

 

Jag funderar på om det är USB-minnet som är för gammalt och långsamt? Har försökt att reboota och installera från DVD-skiva också, men det funkar inte heller.

 

Datorn är en ASUS G20 med förinstallerat win 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle återställa mitt Windows 10 men då hängde sig hela datorn, och den gick inte alls att starta överhuvudtaget. Sedan försökte jag reboota och installera win 10 på nytt m h a USB-sticka, som jag preppat på en annan dator. Dock hänger den sig hela tiden en bit in i processen, efter typ 3%. Jag prövade med att byta hårddisk eftersom jag tidigare haft problem med den, men efter hårddiskbytet är det samma sak; datorn hänger sig en liten bit in i installationsprocessen.

 

Jag funderar på om det är USB-minnet som är för gammalt och långsamt? Har försökt att reboota och installera från DVD-skiva också, men det funkar inte heller.

 

Datorn är en ASUS G20 med förinstallerat win 10.

 

Har du prövat med att välja anpassad installation och välja att ta bort befintiliga partitioner?

Är det ett USB-minne med en standard Windows 10 hämtad från Microsoft?

Hur länge har du väntat när räknaren står på 3 %, för det kan ju ta timmar vid vissa procenttal där större saker ska göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en partition på den här hårddisken, så nej det har jag inte prövat. Det är en standard Win 10 från Microsoft, skapat på USB på deras hemsida.

 

Jag har nog inte väntat så jättelänge, mest eftersom den vid tidigare försök "fastnat" längre fram, typ vid 12-15%. Men jag kan köra igång och låta den stå längre och se om den tröskar vidare efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbereder installation av filer 2% - så långt kom den på två timmar ungefär. Skumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom den gamla C:-partitionen bör det finnas några små partitioner så visst kan det vara nytta med att ta bort alla partitioner först.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS/UEFI, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Har du bytt kabel till hårddisken också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja just det, nu förstår jag hur du menar. Ska ta bort de extra partitionerna.

 

Nej jag har inte bytt kablar, kan de vara skadade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn Secure Boot inställt i BIOS måste du avaktivera Secure Boot.

Minst.

På en Dell dator blev det att först välja BIOS original(?) (inte Factory) och sedan i

BIOS stänga av Secure Boot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu lyckats installera Windows 10 genom att skapa en återställnings-USB från en annan dator med Win 10. Funkade alltså jättebra av någon anledning, så nu har jag en dator med ny hårddisk och ny Win 10.

 

MEN, anledningen till att jag från början ville ominstallera OS och att jag sedan bytte hårddisk var att datorn haft en irriterande hög frekvens av att bara hänga sig utan anledning. Och nu, trots ny hårddisk och Win 10, så är problemet fortfarande kvar (!!). Datorn hänger sig omotiverat och ofta.

 

Tack för alla tips hittills! Några tips på vad hängningarna kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hänger sig; bara låser sig allt och du kan inte göra något eller kraschar Windows med blåskärm?

I det första fallet kanske någon drivrutin behöver uppdateras.

 

Exakt vilken modell av Asus G20 är det?

På denna sida väljer du exakt rätt modell eller skriver i sökfältet och klickar på Asus Support sedan för den modellen. Där hämtar du hem deras senaste drivrutiner och installerar. Starta om datorn.

 

Efter nyinstalltion av Windows: har du kört Windows update?

Start > inställningar > uppdatering och säkerhet > Windows update.> efter installationerna är klara starta om datorn.

Repetera detta tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

 

I det andra fallet om Windows kraschar kanske du har något stök med minnena?

Se detta: Guide - Minnestest

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...