Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"din anslutning är inte säker"


boowii

Rekommendera Poster

Använder Outlook i dator med Windows 10

Nu har det kommit upp ett meddelande :

Din dator är inte säker ...Ägaren av bay182.mail. live.com   har konfigurerat sin

webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen har Firefox

inte anslutit till denna webbplats. Denna webbplats använder HTTP strict security

(HSTS) för att ange att Firefox endast kan ansluta dit säkert. Därför är det ej möjligt

att lägga till ett undantag för detta certifikat

 

Vad skall jag göra för att komma åt mitt mailkonto på Outlook ?

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd en annan webbläsare. Det brukar jag göra när jag råkar ut för samma sak i Firefox (som annars är min favoritwebbläsare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd en annan webbläsare. Det brukar jag göra när jag råkar ut för samma sak i Firefox (som annars min favoritwebbläsare).

Tack för tips men jag förstår inte riktigt.  Menar Du att man kan via någon annan webbläsare ladda ner Outlook igen och använda lösenord och mailadress som jag hade förut ?

Blir mina mail och mailadresser kvar då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att du kan logga in på Outlook.com (f d Hotmail) i någon annan webbläsare. Förstår inte vad du menar med "ladda ner" Outlook. Om du menar Outlook som ingår i Microsoft Office programmen så låter det konstigt att du inte redan har det utan skulle behöva ladda ner det separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att du kan logga in på Outlook.com (f d Hotmail) i någon annan webbläsare. Förstår inte vad du menar med "ladda ner" Outlook. Om du menar Outlook som ingår i Microsoft Office programmen så låter det konstigt att du inte redan har det utan skulle behöva ladda ner det separat.

Ja ladda ner var väl inte rätt ord.

Det är rätt att jag har Outlook redan men det går inte att logga in utan får felmeddelandet som jag skrev om först som blockerar.

Sökte efter Outlook på Chrome och markerade att jag glömt lösenordet.

Fyllde i det som krävdes och fick fyra siffror till mitt Gmail konto.

När jag sedan skrev i dom fyra siffrorna så står det att det måste vara sex siffror.  Försökt flera gånger men samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Outlook gäller det? Outlook.com (f d Hotmail) eller Microsoft Outlook som ingår i Office?

Det fanns många olika att välja bland när jag skrev outlook.  Det var dock inte den som ingår i Office för den har jag inte

Testade flera av det som kom upp och såg att man skulle betala för någon utan jag sökte på dom som är gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu blir jag verkligen förvirrad. För mig finns bara de två Outlook jag nämnt och jag har båda eftersom jag haft både gamla hotmail och Microsofts Officepaket sedan 1900-talet, båda förstås uppdaterade genom åren.

 

Outlook.com (gamla hotmail) är, och har alltid varit, gratis. Man loggar in (med sitt Microsoftkonto) här Live Mail - Sign In

Ägaren av "bay182.mail. live.com", som tydligen är en e-posttjänst, verkar också vara Microsoft. Jag har aldrig hört talas om den tidigare men hittade information om den här: http://bay182.mail.live.com.hypestat.com/
och här
http://bay182.mail.live.com.ipaddress.com/

Heter också den tjänsten Outlook? Jag tycker det är tillräckligt förvirrande med två olika e-posttjänster som heter Outlook. Är det kanske e-post-appen I Windows? (Den har jag förstås men jag använder den inte.)

 

Och vad har din Gmail med din (mystiska) Outlook att göra? Jag gissar att du har angett din Gmail-adress som säkerhet (istället för telefonnummer) och har fått en fyrasiffrig kod skickad till denna adress. Fyra siffror som borde varit sex, förresten. Kan det betyda att du ska skriva Sverige, dvs 46, framför dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren av "bay182.mail. live.com", som tydligen är en e-posttjänst, verkar också vara Microsoft. Jag har aldrig hört talas om den tidigare men hittade information om den här: http://bay182.mail.live.com.hypestat.com/

och här

http://bay182.mail.live.com.ipaddress.com/

xxx.mail.live.com är Microsofts olika servrar för Outlook-tjänsten. Förutom mejladresser som slutar med @hotmail.com (.se mm) och @outlook.com så har Microsoft även delat ut mejladresser som slutat med @live.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Det rör sig alltså om samma tjänst för @hotmail.com, @outlook.com och @live.com är ju bara olika e-postadressmöjligheter till den tjänst som förr bara slutade på @hotmail.com. Det rör sig alltså inte om en tredje Outlook. Är det en @live.com-adress du inte kommer in på, boowii ?

 

Varför jag håller på och frågar om vilket Outlook det gäller är för att kolla om jag har någon erfarenhet som jag kan dela med mig av. Jag har bara erfarenhet av en femsiffrig säkerhetskod som jag fått när jag angett en alternativ mail(adress). Konstigt är det dock om Gmail, som jag inte har, skulle censurera två siffror i en sexsiffrig kod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips om hur man kan lösa problemet.

Testade igen flera gånger att klicka på att jag glömt lösenordet

och ......nu kom jag till sist in på en sida där jag skulle välja nytt

lösenord. 

Gjorde det och.......Hurra nu funkar det

TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig! Nu när problemet är löst hittade jag det här:
http://www.intowindows.com/how-to-change-outlook-com-account-password/

Apropå de alternativ som finns där så tycker jag inte det är någon bra idé att ändra sina lösenord med jämna mellanrum utan anledning, dvs när sajterna inte råkat ut för någon hackerattack. Hellre tvåstegsverifiering än nya lösenord att hålla reda på.

 

Vill man ändra sitt lösenord inifrån sin inkorg ska man alltså klicka på sin profilbild högst upp i hörnet till höger och gå till Visa kontot Där hittar man länken Ändra lösenord

Jag är också arg på Microsoft för att de döpte om Hotmail till Outlook eftersom man aldrig vet vilket Outlook en frågeställare menar när hen inte preciserar det. Men ur funktionssynpunkt så var Hotmail bra och det är den fortfarande efter namnbytet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Får denhär bilden när jag loggar in outlook och @hotmail.com

Om du klickar på Avancerat så borde du få upp en möjlighet att lägga till ett undantag så att du kan komma åt dina mejl trots att Microsoft inte följer de bästa säkerhetsreglerna. Att meddelandet kommer först nu beror på att Firefox har börjat med hårdare regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på Avancerat så borde du få upp en möjlighet att lägga till ett undantag så att du kan komma åt dina mejl trots att Microsoft inte följer de bästa säkerhetsreglerna. Att meddelandet kommer först nu beror på att Firefox har börjat med hårdare regler.

Nej det funkar inte, det står i texten det inte går att göra undantag.

Däremot om jag kör Google Chrome funkar det utan problem.

Har två andra datorer som har Firefox och med dessa är det inga problem än så länge. Det blir väl samma fel när Firefox uppdateras.

 

Th

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome har väl inte infört lika hårda säkerhetsregler som Firefox än.

 

Får du upp samma adress i Firefox adressfält på de andra datorerna?

Tidigare fick jag upp en adress som liknar din med servernamn.mail.live.com men numera får jag upp outlook.live.com och inga varningar så det kan ju tänkas att din mejladress är sen med att bli överflyttad till ett bättre system.

 

Av säkerhetsskäl är det bäst att alltid se till att Firefox är uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome har väl inte infört lika hårda säkerhetsregler som Firefox än.

 

Får du upp samma adress i Firefox adressfält på de andra datorerna?

Tidigare fick jag upp en adress som liknar din med servernamn.mail.live.com men numera får jag upp outlook.live.com och inga varningar så det kan ju tänkas att din mejladress är sen med att bli överflyttad till ett bättre system.

 

Av säkerhetsskäl är det bäst att alltid se till att Firefox är uppdaterad.

outlook.live.com är det på den andra datorn där outlook funkar. Och Firefox är uppdaterad på den första datorn.

 

Th

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det ju ha något samband med vilken adress som används till Outlook.com men tyvärr har jag ingen aning om det är något man kan påverka själv. Vad händer om du skriver in "outlook.live.com" där det nu står "servernamn.mail.live.com"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...