Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ljud till tv!


Lindacharlotta

Rekommendera Poster

Lindacharlotta

Undrar om någom skulle kunna hjälp mig...Jag har kopplat datan till TV, men vet inte hur jag får över ljudet från datan till tv. Har köpt sladd men vet inte hur man kopplar..Trodde det bara var att koppla in....Men det var det tydligen inte, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte koppla ljudet till en förstärkare då? Annars borde du kunna använda en scartkontakt där du kopplar in både ljud och bild från datorn (http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/322399_BXw2.jpg)

 

Men jag rekommenderar ändå att du kopplar via stereon om du har möjlighet eftersom det säkerligen ger bättre ljud.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Jag ju redan kopplat bild till TV, och har redan köpt en ljudsladd..Så därför känns det som jag vill försöka lösa det först och främst på det sättet...Har kopplat alla sladdar, men är osäker var jag sätter in ljud-sladden i datan....? Ska den bytas ut med högtalarna?

Envis tjej....!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det är på datorsidan du har problem. Du kopplar helt enkelt in den på line-out på ljudkortet. Det är sannolikt där du har datorhögtalarna idag ja.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Hm, okej det lät vettigt. Men var gör jag det..Är det på kontrollpanelen/Ljudenheter? Var hittar jag sedan line-out?´

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Ok, nu har jag dragit ut mina högtalare på datan och pluggat i ljudsladden där...Var sitter kontakten på ljudkortet...? Är ej så teknisk kunnig, som du nog hi,hi märker......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o)

Kontakten på ljudkortet är just där du pluggat in sladden nu, alltså där högtalarna satt innan.

 

Var sitter sladden i andra änden, alltså på tvn?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Ja, precis..Det stämmer på TV..Det är datan som jag är osäker på..Kontakten på datan är grön..Alltså högtalarkontakten tar jag ut och sätter in ljudsladden...Man behöver inte göra några speciella inställningar, eller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grön brukar stämma och du ska inte behöva göra några särskilda inställningar på datorn. Däremot kanske du måste ställa in på TVn var ifrån den ska ta ljudet.

Har du videokanalen på på TVn? Får du någon bild?

Var har du kopplat in ljudsladden på TVn?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Bild har jag..För jag tittar på film men har då datorljud...Där jag satt i kontakterna i TV är det markerat vitt och rött..Precis sanmma färg som sladdarna hr. Så det borde jag inte kunna göra fel på.Man kanske måste göra några speciella inställningar på Tv då??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sannolikt är det någon inställning som måste göras på TVn. Du har inte en stereo i samma rum? Isåfall kan du ju koppla in kablarna där istället och få ut ljudet den vägen. Jag har aldrig testat att koppla in ljudet direkt i TV'n så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där mer än genom att tipsa om scartkontakten jag tipsade om tidigare. Då borde det funka.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Jag får kolla igenom min TV...Men tack för hjälpen, nu vet jag iallafall att jag är på rätt spår...

Jag får prova lite själv, annars kan man som du sa koppla till stereo..

Tack för du hi, hi stod ut med mig!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Blev lite intresserad av er konversation... :)

 

Är det så att det du hör i dina datorhögtalare är det du vill höra i tv-n? Men när du byter sladd så hänger inte ljudet med?

 

Det ska inte vara några problem att koppla en sladd från högalarutgången (line-out) och tvn (röd-vit).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Ja, precis!!Det är det där line-out, som jag inte hänger med på..Jag tar ut min högtalatsladd och sätter i ljudsladden och sedan i TV(vit, röd). Men måste man göra några speciella inställningar....?När jag gör det , kommer det inget ljud alls.....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

eForum fungerar riktigt krassligt för mig, ibland kommer jag in, ibland inte.

 

Jag tycker det låter riktigt mysko.

 

Eftersom du hör det rätta i datorhögtalarna borde de gå att koppla vidare ljudet till tvn. Line-out är samma som där du sätter sladden till högtalarna, om du får ljud från högtalarna får du även ljud i andra kablar du stoppar in. Och eftersom du verkar ha pluggat in det hela i tvn på rätt sätt så verkar det vara tvn som vill ha något. Du får väl ljud på andra tv-kanaler?

 

Mysko.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindacharlotta

Har precis köpt ny Samsung...Så det borde ju inte vara några problem tycker man...Där finns utmarkerat vitt och rött var jag ska stoppa in ljudsladdarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Du trycker säkert in kontakterna på line-ut på tv:n, det ska nog finnas några andra kontakter som ser exakt lika ut men är för ingående ljud.

 

 

Vore ju riktigt avancerat om det var samma kontakter men att man ställer in på tv:n hur det ska vara. Hoppas inte på det, annars lär du ju få läsa instruktionsboken :)))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...