Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips NAS Synology vilken modell?


tobi

Rekommendera Poster

Hej, ska fatta mig kort och hoppas någon ger mig ett tydligt svar.

 

Har en WD MYCLOUD 3Tb sedan några år tillbaka. Den har använts dels till dubbelkopia på alla familjebilder men framförallt till att stream min samling av rörliga bilder ifrån till familjens alla olika enheter.

 

Har genomfört ett byta av dator, från PC till MAC mini, pluggade in WD MYCLOUD direkt i MACen och det hela fungerade ok. Nu vill jag göra om och skaffa mig något nyare och driftsäkrare. WD MYCLOUD har knorrat lite på slutet och känns allmänt osäker.

 

BEHOV: Jag streamar rörlig bild och vill även ha möjlighet att skapa mitt egna lilla nätverk med åtkomst från mitt egna moln (precis som idag) så jag kan titta på min film, bilder, dokument var som helst i världen på ett smidigt sätt. Jag tänker att jag kommer ganska långt på 2 4tb diskar i raid om det gör allt supersäkert? Alltså 4Tb maxlagring. Ev vill jag börja lagra och kunna redigera enklare video med åtkomst från olika plattformar till mina filer på NASen

 

Synology verkar kanon. Jag tänker klämma i WD red caviar diskar i denna. Priset spelar inte jättestor roll. 

 

Men är det som jag tror att DS716+II är klart grymmare i prestandan än en "vanlig" DS216play??

 

Det är vad som upptagit en stor del av min tid senaste veckan. Jag fattar helt enkelt inte om jag är korkad om jag väljer en NAS med mindre RAM, sämre specs helt enkelt då jag ju vill investera i detta. Samtidigt vill jag inte ha något som är helt onödigt och dyrt. Ja, du/ni förstår kanske.

 

Vad göra? Köpa hem en DS716+II och känna sig som en NAS kung:) ?

 

Bonusfråga. Finns det någon betänklighet med att Synologyn ska gå ihop med en 8bg RAM Mac mini. Finns det annan nas som är bättre till MAC?

 

Tack, ha en fortsatt trevlig helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ska fatta mig kort och hoppas någon ger mig ett tydligt svar.

 

Har en WD MYCLOUD 3Tb sedan några år tillbaka. Den har använts dels till dubbelkopia på alla familjebilder men framförallt till att stream min samling av rörliga bilder ifrån till familjens alla olika enheter.

 

Har genomfört ett byta av dator, från PC till MAC mini, pluggade in WD MYCLOUD direkt i MACen och det hela fungerade ok. Nu vill jag göra om och skaffa mig något nyare och driftsäkrare. WD MYCLOUD har knorrat lite på slutet och känns allmänt osäker.

 

BEHOV: Jag streamar rörlig bild och vill även ha möjlighet att skapa mitt egna lilla nätverk med åtkomst från mitt egna moln (precis som idag) så jag kan titta på min film, bilder, dokument var som helst i världen på ett smidigt sätt. Jag tänker att jag kommer ganska långt på 2 4tb diskar i raid om det gör allt supersäkert? Alltså 4Tb maxlagring. Ev vill jag börja lagra och kunna redigera enklare video med åtkomst från olika plattformar till mina filer på NASen

 

Synology verkar kanon. Jag tänker klämma i WD red caviar diskar i denna. Priset spelar inte jättestor roll. 

 

Men är det som jag tror att DS716+II är klart grymmare i prestandan än en "vanlig" DS216play??

 

Det är vad som upptagit en stor del av min tid senaste veckan. Jag fattar helt enkelt inte om jag är korkad om jag väljer en NAS med mindre RAM, sämre specs helt enkelt då jag ju vill investera i detta. Samtidigt vill jag inte ha något som är helt onödigt och dyrt. Ja, du/ni förstår kanske.

 

Vad göra? Köpa hem en DS716+II och känna sig som en NAS kung:) ?

 

Bonusfråga. Finns det någon betänklighet med att Synologyn ska gå ihop med en 8bg RAM Mac mini. Finns det annan nas som är bättre till MAC?

 

Tack, ha en fortsatt trevlig helg

Ja det blev inte jättekort beskrivning av detta. My bad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att visa att jag troligen har full-blown AD/HD så skriver jag lite mer.

 

Det enda man vill ha som "normalanvändare" är ju en backup och ett system som fungerar enkelt och tillåter en att ha tillgång till filer och gör det enkelt att skapa rutin för att tex spara bilder. 

 

Hur många sitter inte på massor av bilder tagna med telefon eller annat, lagrat i mappar med mer eller mindre överblick på. Så trist och det är en del jag på allvar vill komma i ordning med. Har idag konto på amazon och ca 40gb familjebilder engångsuppladdade. Här har jag även lagt till ett års ytterligare bilder, osorterat..

 

Har för mig att man även kan koppla tex ett amazon cloud konto till NASen så att allt automatiskt sparas även där? Ja, jag är nog inte ensam om desse bryderier och jag lider med de som på riktigt tappar en bärbar dator i golvet och inser att alla bilder på 4-åringen därmed försvann..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...