Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera ramminne i HP Pavilion p6220sc


NackaBosse

Rekommendera Poster

Enligt specifikationen på denna dator är max ramminne 4 GB. Se länk här:

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c01894975

Men....den är nu 8 år gammal och levererades med windows 7, 64bit, numera uppgraderad till windows 10, 64bit. Kan det gå att uppgradera ramminnet nu, eller är det helt beroende på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja det är helt upp till moderkortet och dess stöd för detta i BIOS samt den processor som sitter i.

Var det dettaa i specifikationerna du tänkte på: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c01894975

  • Memory upgrade information
    • Dual channel memory architecture
    • Two DDR3 DIMM (240-pin) sockets
    • Supported DIMM types:
      • PC3-8500 (DDR3-1066)
      • PC3-10600 (DDR3-1333)
    • Non-ECC memory only, unbuffered
    • Supports 2GB DDR2 DIMMs
    • Supports up to 4 GB* on 32 bit PCs

    *32-bit operating systems cannot address a full 4.0 GB of memory.

Men det är väl begränsningen för just 32-bit operativsystem (max 4GB) och har du Windows 10 64-bit så är det inte längre operativsystemet som sätter begränsningarna, utan ditt moderkort och processor om hur mycket minne du kan ha.

 

Vad jag kan se så har detta 2 st. DDR3-minneskontakter dvs. max 2 ram eller minnesmoduler kan installeras.

Frågan är då om det går att installera tex. 2x4GB minne vilket skulle ge dig totalt 8GB primärminne (Ram)?
 

Men hela alltet verkar skumt, för det står det också: Supports 2GB DDR2 DIMMs

Betyder detta att det har dubbla typer av DIMM-sockets?

 

  • Men här kommer mitt råd ang. Windows 10 på en gammal dator och jag har flera stycken sådana som jag framgångsrikt kör och den äldsta från 2006:

På en gammal maskin med begränsat minne - installera Windows 10 32-bitars version pga. detta är mindre resurskrävande: tar upp mindre plats på disk, kräver mindre primärminne (RAM) och dom flesta av ens  program kommer att fungera!

Och  man märker direkt av skillnad eftersom 32.-bitars Windows 10 tar upp så pass rejält mindre primärminne (RAM) att det blir över och räcker till, med ett system med 4GB installerat primärminne (RAM) för att köra vanliga program också utan att växlingsfilen mot disk behöver gå varm; vilket naturligtvis slöar ned hela systemet, ja förutom dom tyngre programmen men då använder jag andra maskiner för detta.

 

Mvh :)

[Edit] Som exempel på min ena maskin från 2009 tar Windows 10 32-bit i sig upp c:a 1,3GB inkl. laddade drivrutiner, antivurus och annat jämfört med min "rätta maskin" Windows 10 64-bit med alla drivrutiner c:a 2,1 GB av primärminnet (RAM)...

Norton Internet Security på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...