Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa sättet att använda mobiltelefon i USA och ringa svenskt lokalnr?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Ska åka till USA i sommar i tre veckor. Jag har en mobiltelefon och har en dement mamma i Sverige som jag gärna skulle vilja ringa till en gång per dag. Hon har och kan hantera en svensk (ej mobil) telefon. Har någon tips på hur det enklast kan göras? Om jag använder min svenska telefon i USA blir det väldigt dyrt då? Om hon ringer mitt svenska nummer kopplas det vidare till USA då? Blir det väldigt dyrt? Jag trevar lite i mörkret, har hört om att köpa kontantkort i USA, vidarekoppla min telefon, köra Skype m m. Är det någon som testat och tyckt att det dom hade fungerat bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ringer med din svenska lur ifrån USA till Sverige så blir det dyrt ja, om din mor ringer din svenska lur när du är utomlands så kostar det henne ett vanligt mobilsamtal, men du kommer få ett utlandssamtal på din räkning. Detta för att det kan inte krävas att personer som ringer dig vet att du är utomlands.

 

Om du skaffar dig kontantkort i USA och vidarekopplar ditt nummer så kostar det dig utlandssamtal pga vidarekopplingen till amerikanskt nummer.

 

Skype är nog bästa sättet förutsatt att du har internet i USA. Min farmor hade en telefon där telefonnummer var inprogrammerade bakom en knapp så hon tryckte bara på en knapp så ringde telefonen upp. Om din mor har samma funktion och vet hur det fungerar så kan du lägga in ditt skypenummer bakom din vanliga knapp. Din mor ringer skype, som kopplar till din lur i USA och det borde lösa ditt problem... Förutom tidszonerna. Du riskerar bli väckt pga tidsskillnaden, men det får du lösa själv :)

 

Att du ringer via skype borde inte vara något problem förutsatt att du har internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp - som .M säger - använd Skype.

Grejen är ju då - det kräver uppkoppling?

 

Men köper du Skype-pengar och säger till, ja då kan ni ringa varandra varenda dag utan extra kostnad, hehe ja naturligtvis kostar det lite extra, men inget allvarligt.

 

Antingen direkt eller via Skype och fast telefon eller omvänt.

 

https://secure.skype.com/sv/calling-rates?wt.mc_id=legacy&expo365=bundled.

Läs igenom Skypes alternativ och jag tror du kommer att bli nöjd!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skaffat en billig mobil 300kr och ett lokalt kontantkort i USA. För att ringa till Sverige.

Samma ide som vissa kontant kort i Sverige, billiga samtal till Afrika / Somalia.

Du behöver ett kontant köpt i USA för att ringa billigt till Europa / Sverige.

annars

http://www.holidayphone.se/

http://www.matochresebloggen.se/2015/10/basta-operatorenkontantkortet-for-surf-och-datatrafik-utomlands.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp - som .M säger - använd Skype.

Grejen är ju då - det kräver uppkoppling?

 

Men köper du Skype-pengar och säger till, ja då kan ni ringa varandra varenda dag utan extra kostnad, hehe ja naturligtvis kostar det lite extra, men inget allvarligt.

 

Antingen direkt eller via Skype och fast telefon eller omvänt.

 

https://secure.skype.com/sv/calling-rates?wt.mc_id=legacy&expo365=bundled.

Läs igenom Skypes alternativ och jag tror du kommer att bli nöjd!

Mvh

Man befinner sig i USA. Hur ansluter man till Skype i USA?

Med sin svenska mobil? Kommer inte det kosta datatrafik?

Eller ska man hitta ett gratis WiFi som man ansluter sin svenska mobil till?

Eller ska man hitta ett gratis WiFi som man ansluter sin dator till?

Eller ska man hitta en dator på tex bibliotek som man lånar och skypar från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klargöra: ett samtal utanför landet kommer den personen att få betala för tar som emot samtalet om det rings på ett inhemskt nummer - internationellt som den personen har hemma.

 

M.a.o Befinner du dig i USA och din mor ringer dig på ditt svenska nummer: hon betalar endast inom Sverige, medan du kommer att få betala all kostnad från Sverige till USA

När du ringer hem från USA kommer du att få betala full kostnad, liksom att att emot ett samtal från Sverige med ditt svenska mobil-nummer..

 

Det är möjligt att det kan bli billigare att köpa ett kontantkort i USA och ringa hem, men det betvivlar jag?

Kan ni sätta upp ett Skype konto kanske det kan bli bättre, men det förutsätter ju att du har internetuppkoppling och det betvivlar jag ännu mer skulle bli mer ekonomistiskt.

Ja, jag vet faktiskt inte.

 

Har du Telia så ring och hör med dem, för dom gånger jag varit i USA (11-13 ggr eller nåt, många år sedan) så har jag ringt via Telia. och deras motsvarande system.

$0.60/min

Mvh :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte kommer att vara på en fast punkt eller på ställen där du alltid kan vara säker på att vara uppkopplad mot wifi/ och bredband internet menar jag?

I såfall är det ingen tvekan: Skype och detta är ju helt gratis ju.

Jag kommunicerar ofta med mina polare i Frankfurt via Skype och fungerar jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...