Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grön skärm HDMI


tomashag

Rekommendera Poster

När jag kör Netflix-appen på en Win10-dator så händer det ibland att jag får en helt grön skärm på TV:n som är kopplad till grafikkortets (Radeon R7 240) HDMI-utgång. Jag kör med duplicerade utgångar och på grafikkortets DVI-utgång så är bilden ok. Omstart av datorn gör att bilden även på HDMI-utgången blir ok igen. Jag har gjort en googling på "green screen Radeon" och fick 719000 träffar även långt tillbaka i tiden! Felet verkar dessutom inte vara begränsat till Radeon. Jag har börjat leta igenom träffarna men hittills har jag bara sett en rekommendation att gå över till mjukvarurendering vilket uppges avhjälpa felet men det borde väl ge en sämre bild än HW-rendering. Man kan ju tycka att ett fel som har funnits så länge borde vara fixat vid det här laget men tydligen inte. Allt tänkbart som borde vara uppdaterat är det utom BIOS-et, det törs jag inte :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du provat en annan kabel? Och kontrollerat vilken version av hdmi kortet har och skärmen har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått över till att köra Netflix via Edge i stället enligt rekommendation på PC-tidningens forum och då verkar det fungera, inga gröna skärmar den senaste veckan. Man kan ju tycka att Netflix egen app borde fungera bättre men tydligen inte, i alla fall inte för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,
 

Hur lång HDMI-kabel har du?

Se denna utomordentligt bra artikel från Kjell & Company https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/hdmi-kablar

 

Förresten, nu blir jag brydd?

Jag har gått över till att köra Netflix via Edge i stället enligt rekommendation på PC-tidningens forum och då verkar det fungera, inga gröna skärmar den senaste veckan. Man kan ju tycka att Netflix egen app borde fungera bättre men tydligen inte, i alla fall inte för mig.

Kör du via App kopplad till..?

Ja det kan förklara saken eftersom denna typ inte Streamar Netflix i närheten av samma bitrate och överföringshastighet som på en riktig dator (eller via sk. smart teve) med fast bredbandsuppkoppling och därmed kan du tvingas sänka eller optimera inställningarna för just denna enhet i NetFlix.

 

Ladda hem senaste Radeon R7 240 grafikdrivrutin och installera. Starta om datorn efteråt:

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-+64

Mvh :unsure:

 

[Edit] För att kontrollera att inget är fel i ditt grafikkort och dess grafikdrivrutin eller annat: ladda hem och kör gratis UNIGINE's Heaven DX11 Benchmark och/eller Valley Benchmark.

Se också denna tråd för detta: //eforum.idg.se/topic/349360-benchmark-med-gratis-unigine-heaven-och-valley-vad-f%C3%A5r-ni-f%C3%B6r-po%C3%A4ng/

 

Gröna, röda ränder etc. kan orsakas av att grafikkortet inte får tillräcklig strömförsörjning under hög belastning.

Radeon R7 240 kräver 350W nätaggregat.

Datorn kan blivit överhettad pga. damm i kylflänsar? Se:Ta bort damm i en stationär dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det jag som blir brydd! Netflix app kör på datorn, samma dator som jag kör Edge på. Jag har 100 Mbit/s fiber. Jag vill nog fortsätta att använda Edge enligt devisen : rör inte något som fungerar bra :) . Dessutom är det tydligen så att Edge klarar Netflix i full HD. Datorn har ett nätagg på 550W. Tack för tipsen angående grafikkortstest!

//Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.  Annars på datorn är det en helt onödig installation av NetFlix appen. Jag har också NetFlix, men kör endast via browsern i Firefox.

Och alla appar och annat i Windows 10 försöker jag att hålla mig undan så långt det går - hittills har jag inte använt en enda app, förutom dom inbyggda i systemet som inte går att undvika.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...