Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Canon Pixma multifunktionsskrivare - Linux Mint


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja jag har en gammal Dell laptop från 2006 med Linux mint 13 och innan ni frågar: nej den går inte att uppgradera vidare - saknar PAE stöd i professorn.

Men jag har också en bra multifunktions-skrivare som jag vill ansluta, eftersom jag anskaffat en ny av samma märke.

 

Canon Pixma MG5250 och drivrutinerna för både skrivare och skanner hämtas här

 

Nu har jag hämtat dessa två filer och lagt på USB-sticka: den ena för skrivaren och den andra för skannern.

MG5200series-printer_driver.tar

MG5200series-scanner_driver.tar

 

Min fråga är: hur gör jag installationen?

 

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packa upp .tar filerna, om du har en arkivhanterare tex Archive Nanager är det bara att dubbelklicka på filerna.

Om du inte har Archive Manager installerad så installerar du den från programförrådet i Mint.

Packa sedan upp huidemg5200series i den finns instruktioner om hur du gör,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. skall kolla på det till veckan när jag åker till min gamla far där jag skall installera denna.

Mvh :)

 

[Edit] jag packade upp filerna på min Windows maskin för att kolla innehållet och då ser det ut så här med tre st. i varje:

MG5200series-printer_driver.tar

post-73434-0-74693400-1487517068.png

 

MG5200series-scanner_driver.tar

post-73434-0-22933500-1487517079.png

 

Vilken/vilka av dessa är det sedan man skall använda, för innehållet ser ju ut lika när jag sedan öppnar upp var och en på min Windows maskin, eller blir det fel att göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de tre respektive ska du välja de som slutar på -deb.tar.gz och packa upp även dessa, det kan du också göra på din Windowsmaskin.

Då får du en mapp som slutar på -deb (och innehåller två mappar och en install.sh (kollar på skannerfilen nu))

 

Kopiera in mappen till Mint-maskinen, jag brukar lägga sånt i Hämtningar.

Öppna mappen i Filhanteraren, högerklicka nånstans och välj Öppna i terminal

 

Där skriver du sudo ./install.sh och följer anvisningarna (lösen mm)

 

Tillägg: resp. fil som slutar på _en.tar.gz innehåller manualen verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt:

For Fedora 12/openSUSE 11.2
cnijfilter-mg5200series-3.40-x-rpm.tar.gz

 

For Ubuntu 10.04
cnijfilter-mg5200series-3.40-x-deb.tar.gz

 

 

Ja _en.tar.gz är manualen och det var intressant information att läsa, förberedelse och installationen där det av någon konstig anledning skiljer på printer och skanner proceduren.

Förberedelse:

För printern skall USB-sladden anslutas och printern slås på innan installationen, fast det verkar vara motsägelsefullt för i installations-instruktionen står det sedan att printern skall vara avslagen innan installation - liksom det normalt är på en Windows installation också och printern slås på vid uppmaning, så jag kör på detta som verkar mest logiskt.

 

och för skannern skall usb-sladden anslutas, men maskinen vara avslagen innan installationen påbörjas - där står det det lika i förberedelserna och installationsproceduren.

 

If a window prompting you to add a printer is automatically displayed when you turn on or connect the machine, cancel the window to close it.

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...