Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks-ID


brgizmo

Rekommendera Poster

Hej, har 3st datorer och kör Windows10 svensk. Det går inte att ställa in Nätverks-ID på någon av dom datorn återgåt till Workgoup efter omstart, även inställningen om datorn är ansluten till ett företagsnätverk eller ett lokalt närverk strular den återgår hela tiden till ett företagsnätverk efter omstart. Störigt att det inte går att ställa in, kan det vara en bugg i windows10. Kan man göra dessa inställningarn  på annat sätt. Datorna skall ha ett annat nätverks-ID, inte WORKGOUP och dom skall vara i lokalt nätverk inte företagsnätverk.

Jag går in under SYSTEM och sen ÄNDRA INSTÄLLNINGAR och där ändrar jag Datornamn (Fungerar) och Arbetsgrupp (fungerar om jag inte försöker ändra till "använder datorn i hemmet " under NÄTVERKS-ID.

Någon som har ett förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Datorna skall ha ett annat nätverks-ID, inte WORKGOUP och dom skall vara i lokalt nätverk inte företagsnätverk.

Nätverks-ID och arbetsgruppens namn (det som är WORKGROUP som standard) är två olika saker.

 

Om datorn är med i ett privat lokalt nät eller i ett företagsnät ser man bäst i Kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter.

 

Om du vill veta lite om vad Nätverks-ID är finns det en liten beskrivning på sidan https://www.techopedia.com/definition/4029/network-identity-network-id .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...