Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta data


Aktuellspeedway.se

Rekommendera Poster

Aktuellspeedway.se

Är det möjligt att göra ett script som hämtar data från databasen tex var 5:e min och läggeri tex en html sida istället för att varje besökare för sig ska kopplas upp mot databasen och hämta samma information?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamänsan! Det är en teknik vi använt länge på företaget. Du har flera alternativ, jag kan berätta om dom två metoder jag har erfarenhet av.

 

1. Vi har en intern webbserver som man bara kommer åt internt på nätverket, där finns ett script som körs varje minut och gör ett http-anrop mot denna webbserver och speciellt utformade asp-sidor (php i ditt fall), dessa sidor slår mot databasen och skapar den html-kod som behövs. Scriptet sparar sedan denna html-kod i en numrerad katalog. Numret är den minut scriptet kördes. Anledningen till att vi kör varje minut är att datat uppdateras flera gånger per minut och vi vill ha en snapshot och även möjlighet till att visa fördröjd data så det besökaren ser när dom surfar in på den publika webbplatsen är 15 minuter fördröjt till exempel. Just den detalj är kanske inte relevant för dig. Sen på den vanliga webbplatsen så läser vi filen som skapats och skriver ut på sidan.

 

2. Vi har ett lite modernare script som kör en sql-fråga mot databasen och sparar resultatet i xml-format och vi sparar ned xml enligt samma princip som ovan. På den publika webbplatsen så läser vi xml, tolkar den och skapar html-koden. Fördelen med denna metod är att vi slipper ställa frågor mot databasen mer än en gång per minut, men vi får möjlighet att arbeta med datat, sortera den, filtrera den osv, sånt som man enkelt kan göra med xml.

 

Det du får tänka på att schemalägga ett script varje minut eller var 5:e minut är inte helt trivialt via en webserver. Du vill nog köra ett cron-job på Linux eller något via schemaläggaren i Windows. Du kan annars kolla på typ webscript.io om du inte har alternativ till att köra schemalagda jobb på din server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...