Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win 10 fryser och startar om. Atapi-fel?


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hittade atapi-fel sedan i höstas och fram till nu i otaliga mängder i loggboken. Även andra kritiska fel finns att hitta i loggboken. En loggbok som jag egentligen inte vet hur man läser. Datorn har frusit och startat om förr men nu är det flera gånger om dagen. När den fryser kommer en ljusblå bild på skärmen och data samlas in och sen startas datorn om. Har inte lyckats att hinna fotografera den skärmbilden men det samlar in data i några sekunder till 100% och sen startar datorn om. Win 10 som sagt fullt uppdaterat med tre hårddiskar som vid kontroll är 100% funktionsdugliga.

 

Jag har beställt tre nya Sata-kablar.

 

post-1648-0-85084000-1487333949_thumb.png

 

post-1648-0-23377500-1487333988_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du installerar BlueScreenView och WhoCrashed och ser om något av dem kan förstå vad det är som orsakar kraschen. De kan läsa de där dumpfilerna med insamlat data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ominstallerat Win 10 nu med alla enheter bortkopplade utom en hårddisk. Får se om jag slipper hängningar nu. Det är ju inte så krångligt och omständligt med en rensning och ren installation då installationen går fort och det mesta jag hade finns i molnet. Inget förloras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sket det sig ordentligt. Efter ständiga omstarter så startar inte min stationära dator alls. Startade datorn och utan att ha rört någonting så kom blåskärmen efter 3 min och datorn startade om och så höll det på. Det normala är att jag trycker på startknappen och det piper från lådan och den ena skärmen går igång.

 

Trycker på knappen nu och det piper inte. Hårddisken går igång men ingen skärm. En grön lampa på moderkortet lyser som sig bör. Chassifläktar går och likaså fläkten på grafikkortet. Biosbatteriet har jag bytt och nätaggregatet har bara några månader på nacken. Även fläkten i aggregatet går. Provade även att koppla en skärm till det inbyggda grafikkortet på moderkortet (som jag normalt aldrig använder eftersom det andra har fyra utgångar och jag använder fyra skärmar) men ingen skärm går igång.

 

Moderkortet är säkert minst tio år gammalt och processorn är en ålderstigen AMD Athlon 64 x2. Grafikkortet är inte så gammalt och är ett bra sådant. GTX 650 heter det. Har haft tankar på ett uppgraderingspaket med processor, minne och moderkort. Kanske dags att göra slag i saken för jag tror ju att moderkortet är vad som nu felar men jag är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt.

 

Eftersom pipet inte kommer betyder det att BIOS-programmet inte kommer igång, dvs processorn börjar inte köra någon kod, och det brukar betyda att moderkortet, processorn eller möjligen RAM-minnena har gett upp.

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Finns det någon dålig kondensator fungerar inte moderkortet längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite och ser inga kondensatorer som ser helkassa ut men något är ju fel med moderkortet. Ett uppgraderingspaket med processor, moderkort och minnen är beställt och till det en SSD-disk så ska det bli fart på datorn igen.

Bra att detta hände för annars hade jag aldrig köpt ett välbehövligt uppgraderingpaket! 1 899 kr kronor hos komplett. Ett paket som fått bra recensioner och många "mycket för pengarna kommentarer".

https://www.komplett.se/product/784116/datorutrustning/paketerbjudande/uppgraderingspaket/uppgraderingspaket-amd-entry?noredirect=true#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gillar alltid att höra om folk som köpt saker och prylar!

Många tummar upp. :thumbsup: :thumbsup:

 

Men har du laddat hem och kört WhoCrached?

Det är helt gratis och rätt bra faktiskt och talar om i klartext vad som spökar..

Du klickar på knappen skanna och sedan på Report

Vad säger den om dina krascher?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gillar alltid att höra om folk som köpt saker och prylar!

Många tummar upp. :thumbsup: :thumbsup:

 

Men har du laddat hem och kört WhoCrached?

Det är helt gratis och rätt bra faktiskt och talar om i klartext vad som spökar..

Du klickar på knappen skanna och sedan på Report

Vad säger den om dina krascher?

 

Mvh

Jag provade programmet men klurade inte ut det och sen la datorn av helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var trist att höra.

 

WhoCrached är faktiskt enklare än du tror:

 

post-73434-0-24325200-1488051802_thumb.png

 

3. Sedan skrollar man ned på den informationssidan och då dyker det intressanta upp.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst med nya grejor och oj vad snabb datorn är nu! Uppgraderingspaketet i sig gör sitt till med SSD-disken är nog avgörande för det är inte klokt vad fort disken skyfflar data fram och tillbaka! :)

 

Inget uttag för min dvd-läsare med den gamla avlånga kontakten dock. Men det går nog att lösa på något sätt. Adapter typ eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Adapter typ eller något.

 

En sån här har jag kört med;

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/interna-kablar/sata/adapter-ide-till-sata-p38784

 

OBS! Den behöver matningsspänning, via samma typ som 3,5" diskettstation använder.

Finns adapter för det med.

 

Tillägg: verkar finnas anslutning för vanlig Molex med.

(nu är det tredje försöket att redigera inlägget..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Flyfisherman
På 2017-02-26 på 03:52, skrev Cecilia:

Läs gärna inlägg 5.

Oj, ja jag missade detta. :blush:

 

Men varför skriva inlägg 5?

I förra Eforum versionen fanns inläggs nr. tex #5 som dessutom var en länk till det inlägget som man kunde hänvisa till, men inte nu längre och efter önskemål  (bl.a. från mig) om att detta numreringssystem skulle återinföras var motargumentet i betatesten:

att inläggsnumren kan komma att ändras om moderator tar bort ett inlägg.

Så varför nu plötsligt hänvisa till inläggs nr. som inte finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Men varför skriva inlägg 5?

I förra Eforum versionen fanns inläggs nr. tex #5 som dessutom var en länk till det inlägget som man kunde hänvisa till, men inte nu längre och efter önskemål  (bl.a. från mig) om att detta numreringssystem skulle återinföras var motargumentet i betatesten:

att inläggsnumren kan komma att ändras om moderator tar bort ett inlägg.

Så varför nu plötsligt hänvisa till inläggs nr. som inte finns?

Lägg märke till att Cecilia postade inlägget den 26 februari 2017, dvs när vi fortfarande använde den tidigare Eforumversionen! Det var först i slutet av 2017 som vi testade betaversionen av vårt nya Eforum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe, ja det missade jag också. Det blir så ibland när nya svar (mitt) kommer in i gamla trådar...hehe.

Förresten: mitt önskemål om att få tillbaks inläggsnumren gäller fortfarande...

 

Ps. Man måste dessutom läsa datum och årtal på vad man svarar på.

I detta fallet hade jag en obesvarad tråd enligt min bevakning och bara svarade på och vem kollar årtal och datum då, särskilt när listan i veckan som var, var tom?

Knepigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...