Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera nätverks skrivare på nytt.


OPtryckoreklam

Rekommendera Poster

OPtryckoreklam

Hej.

Jag har en nätverksskrivare kopplade till 2 laptops. Skrivaren är kopplad till en router. 

Var tvungen att koppla ur skrivaren ur routern en snabbis men när jag kopplade tillbaka så gick de inte att skriva. Hur gör jag för att installera om det. Skrivaren det gäller är en Sharp MX 2640n och ena datorn har win 10 den andra win 8. 

 

Nån som kan förklara hur jag lättast går tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OPtryckoreklam

Den är ansluten med nätverkskabel. Har tagit bort drivrutiner och laddat ner igen. Datorn kan ej hitta skrivaren i nätverket. Går bra att skriva ut om jag pluggar in nätverkskabeln direkt i skrivaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du behöver ansluta skrivaren till ditt lan. Skrivaren ser ut ha en panel där du bör kunna hantera inställningar för bland annat nätverksanslutning.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ansluten med nätverkskabel. Har tagit bort drivrutiner och laddat ner igen. Datorn kan ej hitta skrivaren i nätverket. Går bra att skriva ut om jag pluggar in nätverkskabeln direkt i skrivaren

Kör du skrivaren via Wifi? Då handlar det nog om att skrivaren saknar password till ditt WLAN eller WLANnamn.

Kabel är alltid bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Logga in på routern och se om du hittar skrivaren där. Notera skrivarens ipadress. Se om du kan logga in på skrivaren med hjälp av ipadressen. Sedan hur skrivaren skall konfigureras för övrigt bör framgå ur handboken. Oftast bör skrivaren tilldelas en fast ipadress eller ett tjänstenamn som gör att den kan hittas i nätverket.

Normalt skall en skrivare eller annan nätverksansluten utrustning kunna hittas av av en dator ansluten till samma nätverk med hjälp av "Lägg till en skrivare" eller "Nätverksenhet".

 

Lycka till!

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...