Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopia av systemavbildning


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

Möjligheten att köra en "säkerhetskopia av systemavbildning" har försvunnit på min stationära dator. Vet inte hur länge det varit såhär då jag inte använt mig av denna på flera månader, men funktionen återfinns på min bärbara dator och fungerar där. Problemet består i att när jag försöker "köra" denna får jag upp ett tomt fönster med enbart texten "säkerhetskopiera eller återställ dina filer" enl. bif. bilder. Kanske finns det någon enkel lösning på detta. Jag är däremot inte beredd att köra någon ominstallation av operativsystemet eller systemåterställning då datorn i övrigt fungerar som önskat. Tack på förhand! /bgjo

post-72308-0-83534400-1485075537_thumb.png

post-72308-0-35736800-1485075538_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan ju pröva med dessa åtgärder som löser många systemproblem.

 

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in), avsluta med Enter-tangenten: 

 

dism /online /cleanup-image /restorehealth   

 

⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta (och Enter):

 

  sfc /scannow

 

Starta om datorn och testa för att se om problemet är löst.

Kvarstår det så testa detta:
Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

 

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Dessvärre hjälpte inte någondera av förslagen. Fick följande svar på körningarna i Kommandotolken, vilket kändes positivt;

"The restore operation completed successfully" resp. "Windows Resource Protection did not find any integrity violations".

Körningen i Powershell genererade en väldig massa rödtext som tex;

"Det gick inte att installera paketet eftersom resurser som ändras av installationen används" ... "Det gick inte att installera paketet eftersom en högre version av det här paketet redan är installerat" ​och mycket mycket mera ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om powershell-kommandot fungerar bättre om du stänger av alla program och appar som är igång. Men det kan vara ett tecken på att Windows inte mår riktigt bra och det kan vara svårt att åtgärda utan att göra åtminstone en enklare typ av ominstallation som någon sorts återställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade så många program och processer som jag vågade och körde kommandoraden du föreslagit i powershell, men tyvärr ingen förändring.

Påbörjade men slutförde inte med att köra "Återställ den här datorn​" och "Behåll dina filer​", men fullföljde inte denna då jag såg listan på appar, drivrutiner och program som jag var tvungen att installera om. Då alla övriga program jag använder fungerar som de skall, kommer jag därför att köra vidare utan någon åtgärd och hoppas att det rättar till sig i kommande uppdateringar. Tackar för dina tips och den tid du lagt ner på detta. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Det finns ju flera andra bra program som man kan använda för systemkopior och andra sorters säkerhetskopior (backup).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Möjligheten att köra en "säkerhetskopia av systemavbildning" rättade till sig i samband med uppdateringen till version 15063 "Creators Update". Nu är denna ok! /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte till min förvåning att efter uppdateringen till "Creators Update", har nu möjligheten att köra en "Säkerhetskopia av systemavbildning" försvunnit på min bärbara dator i stället. Är nog inget Microsoft prioriterar speciellt högt(?).
Själv använder jag ett annat program för detta ändamål (acronis), så vill bara uppdatera status. Önskar alla e-forumister en Glad Påsk :D /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du Acronis Backup & Restore - inga problem!

Du skapar en bootbar skiva eller ett bootbart USB-minne med detta för att dels kunna reparera i princip allting och inte minst att kunna göra en sk. Restore av tidigare gjord backup som du har pa annan disk - intern eller extern, usb eller nätverk.

Givetvis kan man även skapa backup och detta fungerar även pa en annan enhet som inte har Acronis s/w installerad. Man maste dock boota fran det mediat man skapat innan.

 

Bara glöm Microsoft inbyggda verktyg.

Mvh

Ps. Ber om usäkt för avsaknaden av vissa tecken. Siitter pa en tysk dator just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste detta (inlägg #8) genom att ladda hem Windows 10 från Microsoft, och skapade en installationsmedia (DVD), som jag därefter körde "inifrån" Windows. Problemet löste sig och samtliga installerade program & appar var kvar och fungerade som de skulle. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...