Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort för datorer


UllaEames

Rekommendera Poster

När skype installerades på min laptop och jag gjorde en första test med Echo/Sound test service kom ett meddelande att ljudkort saknas. Vet någon om och vart man kan skaffa ett ljudkort ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skype installerades på min laptop och jag gjorde en första test med Echo/Sound test service kom ett meddelande att ljudkort saknas. Vet någon om och vart man kan skaffa ett ljudkort ?

Får du någon gång ut ljud från datorn?

För det låter väldigt underligt att du har en bärbar dator som saknar ljudkort. Men det kan ju ha blivit någon felkonfiguration så att det inte hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du någon gång ut ljud från datorn?

För det låter väldigt underligt att du har en bärbar dator som saknar ljudkort. Men det kan ju ha blivit någon felkonfiguration så att det inte hittas.

Ja, man kan höra annat ljud, det är enbart  utgående tal vid skype.Ljudvolymen är också påskruven. Det handlar om en mycket gammal laptop (min väninnas), hur gammal den är obekant. Är det möjligt att en för gammal laptop inte har något ljudkort ? Hur kollar man ev felkonfiguration ? Har kollat i internet och ser att det går att köpa externt ljudkort men det finns så många olika och mycket olika prislägen, alltså svårt att veta.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör man ljud i vissa program finns det ett ljudkort.

 

Har ni kollat i Skypes inställningar (Verktygsmenyn) för ljud?

Pröva med olika alternativ där (inklusive de avancerade om det behövs).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Du behöver inte alls installera ett externt ljudkort till din dator; enär denna har en inbyggd ljudkrets som skall fungera.

 

Steg ett är att du hämtar och installerar ljud-drivrutinen från din tillverkares supportsida och där är det viktigt att ange rätt modellbeteckning. Hittar du inte denna så se steg två.

 

Steg två är att köra Windows update Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet => Windows update

 

Steg tre: Checka av anslutningarna så du har rätt färg mot ljudkortets anslutningar till/från ditt headset.
tex ljusgrön kontakt är för ljud ut i stereo och rosa färg är för mic. in

 

Steg fyra är att konfigurera Skype så att denna hanterar ditt  "ljudkort" och kontrollera att micken inte är satt till av (mute).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...