Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kloning av hårddisk?


riga

Rekommendera Poster

Skall klona befintlig HGST-hårddisk  till en SSD (Bärbar hp envy 17). Har skaffat ett Solid-state drive installations kit för Kingston. (Windows 10)

 

Hur går jag tillväga?

 

Gärna pedagogiskt från A-Ö pga väldigt lite datakunskap (rädd för att sabba hela PC:n)

 

Ett annat problem som dykt upp är att en ruta med texten "Intel Rapaid Start Technology"

ej är aktivt ? Hur gör jag här?

 

 

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst de bifogade instruktionerna?

 

Vilken SSD är det?

De flesta SSD-tillverkare brukar ha kloningsprogramvara på sin hemsida, ladda hem den och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst de bifogade instruktionerna?

 

Vilken SSD är det?

De flesta SSD-tillverkare brukar ha kloningsprogramvara på sin hemsida, ladda hem den och köra.

Tack så mycket! SSD:n är en Kingston

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

jag hoppar på denna tråd.

 

jag har tänkt klona mitt windows 10 från en 1tb disk till en 3tb disk.

 

har provat 2 olika program: macrium reflect och acronis och resultatet jag får blir inte bra alls.

 

mitt windows har 3 st partitioner: c, system reserved och en recovery partition.

 

när jag väljer att klona dom så skapas det ändå extra partitioner som jag sen inte kan styra under diskhanteraren i windows.

med macrium så får jag en 2tb partition som jag kan formatera men även en 700gb partition som jag inte kan göra något med.

 

acronis skapar flera partitioner som den vill fast jag väljer att bara klona dom 3 partitionerna som jag nämnde.

 

hur ska jag göra för att få ordning på detta så att jag kan använda hela mina 3tb och skapa mina partitioner som jag vill.

 

funderar på att köra en clean installering av windows och sen använda en system image som jag skapat i windows fast det kanske blir samma sak där, att jag inte kan formatera disken till GPT och använda resten av utrymmet?

 

tacksam för all hjälp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

jag hoppar på denna tråd.

 

jag har tänkt klona mitt windows 10 från en 1tb disk till en 3tb disk.

 

har provat 2 olika program: macrium reflect och acronis och resultatet jag får blir inte bra alls.

 

mitt windows har 3 st partitioner: c, system reserved och en recovery partition.

 

när jag väljer att klona dom så skapas det ändå extra partitioner som jag sen inte kan styra under diskhanteraren i windows.

med macrium så får jag en 2tb partition som jag kan formatera men även en 700gb partition som jag inte kan göra något med.

 

acronis skapar flera partitioner som den vill fast jag väljer att bara klona dom 3 partitionerna som jag nämnde.

 

hur ska jag göra för att få ordning på detta så att jag kan använda hela mina 3tb och skapa mina partitioner som jag vill.

 

funderar på att köra en clean installering av windows och sen använda en system image som jag skapat i windows fast det kanske blir samma sak där, att jag inte kan formatera disken till GPT och använda resten av utrymmet?

 

tacksam för all hjälp :)

 

Jag använder enbart Macrium Reflect (gratis för privatpersoner) och det är ett av få program som faktiskt fungerar i verkligheten. Men man behöver pilla lite om man klonar mellan diskar som inte är lika stora, man kan förstora vissa partiotioner tex, annars blir klonen lika stor som originalet.

När det gäller extra partitioner så ska det finnas en boot. Den syns inte diskhanteraren i windows, vilket är bra :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder enbart Macrium Reflect (gratis för privatpersoner) och det är ett av få program som faktiskt fungerar i verkligheten. Men man behöver pilla lite om man klonar mellan diskar som inte är lika stora, man kan förstora vissa partiotioner tex, annars blir klonen lika stor som originalet.

När det gäller extra partitioner så ska det finnas en boot. Den syns inte diskhanteraren i windows, vilket är bra :)

ok, det är ingen boot jag pratar om, det är en 2tb partition som jag kan förminska men inte förstora och den på 700gb kan jag inte ens formatera alltså inte använda alls.

när jag klonade med macrium så klonade jag det jag hade på min systemdisk och det som sen blev över på utrymmet på target-disken lät jag vara, men det blev ändå så här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni försöker att hjälpa riga först, som startat tråden. /bgjo

Nu skrev ju riga i januari så det är väl inte så sannolikt att behovet av hjälp fortfarande finns men annars så är nog Macrium Reflect ett bra val för riga också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmärksammade tyvärr inte detta. Ber om ursäkt. /bgjo

Det behövs inte, det är lätt att missa att det är en gammal tråd som har väckts till liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara med pro-versionen

 

Såg nu att det bara går att konvertera icke system diskar med gratisversionen. Missade det först. Tja, vill du inte betala för att få det som du vill, kan du prova att först partitionera 3 TB disken i två partitioner och sedan välja en av partitionerna som måldisk. Inte hela disken. Kanske fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att det bara går att konvertera icke system diskar med gratisversionen. Missade det först. Tja, vill du inte betala för att få det som du vill, kan du prova att först partitionera 3 TB disken i två partitioner och sedan välja en av partitionerna som måldisk. Inte hela disken. Kanske fungerar.

det löste sig genom ett annat prog som jag faktiskt redan hade på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program och hur?

Det kan ju vara till nytta för någon annan att få veta det.

aomei partition assistant fast jag ropade hej för tidigt, mitt moderkort har tydligen inte stöd för att boota med GPT diskar så det funkade inte att köra windows på det sättet för mig i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Aomei partition assistant Pro du har då. Gratis versionen kan ju enbart konvertera icke system diskar precis som MiniTool. Bara nyfiken.

 

Vad är det för moderkort? Du behöver kanske ändra i bios för att det ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Aomei partition assistant Pro du har då. Gratis versionen kan ju enbart konvertera icke system diskar precis som MiniTool. Bara nyfiken.

 

Vad är det för moderkort? Du behöver kanske ändra i bios för att det ska gå.

det är nån edition som klarar att konvertera system-diskar, för det stod att det var klart och att jag skulle starta om datorn efter.

jag fick även varningen att jag ska vara säker på att mitt moderkort klarar att läsa GPT som boot innan jag utför konverteringen men jag tog för givet att mitt moderkort hade stöd för det. hoppas att det bara är en bios-inställning, skulle va underbart!

 

moderkortet heter: 

Asus P8H61-MX R2.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nån edition som klarar att konvertera system-diskar, för det stod att det var klart och att jag skulle starta om datorn efter.

jag fick även varningen att jag ska vara säker på att mitt moderkort klarar att läsa GPT som boot innan jag utför konverteringen men jag tog för givet att mitt moderkort hade stöd för det. hoppas att det bara är en bios-inställning, skulle va underbart!

 

moderkortet heter: 

Asus P8H61-MX R2.0

 

Det måste väl stå vad det är för version du har när du öppnar programmet.

 

Så här står det i manualen för ditt moderkort.

 

Supports Hard Drives over 2.2TB

ASUS UEFI BIOS natively supports hard drives larger than 2.2TB in 64-bit, with full storage space utilization helping deliver far more exciting computing than traditional BIOS versions.

 

Det kan jag bara tolka som att moderkortet har inbyggt stöd för GPT. Öppna bios, del-tangenten med Asus kort, och öppna Boot menyn. Där hittar du inställningen UEFI/Legacy. Den borde stå på Enable booth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl stå vad det är för version du har när du öppnar programmet.

 

Så här står det i manualen för ditt moderkort.

 

 

Det kan jag bara tolka som att moderkortet har inbyggt stöd för GPT. Öppna bios, del-tangenten med Asus kort, och öppna Boot menyn. Där hittar du inställningen UEFI/Legacy. Den borde stå på Enable booth.

i manualen som jag fick med syns den inställningen på bild men jag har inte med den när jag kollar mitt bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl stå vad det är för version du har när du öppnar programmet.

 

Så här står det i manualen för ditt moderkort.

 

 

Det kan jag bara tolka som att moderkortet har inbyggt stöd för GPT. Öppna bios, del-tangenten med Asus kort, och öppna Boot menyn. Där hittar du inställningen UEFI/Legacy. Den borde stå på Enable booth.

ber om ursäkt för den dåliga kvallen på bilderna, här är en bättre i alla fall

AIv5Mnw.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med Windows 8 UEFI. Fungerar det inte, är det bara att gå in och ändra igen. Din original disk kommer nog inte fungerar efter du har ändrat.

 

Har du bägge diskarna i när du försöker starta från den nya disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med Windows 8 UEFI. Fungerar det inte, är det bara att gå in och ändra igen. Din original disk kommer nog inte fungerar efter du har ändrat.

 

Har du bägge diskarna i när du försöker starta från den nya disken?

 

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut i Diskhantering?

? om min originaldisk kommer sluta fungera efter att jag testat så är det ju inte värt det. eller menar du att jag måste ändra tillbaka till "icke windows 8 uefi" för att få originaldisken att funka igen?

 

nej när jag testat kloningen så har jag pluggat ur originaldisken, så att jag vet att datorn startar från kloningen.

 

vad är det för bild du vill ha? diskhanteringen nu eller på kloningen? kloningen är nämligen rensad så jag måste göra en ny i så fall.

men den ser likadan ut som den jag har nu(då det är en kloning) men att jag får 2st stora oallokerade partitioner och en 700gb partition som jag inte kan använda tills efter jag har konverterat disken till GPT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...