Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumt fel med Hemnätverket


JockeJoacim

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är ny här. Blev medlem efter att ha sökt som en tok efter svaret på min fråga på den allsmäktige Google. Noterade att jag ofta hamnade på denna sida och fastslog då att den borde vara bra. Kanske finns det någon som kan hjälpa mig.

 

Jag har som sagt sökt med ljus och lykta efter svaret på mitt problem. Både på google och här på forumet. Men antingen finns inte svaret eller också så söker helt tokigt.

 

MITT PROBLEM:

 

Jag har 3 datorer:

 

1:an - Stationär dator med Windows 7 (Engelskt). Kopplad med nätverkskabel till min router.

2:an - Bärbar dator med windows 7 (Svenskt). WiFi-uppkopplad mot routern.

3:an - Bärbar dator med windows 7(Svenskt). WiFi-uppkopplad mot routern.

 

Alla datorer ligger i en arbetsgrupp som heter: ARBETSGRUPP.

Alla datorer har individuella namn. Så ingen heter samma.

 

Det som är (o)lustigt i det hela är följande:

1:an ser 2:an under både Hemgrupp och i Nätverk.

 

2:an ser både 1:an och 3:an både under Hemnätverk och i Nätverk.

 

3:an ser både 2:an och 1:an både under Hemnätverk och i Nätverk.

 

 

Problemet är alltså att hur jag än gör, hur många gånger jag än lämnar och återskapar mig i hemnätverket på 3:an så syns jag inte på 1:an men fungerar helt utan problem på 2:an.

Jag har kollat i "Avancerade delningsinställningar" och kontrollerat att alla dator är inställda på samma sätt och det är de.

 

Jag förstår inte vad jag missat och jag har gjort på samma sätt för både 1:an och 2:an och de fungerar ju klockrent med varandra. Men 3:an bara vägrar synas på 1:an. Det bör givetvis nämnas att jag är så långt ifrån en datahacker man kan komma... en normalanvändare kan man väl säga, men jag har försökt få igång detta sedan i lördags så mina datorkunskaper verkar kanske egentligen vara under normalanvändaren :-p
 

Hur som helst; Hoppas någon kan hjälpa mig. Skulle uppskattas väldigt mycket.

 

Mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Är ny här. Blev medlem efter att ha sökt som en tok efter svaret på min fråga på den allsmäktige Google. Noterade att jag ofta hamnade på denna sida och fastslog då att den borde vara bra. Kanske finns det någon som kan hjälpa mig.

 

Jag har som sagt sökt med ljus och lykta efter svaret på mitt problem. Både på google och här på forumet. Men antingen finns inte svaret eller också så söker helt tokigt.

 

MITT PROBLEM:

 

Jag har 3 datorer:

 

1:an - Stationär dator med Windows 7 (Engelskt). Kopplad med nätverkskabel till min router.

2:an - Bärbar dator med windows 7 (Svenskt). WiFi-uppkopplad mot routern.

3:an - Bärbar dator med windows 7(Svenskt). WiFi-uppkopplad mot routern.

 

Alla datorer ligger i en arbetsgrupp som heter: ARBETSGRUPP.

Alla datorer har individuella namn. Så ingen heter samma.

 

Det som är (o)lustigt i det hela är följande:

1:an ser 2:an under både Hemgrupp och i Nätverk.

 

2:an ser både 1:an och 3:an både under Hemnätverk och i Nätverk.

 

3:an ser både 2:an och 1:an både under Hemnätverk och i Nätverk.

 

 

Problemet är alltså att hur jag än gör, hur många gånger jag än lämnar och återskapar mig i hemnätverket på 3:an så syns jag inte på 1:an men fungerar helt utan problem på 2:an.

Jag har kollat i "Avancerade delningsinställningar" och kontrollerat att alla dator är inställda på samma sätt och det är de.

 

Jag förstår inte vad jag missat och jag har gjort på samma sätt för både 1:an och 2:an och de fungerar ju klockrent med varandra. Men 3:an bara vägrar synas på 1:an. Det bör givetvis nämnas att jag är så långt ifrån en datahacker man kan komma... en normalanvändare kan man väl säga, men jag har försökt få igång detta sedan i lördags så mina datorkunskaper verkar kanske egentligen vara under normalanvändaren :-p

 

Hur som helst; Hoppas någon kan hjälpa mig. Skulle uppskattas väldigt mycket.

 

Mvh / Joacim

 

Hej och välkommen Joacim!

 

Du har i ett fall skrivit Hemgrupp och i två fall Hemnätverk. Är det ett misstag eller är står det olika i de olika datorerna?

Man behöver bestämma om man ska använda hemgrupp eller enkel fildelning som i tidigare Windows-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för att du svarar :D

 

Jag skrev olika av misstag. Det jag gjort är att jag har klickat på gå med i hemgrupp på alla datorer. Jag skapade hemgruppen på dator 1.

 

Kan jag bistå med några fler uppgifter som skulle kunna hjälpa dig att hjälpa mig så säg bara till. Screenshots eller vad som.

 

Mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Tyvärr har jag inte använt hemgrupp utan den klassiska fildelning som fanns redan i XP.

 

Vad är det för brandvägg i 3:an?

 

Kolla igenom det som står under rubriken "Kontrollera vilka filer..." på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/17145/windows-homegroup-from-start-to-finish och under rubriken "Ändra hemgruppsinställningar ..." är det nämnt en felsökare. Har du kört den?

 

Har du prövat med att ta bort hemgruppen helt i alla datorerna, startat om dem och sen skapa hemgruppen på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom länken men det som står där är det jag utfört och det ser ut som jag gjort allt enligt konstens alla regler.

 

3:ans brandvägg är endast Windows egna inbyggda plus att jag har anitvirussystemet NOD32, men det är väl bara ett antivirus iofs.

 

Jag har inte provat ta bort hemgruppen och göra om allt på nytt efter omstart. Var en idé helt klart. Får testa det, men det känns ändå lite långsökt eftersom de andra datorerna kommunicerar bra med varandra.

 

Mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade tyvärr inte att ta bort och lägga till ett nytt hemnätverk.

 

Det här måste vara det märkligaste fel som uppstått. Trodde Microsoft hade gjort det smidigare att skapa nätverk men än en gång har de misslycakts.

 

Mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag faktiskt inte. Mest pga av när jag kört liknande "inbyggda" felletare på andra problem så har det inte gett mig något alls så har mycket lågt förtroende för den, men jag kan prova och se vad som händer.

 

Mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan du ju alltid köra traditionell fil- och skrivardelning utan hemgrupp om du vill. Artikeln http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.656474/smarta-hemmet-skolan-sa-latt-kan-du-dela-filer-och-skrivare är visserligen skriven för Windows 10 men stämmer rätt bra in på Windows 7 också, och om inte så finns det på IDG äldre liknande artiklar om Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Det kanske är den enda gångbara lösningen som det verkar just nu.

 

Kul iaf att hackers här på sidan inte kunde lösa problemet.... då var jag åtminstone inte helt offside beträffande detta. En klen tröst... men ändock en tröst :-)

 

mvh / Joacim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Nåja så många hackers är det nog inte här utan bara vanliga hemanvändare som råkat ut för en del under åren och lär sig av alla andra här.

 

Traditionell fil-och skrivardelning har ju sina problem det också, men är nog lättare att hitta information om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...