Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia öppen fiber tappar fart


Kenneth T

Rekommendera Poster

Jag har haft tillgång till fiber under ett par år, men aldrig funderat så där mycket över vad det levererar. kollade då det var nytt, men inte sen dess. Så vid en koll nu då jag är på g att bygga om en del av nätverket och kanske även köra TV,n över nätverket så gjorde jag en hastigheskoll idag. Med kabel så kommer jag upp i 96-98 mbit/s av det teoretiska 100-100 mbit/s. En meter från routern TG799TSVN V2 som tillhandahålles av Telia så är uppkopplingshastigheten nere i 40-45 mbit/s när ja kör trådlöst, en hastighet som inte försämras märkbart mer, var jag än befinner mej i huset. Det är således Telias router som stryper hastigheten, och tappet på ca 50 % som i detta fall är fullt normalt enligt dom och jag tycks inte komma någon vart. Nätverkskortet är ett "ralink  802.11 b.g.n wifi adapter". I min fasta dator körs nätverket över elnätet med hjälp av två sk. Homeplugs där första pluggen är direktkopplad i telias router, med det systemet får jag inte ut mer fart där heller, hamnar på 40-46 mbit/s. Jag har nu funderingar på att byta bredbansleverantör inför ombyggnaden av hemnätverket. Vad tror ni som är kunniga i detta med hemnätverk? Är det normalt med så kraftig strypning av hastigheten eller vad kan felet ligga. Telias router körs i normalläge då jag ogärna går in och pillar i inställningar som jag inte känner till. Tar tacksamt emot ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40-45Mbit/s trådlöst är vad du kan förvänta dig och är bra, via homeplug vet jag inte men kommer du upp i 96-98Mbit/s med kabel är uppkopplingen bra och du får inte bättre med någon annan leverantörs 100/100.
Det du kan förbättra är att byta Telias router men jag tror inte att din hastighet kommer förbättras så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hastigheten är egentligen inget konstigt ifall du inte ligger på 5Ghz bandet med N eller AC.

 

En detalj att tänka på är att om du är så nära routern som 1m så brukar det ofta vara sämre än lite längre ifrån. Radiotekniken fungerar så att är man riktigt nära fungerar det inte lika bra.

 

Se till att båda routern och din enhet klarar N, AC och 5Ghz så ska du se att du snabbt klarar närmare 100Mbit på trådlöst också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tillgång till fiber under ett par år, men aldrig funderat så där mycket över vad det levererar. kollade då det var nytt, men inte sen dess. Så vid en koll nu då jag är på g att bygga om en del av nätverket och kanske även köra TV,n över nätverket så gjorde jag en hastigheskoll idag. Med kabel så kommer jag upp i 96-98 mbit/s av det teoretiska 100-100 mbit/s. En meter från routern TG799TSVN V2 som tillhandahålles av Telia så är uppkopplingshastigheten nere i 40-45 mbit/s när ja kör trådlöst, en hastighet som inte försämras märkbart mer, var jag än befinner mej i huset. Det är således Telias router som stryper hastigheten, och tappet på ca 50 % som i detta fall är fullt normalt enligt dom och jag tycks inte komma någon vart. Nätverkskortet är ett "ralink  802.11 b.g.n wifi adapter". I min fasta dator körs nätverket över elnätet med hjälp av två sk. Homeplugs där första pluggen är direktkopplad i telias router, med det systemet får jag inte ut mer fart där heller, hamnar på 40-46 mbit/s. Jag har nu funderingar på att byta bredbansleverantör inför ombyggnaden av hemnätverket. Vad tror ni som är kunniga i detta med hemnätverk? Är det normalt med så kraftig strypning av hastigheten eller vad kan felet ligga. Telias router körs i normalläge då jag ogärna går in och pillar i inställningar som jag inte känner till. Tar tacksamt emot ideer.

 

Hej!

Har fiber från bredbandsbolaget med 100/100 Mbit/s ner och upp. När jag testar med kabel får jag 97/97 Mbit/s. Testar jag med min laptops inbyggda wifi-kort får jag också 97/97 Mbit/s. Avståndet till routern är drygt 10 meter med en tjock betongvägg mellan.

Med bra utrustning borde inte wifi bli så mycket sämre.

 

PS! Routern är en gammal D-link DIR-825 och laptopens wifi-kort är ett Killer Wireless-n/a/ac 1535 Wireless Network Adapter.

 

OBS! Då routern inte klarar ac kör jag på 5GHz n-uppkoppling. Med en ac-kapabel router får jag samma upp och ned hastighet dvs. 97/97 Mbit/s. Alltså i mitt fall är det min fiberuppkoppling som begränsar hastigheten och inte min utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har fiber från bredbandsbolaget med 100/100 Mbit/s ner och upp. När jag testar med kabel får jag 97/97 Mbit/s. Testar jag med min laptops inbyggda wifi-kort får jag också 97/97 Mbit/s. Avståndet till routern är drygt 10 meter med en tjock betongvägg mellan.

Med bra utrustning borde inte wifi bli så mycket sämre.

 

PS! Routern är en gammal D-link DIR-825 och laptopens wifi-kort är ett Killer Wireless-n/a/ac 1535 Wireless Network Adapter.

 

OBS! Då routern inte klarar ac kör jag på 5GHz n-uppkoppling. Med en ac-kapabel router får jag samma upp och ned hastighet dvs. 97/97 Mbit/s. Alltså i mitt fall är det min fiberuppkoppling som begränsar hastigheten och inte min utrustning.

Intressant, jag kanske skulle ta och experimentera lite, telias router är ju inte känd för sin höga kvallitét och att jag använder den beror ju på att vi även ringer via fibernätet och då har Telia det så att det går via samma router. Men de ska väl gå att bygla dom tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, jag kanske skulle ta och experimentera lite, telias router är ju inte känd för sin höga kvallitét och att jag använder den beror ju på att vi även ringer via fibernätet och då har Telia det så att det går via samma router. Men de ska väl gå att bygla dom tror jag.

Vad klarar din dators trådlösa nätverkskort av för standarder?

 

Man bryggar en router när man inte vill använda dess routerfunktion. När det gäller Telia har jag för mig att någon har skrivit att man måste ringa Telia för kunna göra det (åtminstone vissa routrar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde Bahnhof fiber 100/10 Mbit/s. Router ingå inte.

Så jag köpte en ASUS RT-N66U.

Som efterträdare till min Linksys WRT54GL som passar bättre till ADSL med max ca 35Mbit/s.

Idag är väl ASUS RT-AC66U ett bra val till fiber.

Bäst kylning får den hängd på en vägg med långsidan lodrätt för kylflänskanalerna går från kortsida till kortsida.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Vad det gäller TV så kan du ju se SVTPLAY över internet utan att beställa TV från någon "internetleverantör"

Och det finns mycket TV att se över internet. Utan TV.

Med t.ex. en

http://www.apple.com/se/tv/specs/

Ett familj vi besökte i helgen hade just Apple TV.

Men det finns säkert andra tillverkare också av liknande prylar.

Och i princip måste du kunna få tag i alla de här TV kanalerna med enbart en dator.

Själv har jag ingen TV, har kopplat datorn till en projektor som står på en bokhylla på ena kortväggen i rummet och kör programmen på en 88" projektorduk. På andra kortväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...