Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bärbar dator till 10-åring


KristofferIsberg

Rekommendera Poster

KristofferIsberg

Hej.

 

Vänder mig till er experter för att jag behöver hjälp.

 

Min son fyller 10 i slutet av januari och överst på önskelistan står en speldator. Han kommer mest spela Minecraft, The Sims oxh liknande spel. Kan tänkas att jag vill spela ngt FPS med hyfsad prestanda.

 

Vill inte betala mer än allra mest 10000:-, kan jag komma ner mot 7000:- så är det ännu bättre.

 

Eller ska man satsa på en stationär dator? Tänkte att en bärbar var smidigare om han ska ta med den om man reser iväg. Har ni några bra idéer på vettiga modeller att lägga pengarna på?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket dyrare att bygga bärbara speldatorer jämfört med stationära.

Orsaken ligger i svårigheten att kyla tätt sammanpackad elektronik.

Och i att miniatyriserade komponenter är dyrare än normalstora.

 

Jag tror det stämmer rätt bra

att för samma prestanda är kostnaden för en stationär speldator 50% av vad en bärbar med samma prestanda kostar.

https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator?sortColumn=Price&sortAscending=true

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Jag håller med jannejanne.

 

Är det enbart sonen som skall använda denna, eller skall flera i familjen kunna utnyttja den?

 

Kanske först ställa er frågan:

Vill vi ha en bärbar och varför?

Vill vi ha en stationär och varför?

 

Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen.

En lämplig bärbar, ja då kan denna flyttas enkelt och tas med - samt att bildskärm ingår och inga krusiduller.

En stationär, som namnet antyder är just stationär: det behövs tangentbord och bildskärm etc.

 

En bärbar med knappt motsvarande prestanda som en stationär, oavsett att en bildskärm och tangentbord och mus behövs, kommer alltid att vara dyrare räknat i krona/prestanda index.

Oavsett så rekommenderar jag att skaffa separata högtalare - även om bärbara har inbyggt ljud så är det rent katastrofalt dåligt, men perfekt att det finns när man skall ha med sig datorn alt. hörlurar.

 

Om det lutar åt den bärbara modellen: vilken bildskärmsstorlek är önskvärt?

För man kan få en bra maskin för din 10 årige son för mindre pengar än du budgeterat för - dock med en mindre bildskärm.

 

Det går inte att hitta en billig bärbar, med hyfsad prestanda och kvalitet på knappar musplatta och allting med en bildskärm på tex. 17"

 

En stationär dator med bra chassi har många möjligheter att överleva i lång tid pga. dess enskilda inbyggda komponenter kan i efterhand bytas ut, tex.moderkort, grafik alternativt processor etc.

Fundera lite på vad ni helst vill ha och återkom.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...