Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antennkabel hela vägen?


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har antennuttaget till tvn i vardagsrummet.

Har ytterligare en tv i ett annat rum men finns inget mer antennuttag.

Är det kabel hela vägen som krävs?

 

Jag har en kabel som är ungefär 12 meter.

Jag uppskattar ungefär totalt 20 meter kabel ifrån uttag till den tvn i det andra rummet.

 

Var hos Kjell och company idag och de föreslog en vit kabel på 10 meter för 200 kr.

Har ej mätt noggrant och kan krävas några meter till.

 

Jag var även inne på ÖB och såg en kabel på 10 meter som var betydligt billigare.

 

Bör jag köra kjells variant eller ÖB ?

Kjell sa deras kabel har bra signal

 

Jag trodde det fanns trådlös variant!?

 

Se bild på kabel på Öb.

Ena är 10 meter och andra 15 meter,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns trådlösa varianter, men dom är oftast riktigt skrutt. En riktig kabel är nog det du kommer behöva för att få acceptabel bild. Om dom ens fungerar med digitaltv, för tv är väl digital nu för tiden. Jag är inte helt hundra för jag har inte haft tv på flera flera år.

 

Däremot om du behöver köpa den dyra eller den billigare är svårare att svara på. Båda kommer antagligen fungera, men beroende på hur skärmade dom är så kan olika mängd störningar dyka upp i bilden.

 

Men om du tycker att du får bättre pris på öb och dessutom en lite längre kabel, köp den så du är säker på att det räcker och sen prova. Är du missnöjd så får du kanske fundera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte på bilderna vilken kabeltyp det är du hitta.

Om du har digital signal för TVn skall du se till att köpa en antennkabel som är av typen RG6 (t.ex. RG-6T).

De vanligaste och billigaste kablarna är av typen RG59 och de klarar en digital TV-signal på max 5 meter utan att risken för pixelfel uppträder.

 

RG6 är en styvare kabel, kan vara lite knövligare att dra men den är betydligt mer lämpad för långa avstånd (mer än 5 meter) och digitala TV-signaler.

 

 

 

Redigering är en miss av siffran 9 för RG59-kabeln ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Ja det kan ju varit en Rg6 kabel han visa hos Kjell.

Frågan är vad det är för kabel jag har nu som är 12 meter?

Den är svart iaf. Jag tog över den kabeln ifrån en annan som bodde i en lägenhet jag flytta till för några årsedan. Kan ju vara en Rg6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog den svarta långa jag har hemma och en 5 meters vit jag hade hemma och drog hela vägen och det verkar räcka.

 

Så nu får jag köpa en kortare till den i vardagsrummet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...