Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra Archbang live CD?


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag söker fortfarande efter ett nytt OS till min lilla dator och har gjort försök med allt möjligt. Rotade runt på DistroWatch och fann Archbang Linux. Laddade ned det från denna adress: https://sourceforge.net/projects/archbang/files/ (gjorde först misstaget att ladda ner och bränna Lite versionen men den gick inte ihop med min CPU eftersom den krävde 64-bit. Gjorde om med Curve versionen). Jo, det gick bra att starta en dator på denna CD. Men jag upptäckte att jag inte kunde göra så mycket mera än att just starta den. Det fanns inga menyer förutom den som dök upp när jag högerklickade på skrivbordet. Denna var i sin tur så tom som den bara kunde och det som fanns var i stort sett Terminal, Firefox, någon Editor och något mera. Inga inställningar eller liknande. Det såg också ganska annorlunda ut mot den bild som fanns på DistroWatch (se nedan). Ytan var alldeles tom förutom bilden.  Var det fel version eller är detta system så fattigt konstruerat? 

 

archbang.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

har gjort försök med allt möjligt

 

 

upptäckte att jag inte kunde göra så mycket mera än att just starta den

 

Vad är det som inte fungerat med andra distar, tidigare?

Ser du något mönster? Kanske att grafiken är för klen?

 

Tänkte att det kanske är onödigt att grotta in sig på problem med just denna Arch Bang om det egentligen handlar om något annat, något övergripande fel med just din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, kanske inte allt men mycket annat i bart fall. Jag försökte med AntiX vilken fungerade i live läge men vid första start efter installation så klagades det på starthanteraren (grub) och systemet startade inte. Lubuntu 13 fungerar men går inte att uppdatera eller uppgradera. Andra senare distar av samma OS fungerar inte, i vart fall inte version 14.04 (start fortsätter inte efter valt språk. Möjligt fel: 64-bit version). Andra system är för stora för cd-skiva. Felköpte dvd-skivor av model +R men mina läsare fungerar inte med dessa skivor. Har ingen lust att köpa på mig -R ifall inte heller de fungerar. Uppstart från usb är inte möjlig på denna dator då valet saknas i BIOS. Dessutom brukar jag misslyckas i skapandet av dessa uppstarts minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...