Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Casta mobil till tv


hup151_t

Rekommendera Poster

Har en Samsung S6 telefon och Samsung smart TV UE8005 55". Tittade igår natt på en video i mobilen från Youtube. Tyckte mig kort kunna se "cast-enhet funnen. Antar jag måste ha kommit åt nåt på tfn. Avbröt tittandet på mobilen och hörde då starkt ljud från tv:n i ett annat rum. Där var det full fart både med bild och ljud. Försökte ändra ingång på tv:n (har 4 hdmi) men gick inte att stänga av. Videon gick i n t e på mobilen men jag stängde helt enkelt av telefonen men det hjälpte inte. Sen ändrade jag till en ext-ingång på tv:n och slog av den och då försvann sändningen även på tv:n. Tv:n står alltid i standby-läge. Fråga varför stoppades inte "tv-sändningen" när jag slog av telefonen? Att sändningen startade när jag "kom åt" nåt på telefonen har jag fått förklaring tidigare eftersom tv:n står stand-by men som sagt varför fortsatte tv:n att visa trots att telefonen var avstängd??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man "castar" så använder man mobilen som en slags fjärrkontroll.

Man talar om för Chromecasten (eller vad du har för enhet) vad den ska spela upp för något från ex. Youtube.

Då gör Chromecasten det och då behövs egentligen inte telefonen mer.

 

Som när du använder tv,ns fjärrkontroll för att byta kanal och höja volymen lite.

Sen klarar man sig utan fjärrkontrollen, tv,n fortsätter att visa det man valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ...  varifrån tar Chromecasten  sändningen när mobilen är avslagen?? När jag använder fjärren till tv:n för att byta kanal vet jag att det är decodern som sänder - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chromcasten tar sändningen "från internet". Den är ju ansluten via WiFi.

 

Man kanske kan likna det på ett annat sätt:

Chomecasten är en liten klen dator med en webbläsare. Den använder en TV som skärm.

För att kunna navigera till rätt sida,ex. Youtube och där välja ett videoklipp så använder man ju normalt en mus och ett tangentbord.

Sedan man startat videoklippet skulle man ju kunna koppla bort både mus och tangentbord. Klippet visas ju ändå.

 

Chromecasten har inget sådant fysiskt tangentbord/mus. Man får då fjärrstyra den med mobilen.

Och när man fjärrstyrt klart kan man stänga av mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...