Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fysik!


hup151_t

Rekommendera Poster

Jag har en liten prydnadslampa med gul skärm i ett fönster. Lampskärmen är ca 25 cm hög vid basen. När jag tänder lampan ändras skärmen till helröd färg på utsidan men insidan är fortfarande gul. Varför??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver "utsidan" menar du då utsidan av skärmen eller utsidan av lampan (dvs mot fönstret)?

Vad är det för sorts skärm och ljuskälla?

Gärna ett foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lampskärmen filtrerar och reflekterar ljuset i olika våglängder, beroende på material, tjocklek bla..

En lampa som har har ett ljusspektrum på våglängder mellan 380 till 780 nm synligt ljus som vi kan uppfatta i ögats receptorer.

 

Light%20Spectrum%20by%20light%20type.png

Vad som händer är att ljuset i lampskärmens insida delas av och filtreras av strukturerna i lampskärmen och det reflekterade ljuset ligger då i spektrumet 550-600nm beroende på att ljusvågorna förskjuts, dom ljusvågor som tränger igenom lampskärmen har annan våglängd och därmed hamnar i spannet närmare 680-700nm.

 

Ett färgat glas har samma effekt: det är i allt väsentligt ett ljusfilter som släpper igenom ljus på vissa våglängder och effektivt stoppar ljuset i dom övriga våglängderna.

Ljuset är ett fascinerande ting egentligen. Enligt Einsteins allmänna relativitetsteori så har ljuset i vakuum en konstant hastighet oberoende av betraktarens hastighet - men det kan bromsas upp!

 

Det är i princip detta som händer i en glaslins, tex.linsen i en kikare eller kamera, ljusstrålarna fokuseras mot en centralpunkt, men för att det överhuvudtaget skall vara möjligt så saktas faktiskt ljushastigheten av för fotonerna och direkt dessa lämnar mediet i det fallet glaslinsen eller linserna; så återtar dom direkt ljushastigheten igen.

https://www.youtube.com/watch?v=rcOBE7_p09k

 

 

Ljuset består av fotoner som saknar massa och beter sig i bland som en partikelrörelse och samtidigt som en vågrörelse.

Tex. detta enkla sk. double-split experiment åskådliggör på ett otroligt sätt hur ljuset kan andra sig:

 

https://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc

 

Att just bara att göra en mätning, med detektorer eller bara att titta faktisk påverkar hur fotonerna rör sig!

Det är som att säga: jag ser dig och vart du står, men så fort jag blundar är du på flera olika andra ställen samtidigt. Bara genom att titta så påverkas mätresultatet och det är en del i kvantfysikens konstiga värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ett foto på lampan - tänd...   Apparaten längst ner i bild kan säkert ingen ens gissa vad det är...   Lilla Dalahästen fick jag när jag lagade min första tand för 65 år sedan.. :Dpost-135452-0-78932300-1481402873_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ett foto på lampan - tänd...   Apparaten längst ner i bild kan säkert ingen ens gissa vad det är...   Lilla Dalahästen fick jag när jag lagade min första tand för 65 år sedan.. :Dattachicon.gifLampan A.jpg

Hej,

Det var i sanning verkligen häftigt må jag säga.

Och vilken snygg lampa sen, särskilt glasfoten.

 

Vad är det till vänster om dalahästen på bild, (mellan lampan och dalahästen)?

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en miniatyr (4,5 cm hög) av Eiffeltornet som de krängde alldeles i närheten av den något större verkligheten. Trodde du skulle fråga om apparaten nertill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en miniatyr (4,5 cm hög) av Eiffeltornet som de krängde alldeles i närheten av den något större verkligheten. Trodde du skulle fråga om apparaten nertill...

Ja det också...

Vad är detta för pryl? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju att se vad det står på apparaten nertill om man förstorar upp :)

 

The Merlin@home system, which was introduced back in 2008, consists of a RF wireless transmitter that enables remote monitoring of implantable cardiac devices.

http://www.medgadget.com/2010/05/merlinhome_wireless_usb_adaptor_eliminates_need_for_landline.html

 

Det är ju en tät skärm där väldigt lite ljus går igenom. Eftersom skärmen ser gul ut när lampan inte är på så betyder det att tyget reflekterar gult ljus, vilket betyder att gult ljus går igenom i väldigt liten utsträckning.

 

Sen är jag nyfiken ;) vad det är till vänster, det ser ut som ett termostatvred till ett element.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en får vara lite om och kring sig - visst är det mycket riktigt ett termostatvred som förgyller sin plats för tillfället... :thumbsup: 

Visst kan vi imponeras av teknikens alla under som t ex denna maskin som löpande läser av min pacemaker och sänder data till Kardiologen - så bekvämt att inte behöva göra nåt själv alls... <_< 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en får vara lite om och kring sig - visst är det mycket riktigt ett termostatvred som förgyller sin plats för tillfället... :thumbsup:

Visst kan vi imponeras av teknikens alla under som t ex denna maskin som löpande läser av min pacemaker och sänder data till Kardiologen - så bekvämt att inte behöva göra nåt själv alls... <_<

Hej,

Hur fungerar allt, blir det besvärligt tex. när du vill röra dig utomhus?

Hoppas du mår bra och känner dig lite positiv trots denna vinters bedrövlighet.

Själv kan jag känna att det blir för mycket med alla plus och minus var och varannan dag. Alltså vi pratar om att gå från -10C ena dagen och fortfarande ha underkylt regn - isskorpor bildas direkt - till att få + 4 grader och fortfarande regn!

I tisdags ställdes precis alla stadsbussar in mellan kl.9 till 15 in som ett exempel hur extremt det var.

 

Jag tillbringade mer än 10-minuter i går att bara skrapa framrutan på bilen, alltså en istjocklek jag aldrig varit med om förr. Bilen fick stå på tomgång med all varmblås på rutan, spelade ingen större roll - när jag åkte iväg i -4C så regnade det underkylt regn och tog mig bara nån Km - fick stanna och skrapa rutan igen.

 

Detta tar på krafterna här i Jämtland skall du veta - inte det fysiska utan det psykiska....

Var är vintern och vart är kylan och snön?

 

ÖP: När blankisen lade sig på vägarna i Åre passade David Kantermo på att ta fram skridskor och ispik.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ingen fara - enda obehaget kan vara att min nya pm känns stor vid axeln. Den är ungefär som en tändsticksask och är fäste för en elektrod som går ner i ena förmaket och en i ena kammaren. Jag har två i kammaren varav den ena inte fungerar. Det lilla obehag jag kan känna ibland tar jag gärna eftersom pm:n är en livlina.

Jag kan inbilla mig att ni har det besvärligare vad gäller årstiden - jag bor i Sandviken ca 40 mil söderut. Vi har ett lätt vitt täcke och jag skulle helst se att vi hade grönt året om - tror jag åtminstone. Men jag måste säga att det är skönt med garage som håller kanske 13-14 grader - plus alltså! :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...