Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vindsavfuktare


Mikael63

Rekommendera Poster

Dags för något helt annat...

 

Jag behöver skaffa en vindsavfuktare.

Har googlat lite och då hittat alternativ från ca 9000 kr till 20000 kr.

Och där den billigaste ser ut som något man kan skaffa till halva priset om man bygger ihop detta själv.

 

Jag har även fått ett namn på en person som är ett riktigt proffs på detta, bor faktiskt i samma samhälle som jag själv.

Har inte kontaktat honom än.

 

Tänkte att jag skulle passa på att fråga er "lekmän" (ursäkta!) som bor i villa och själv har en sådan avfuktare, eller som på annat sätt kar insyn i ärendet.

 

Jag vill inte köpa en avfuktare för 20000 kr om det räcker med en för 9000 och jag vill inte köpa den för 9000 om den inte klarar jobbet, att modellen för låt säga 13000 kr är ett mini-krav. Alternativt att man skulle kunna klara sig med andra produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundersam.....

 

Om du behöver en vindavfuktare så är något fel på konstruktionen av vinden, eller att det finns en läcka/fukt någonstans som ej hinner ventileras ut normalt utan fläktar/annat?

 

Normalt så ska vinden hålla sig torr genom ventilation nere vid takfoten och ev. öppna ventiler vid takåsen.

 

Har det mätts att det är för hög fukthalt?

Hur är det med isoleringen på vinden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har skett en besiktning via försäkringsbolaget och då konstaterades för hög luftfuktighet i träet på en del av vinden/yttertaket.

Det finns ventilationsöppningar längs takfoten men eftersom det inte finns några egentliga gavelspetsar finns ingen ventilationsöppning vid taknocken.

 

Isoleringen ska man tydligen låta vara eftersom för mycket isolering medför ännu större skillnad mellan kallt och varmt.

 

Den enklaste vore att täta alla nuvarande öppningar utom en på vardera sidan, låta utblåset från en fläkt gå i slang till den ena öppningen.

Sedan styr man fläkten via två fuktgivare, en ute och en inne.

Är det för hög luftfuktighet på vinden men torrare utomhus så startar man fläkten som då får dra in torr luft och ut med den fuktiga.

Tror att det är i princip så de billigaste varianterna arbetar. Och det skulle jag kunna ordna själv för halva priset..

 

Problemet då är om det är lika fuktig luft ute, vilket tycks bli allt vanligare, så blir jag inte av med fukten ändå.

Och det är väl där de dyrare varianterna kommer in i bilden.

 

Att ställa dit en "vanlig" avfuktare verkar inte funka eftersom de inte klarar kylan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju inte så bra, tråkigt faktiskt.

 

Har du varmt på vinden, mer än ute?

 

Vet inte vad du har för takyta, tegelpannor av någon typ?

 

Har själv betongpannor och ett år för länge sedan så blev det någon fuktfläck i sovrummet mot ytterväggen och det berodde på en sprucken panna långt upp nära nocken.

Där rann det ner till underlagspappen och hittade något ställe där vattnet tog sig igenom pappen och ner till rummet.

 

Funderar om du råkat ut för något liknande eftersom det är fuktigt, men inte överallt på vinden?

 

Billigast att pröva är en ventil på var sin sida i taket, nu är det ju inte så kul att kanske vara på taket om det är snö på det att kolla sprickor.

 

Bara ett exempel, finns mer men att det finns nät innanför för insekter/annat.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilgaller-2000019950/

Går ju att sätta in en 12v datorfläkt som hjälper till med utblås i varje?

 

Att fukta av vinden är ju inte det billigaste heller och sen få detta system att fungera mot inne/uteluften.

 

Finns ju avfuktare som klarar under nollan i krypgrunder m.m.

 

Har själv denna modell i tvättstugan istället för ett el-torkskåp sen <>15 år tillbaka.

 

http://woods.se/Produkter/avfuktare/woods-ds28f-2/

 

Bästa är om du kan hitta problemet och låta naturen göra resten gratis.

Avfuktaren lär ju jobba hela tiden så länge du har en öppning till vinden mot utsidan, det blir dyrt.

Du måste då stänga av all tilluft hermetiskt om detta ska fungera enligt mig.

 

Under Augusti (rötmånaden, extrem fuktighet ute) så går min luftavfuktare även utan tvätt i rummet och då får jag ställa upp fuktigheten så den slutar gå konstant, svårt att avfukta hela jordklotet  :) när det regnar ute.

 

Hoppas du kan lösa detta på något enkelt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du isolering på vinden? Typ blåst in glasull eller lagt på sådant manuellt?

Väck med detta det första.

Därav kommer problem med just avfuktning och ventilation.

 

Finns fuktmätare man stoppar ned givaren eller för den delen direkt in i träet för att mäta fukthalten. Går att köpa på dom flesta byggvaruhusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett plåttak som ligger på ett gammalt papptak.

Taket blev målat förra sommaren.

Inga synliga skador och besiktningsmannen trodde inte heller på att det var läckage utifrån.

Det är hög luftfuktighet i träet på hela vinden men över gränsvärdet på ett ställe.

Det går inte sätta in ytterligare ventilationsöppningar, det finns helt enkelt inga väggar på vinden, det är ett så kallat valmat tak.

 

Isoleringen består av sågspån och några lager gullfiber.

Egentligen är det nog för dålig isolering rent energimässigt.

 

Det är alltså en vindsavfuktare jag behöver och frågan är vilken modell man ska satsa på?

Eftersom jag inte vet vad experten i ämnet kommer att föreslå skulle jag vilja ha lite mera input.

En enkel avfuktare som bara arbetar ner till +5 tror jag inte räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isoleringen består av sågspån och några lager gullfiber.

Egentligen är det nog för dålig isolering rent energimässigt.

Det skall normalt inte vara några problem alls med detta.

Sen att isoleringen kan kännas lite klen uppvägs av att det faktiskt blir något lite ventilation genom detta lager.

 

Egentligen blir man ju lite brydd över att man ens skall behöva en sk. avfuktare. Sådana begrepp var ju totalt okänt förr.

Är det klimatförändringarna om ställt till det? För där du bor brukade väl isen ligga tjock förr i tiden utanför Sundsvalls-bukten?

Här i Östersund är det just nu -6 grader och i går på dan +5 grader och regn. Ingen ordning på nåt.

 

Kanske en luftvärme pump i stället, en sådan generar ju torr luft och energin tillbaks i huset.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du fuktspärr på vinden ?

 

Vet egentligen inte hur det är konstruerat.

Huset byggt 1940, renoverat och tillbyggt 1984 (eller nåt sånt).

 

Men nu har jag fått fram en exakt modell av vindsavfuktare, beställer efter helgerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kommer upp på vinden så skulle jag dragit en slang av något grövre slag och montera in en liten
fläkt som drar ut den fuktiga varma luften från takåsen och leda ut den någonstans vid takfoten.
Den skulle kunna gå för jämnan även om det är lite fuktigare ute, värme binder ju mycket fukt som måste ut på något sätt.

Bodde/hyrde ett gammalt kommunalt 1800tals hus en gång i världen(på 80talet,2 vån) med oisolerad vind/fuktig källare, med sågspån under trägolv + i väggarna.
Endast några fönster och tunna ytterplank runt dessa och med plåttak på vinden.
Inga öppningar vid takfoten, endast sågspån som man såg.

En vinter när det var kallt länge så tyckte jag det var väldigt torrt inne(vanliga vattenelement) och tänkte på en luftfuktare.
Fick tag i en gammal kasserad av en polare som jag fixade till, en sådan där som värmer vatten mellan 2 metallplattor, typ nästan som en vattenkokare.
En dag skulle jag upp på vinden samma vinter och kolla en sak, och kom upp till ett is-palats med frost överallt på takstolar, väggar, fönster, bjälkar.Helt vitt var det, med några centimeter iskristaller överallt. <_<
Synd man inte fotade detta fenomen.

Så det blev att sluta med denna luftfuktare direkt, drog väl några liter per dygn.
Så all fukt gick rakt genom sågspånen/förspända innertak med värmen.

På sommaren när det regnade så kunde det rinna vatten efter trästolparna som höll upp taket och rakt ner i sågspånen.
Men kom inte ner till lägenheten konstigt nog :blink:
Innertaket var svart på sina ställen på vinden, förmodligen av fukt genom alla år, men inga mögeltendenser syntes.
Äldre hus klarade sig mycket bättre förr tack vare dålig isolering och stora värmeförluster som tog med sig fukt samtidigt.

Förmodar att det inte finns någon ångspärr i taket till din vind, därav högre fukt på din vind.

Fukt är ett gissel på fel ställen.

Hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet egentligen inte hur det är konstruerat.

 

ok ta reda på det genom att sticka handen genom isoleringen och försäkra dig att det inte sitter typ plast som blockerar värmeflödet från rummet under taket och vinden - du har en kall vind då kan du ju inte ha fuktspärr ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ha fuktspärr. Annars tränger varm fuktig luft från rummet inuder upp till vinden där det sedan bildas kondens. En fläkt, som suger ut luft från vinden fövärrar situationen. En eventuell fläkt skall blåsa in torr luft utifrån. Lufttrycket på vinden skall vara högre än i rummen nedanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isoleringen består av sågspån och några lager gullfiber

 

 

Så felet är nog att man blandat in oorganiskt isoleringsmaterial 

 

I gamla hus bör man avstå från oorganiska isoleringsmaterial och använda organiska hygroskopiska isoleringsmaterial
 
Gullfiber/Rockwool - måste ha fuktspärr (plast)
Organiska isolermaterial - bör inte ha fuktspärr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får göra en koll när julgranspyntet ska ner. Bara för att. Jag har bestämt mig för att skaffa det som marknaden anser vara det enda som hjälper i denna situation.

 

En annan bidragande orsak kan vara att det är en vindslucka, en sån nerfällbar stege, som så att säga är ingången till vinden. Den luckan är ju inte isolerad eller särskild tätad. Mycket av värmen tar kanske den vägen upp, där den avkyls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Oj, glömt återkoppla.

Nu finns där en vindsavfuktare och fukthalten håller sig under 60 %

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vet inte. Den tar luften på vinden och torkar den, den torkade luften återförs till vinden och den fuktiga skickas ut. Men det borde bli varmare på vinden och då kanske den varma luften under vinden, dvs. den i boytan, inte har lika "bråttom" med att jämna ut temperaturerna och stannar kvar.

Fast den eventuella värmekostnaden äts ju upp av energikostnaden hos själva avfuktaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förvisso, men enligt termodynamikens andra huvudsats: värme överförs alltid fran det varmare mediet till det kallare - aldrig omvänt av sig själv - vattnet i badkaret blir inte varmare av den omgivande lufttemperaturen om den är kallare, sa även om du "eldar lite för kråkorna" sa bör det bli mindre energiförlust genom att vinden blir lite varmare och därmed mindre värmespill underifrån.

Har du dessutom isolerat vinden fran omgivningen (isolering underifran är sekundär i detta fallet med luftavfuktare) blir effekten ännu bättre.

 

Har du nagurlunda varmt pa vinden, sa betyder detta att värme underifrån tagit sig dit och det är ofrånkomligt egentligen, beror mest pa hur mycket.

 

Med detta i atanke sa kan man faktiskt se en vind som ett extra isoleringslager med buffertzon, förutsatt att den i sin tur är nagorlunda isolerad mot omgivningen.

Kostnaden för att isolera vinden bör vägas upp mot energiförlusten via omgivningen under flera ar. Det ar inte alls säkert i en del fall att extraisolera vinden automatiskt medför minskade energikostnader i form av räkningar, kontra utgiften för densamma.

 

Ps. Ber om ursäkt för att vissa tecken saknas, jag sitter pa en tysk dator just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...