Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Skrivaren används av en annan dator"


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett litet lyxproblem att ibland när jag ska skriva ut så säger datorn (?) att skrivaren används av en annan dator.

Om jag startar om skrivaren så fungerar det oftast, men inte alltid.. och när det väl börjat fungera så fungerar det hur länge som helst tills jag stänger för natten liksom.

Det finns blott 1st dator i lägenheten och skrivaren är ansluten med WPA/PSK och med sin mac-adress så att inga andra enheter (eventuella grannar) tillåts. Samt, det finns inget annat (t ex TV och dylikt) som är anslutet till routern, utan den har jag bara för skrivaren.

 

Någon som har något tips?

 

Kör Windows 8.1 och en Canon MG7150 där bägge ansluter trådlöst till en router D-Link GO-RT-N300.

 

Har provat att fabriksåterställa både routern och skrivaren, samt ominstallerat skrivarens drivrutin.. men drar mig för att ominstallera Windows inkl alla program  :ph34r:.

 

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fler som har haft problem med en Canon skrivare.

Lösning

1)  TURN OFF printer
2)  UNPLUG router

3)  PLUG router back in
4)  UNPLUG printer

5)  PRESS the "ON" button @ 10 times (not fast, just press.. press.. press  10 times)
6)  PLUG printer back in
7)  TURN on printer
8)  Make sure ALL print jobs are removed from print queue
9)  Send a job to the printer
10)  SHOULD print and no more error message.
This releases the queue of "unknowns" and clears the queue.

 

Källa:

https://community.usa.canon.com/t5/Wireless-Networking/quot-another-computer-is-using-this-printer-quot/td-p/44347/page/2
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inget lyxproblem, utan ett regelrätt irritationsmoment!

 

Enligt Canon så skall du göra följande:

 

"The most common way to resolve this error is to uninstall the printer and then reinstall the drivers from our website.  The drivers for your printer can be found here: 

http://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg7150.aspx?type=drivers&language=&os=WINDOWS%2010%20(64-bit)

 

Ladda ned senaste drivrutiner och sedermera programvara:

Följ detta exakt:

 

Välj operativsystem etc.

1. koppla ur skrivarens usb-kontakt.

2. Starta om datorn.

3. Ladda hem och installera senaste Canon skrivardrivrutin.

4. Koppla in skrivaren på uppmaning.

5. Slutför installationen.

6.Starta om datorn.

7. Installera ev. Canon program som du vill ha.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren..!

 

mbgtmari,, angående punkt 5 (trycka på on 10ggr) - syftar det på routern eller skrivaren?

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren..!

 

mbgtmari,, angående punkt 5 (trycka på on 10ggr) - syftar det på routern eller skrivaren?

 

Mvh!

Skrivaren, kan vara en funktion om att "fabriksåterställa". Tanken är att man ska trycka dessa tio gånger efter att ha stängt av skrivaren och koppla ur denna. Sen om det fungerar, återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...