Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemsidor med uråldrig teknik


norda72

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Jag ansvarar för tre hemsidor, den som jag uppdaterar oftast är en lokal nyhetssida med adress www.röste.nu. Nyheter med andra ord. Både den och de två andra är uppbyggda med teknik som var inne i slutet av 1990-talet, så kallade frames. Vid skrollning följer bara innehållsspalten med, inte menyn. Sen går det inte att göra en direktlänk till en sida förutom ingångssidan, då försvinner menyn och bara angiven sida syns. Sen kan jag inte lägga ut saker till höger om nuvarande innehåll, det går kanske men jag vet inte hur. Har jag en bild som är vänster- eller högerställd kan jag inte skriva bildtext under bilden, den hamnar på sidan om. Det tar numera tid för förändringar att synas, i alla fall i Chrome. Lägger jag ut nytt så tar det flera timmar innan det kommer fram, trots att jag refreshar sidan. Om någon skulle be mig göra en hemsida vill jag inte det då jag inte kan göra en modern. Kan ju inte komma med en sån här... Jag har DreamWeaver i senaste version i datorerna (Mac) och jag betalar för programmet, så helst vill jag börja använda det. Nuvarande html-editor heter PageSpinner och finns bara för Mac. Tycker dock DW verkar väldigt komplicerat. Det är väl WordPress som gäller i dag. Jag behärskar inget av alternativen, har funderat på omgörning av sidorna i minst 6 år men har inte kommit till skott. Har inga pengar att låta webbyrå hjälpa mig heller. Nyhetssidan är dock driven av en bygdegårdsförening men den har heller inga resurser för detta. Vad ska jag göra? Eller rättare sagt, vad KAN jag göra? Jag kan grunderna i html någorlunda, jag knackar kod varje dag.

 

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är vare sig sökspindel- eller användarvänlig. Du kan ju alltid installera en Wordpress men vilket du än väljer skulle jag vilja säga att du har en uppförsbacke. Hur finansieras din sida? Jag har en idé som visserligen kostar pengar men det behöver inte bli en förmögenhet för du får göra det mesta av arbetet själv. Hör av dig privat så kan vi pratas närmre om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag säger som ovanstående. Wordpress är ypperligt. Jag själv är väldigt dålig på hemsidor, det begränsas till HTML, i princip. Men med Wordpress kan jag få till en helt ok hemsida, i mitt tycke. Kolla min sida aktad.se så ser du. Visst, det är inget fantastiskt vare sig designmässigt eller textmässigt, men budskapet går fram och det sticker nog inte i ögonen när man tittar.
 
Att anställa någon som gör hemsidan skulle jag inte rekommendera. Snarare tycker jag att du ska lägga ett par timmar (om ens det) på att designa något i Wordpress. Det finns teman som är väldigt enkla och som i princip är helt klara vid installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Wordpress är ju väldigt lättanvänt, det är ju gjort för att nästan vem som helst ska kunna skapa och underhålla webbplatsen.

Pröva själv gratis: https://sv.wordpress.com/

 

helt överens, du borde gå till Wordpress eller försöka flytta till lättare plattformar

helt överens, du borde gå till Wordpress eller försöka flytta till lättare plattformar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...