Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FEL vid Skicka med e-postprogram


gest

Rekommendera Poster

Hej

 

Vi kan inte skicka e-post med våra program i datorn. Felet kom först på min mans dator med Windows Live Mail. När han trycker på Skicka kommer det som skickats bara till Utkorgen, inte till mappen Skickat och han får felmeddelandet

"Serverfel: 554

 

Serversvar: 554 Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact postmaster@telenor.se via alternate means.

 

Server: 'smtp.bredband.net'
Windows Live Mail Fel-ID: 0x800CCC6F
Protokoll: SMTP
Port: 25
Secure (SSL): Nej"

Ovanstående Serversvar får jag som Information när jag trycker Skicka i Thunderbird. Trycker jag OK i rutan, kommer det som skickats in i mappen Skickat, men det  kommer inte till mottagaren.
Jag har haft kontakt med Teknisk Support hos Bredbandsbolaget, men där anser man att felet finns i våra datorer eftersom vi kan skicka från E-post på Bredbandsbolagets hemsida. De guider och manualer man hänvisar till verkar inte vara riktigt aktuella, så det är svårt att hitta vad som kan vara fel i våra inställningar. Vi hade inte ändrat på inställningarna som gjordes 2015 då vi fick  Windows 10 tills felet kom för ca en månad sedan. Och e-posten har  fungerat till dess.
Vi har bara e-post till våra hemdatorer, inte till någon mobil enhet.

Kan man lösa problemet med detta ?
http://www.solvusoft.com/sv/errors/runtime-fel/microsoft-corporation/windows-live-mail/554-0x800ccc6f-windows-live-mail-error-554-0x800ccc6f/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen information om att guiderna skulle vara inaktuella?

I en av guiderna anger man att port 25 ska användas och att man ska bocka i Säker anslutning (namn&lösen), samt TLS.

 

Visserligen ska detta bara gälla kunder som har modemet Xavi 8222 men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen information om att guiderna skulle vara inaktuella?

I en av guiderna anger man att port 25 ska användas och att man ska bocka i Säker anslutning (namn&lösen), samt TLS.

 

Visserligen ska detta bara gälla kunder som har modemet Xavi 8222 men...

 

 

Här finns flera med utgående server: smtp.bredband.net som har problem att skicka e-post:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1444775-kan-plotsligt-ej-skicka-e-post

Jag har försökt med SSL , inport: 995  och utport: 465   ;  inget bättre resultat.

 

Vid försök att skicka mail (från BBB:s webbsida) till Telenor med kopia till BBB kom detta från Mail Delivery Service:

 "- These recipients of your message have been processed by the mail server:

cpuser_postmaster@bredband.net; Failed; 5.2.2 (mailbox full)

    Remote MTA mm-be6.telenor.se: SMTP diagnostic: 552 RCPT TO:<cpuser_postmaster@bredband.net> Mailbox disk quota exceeded

Reporting-MTA: dns; mm-proxy2.telenor.se

Received-from-MTA: dns; ipb5.telenor.se (195.54.127.168)

Arrival-Date: Sat, 3 Dec 2016 16:20:43 +0100

 

Original-Recipient: rfc822;postmaster@bredband.net

Final-Recipient: rfc822; cpuser_postmaster@bredband.net

Action: Failed

Status: 5.2.2 (mailbox full)

Remote-MTA: dns; mm-be6.telenor.se

Diagnostic-Code: smtp; 552 RCPT TO:<cpuser_postmaster@bredband.net> Mailbox disk quota exceeded "

 

Vilka slutsatser kan jag dra av detta?  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att brevlådan är full:

 

cpuser_postmaster@bredband.net; Failed; 5.2.2 (mailbox full)

 

Status: 5.2.2 (mailbox full)

 

Brukar vara så att om brevlådan är full så kan man inte heller skicka e-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loggar in på webbkontot bbb, och kollar på nämnda mailkonto, är det fullt eller hur ser det ut?

 

Har du möjlighet att öppna ett nytt mailkonto, och se om det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak förstår jag inte:

 

- contact postmaster@telenor.se via alternate means

- Server: 'smtp.bredband.net'

 

Vilket är det?

 

bredband.net skall du använda dessa inställningar i e-post klienten Windows Live Mail:

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/epost_windowslivemail.pdf

För övriga e-post klienter se här: http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e-post/guider-och-manualer.html

 

På Telenor skall du använda dessa inställningar i e-post klienten Windows Live Mail: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/epost/oppsett_windowslivemail.jsp

För övriga e-post klienter se här: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/epost/

 

Och som redan sagts så går det inget vidare att hantera e-post om brevlådan är full. Konfigurera upp e-post klienten till att kunna ta emot e-post till att börja med. Är det en POP3 server så bocka i e-post klientens kontoinställningar att radera e-post från servern vid hämtning av e-post.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betr. felmeddelandet

 

"Ett fel uppstod när e-post skulle skickas: Servern skickade en felaktig hälsning: smtp.bredband.net

 

Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact postmaster@telenor.se via alternate means."

 

smtp.bredband.net  är server för vår utgående e-post eftersom Bredbandsbolaget (ingår i Telenor) är vår internetleverantör.

the sending mail server        Finns den i verkligheten eller är det bara en benämning?
Är det jag som är administratör för servern eller är det någon på BBB?

Varför blev det  (våra inställningar?)  fel utan att vi gjort några ändringar?  Kan det bero på att något ändrats efter en uppdatering av Windows 10? När vi upptäckte felmeddelandet  på min mans dator kunde jag fortfarande skicka med Thunderbird från min dator.  Datorerna uppdateras inte samtidigt.

Jag försöker tills vidare hitta en lösning  för min dator som hade Thunderbird 45.5.1. Uppgifterna om konfiguration av e-postkonto är lite olika (Användarnamn t ex).

1.   https://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e-post/guider-och-manualer.html         E-postinställningar i Mozilla Thunderbird (pdf)

 

      Mozilla Thunderbird  (länkning från 1.)
2.   https://support.mozilla.org/sv/products/thunderbird/emails-thunderbird/set-up-email-thunderbird

3.   https://support.loopia.se/wiki/mozilla-thunderbird/

Detta har jag försökt med

--olika portar för SMTP: 25 eller 587 och POP3 / IMAP: 110/143, med SSL  465 resp 995/993.
--lägga till och skicka från ett nytt e-postkonto (även detta hos BBB).
--skicka från ett ominstallerat Thunderbird 45.5.1.
--ha koll på att Thunderbird är Standardmapp för e-post.

Jag loggat in till alla fem e-postkonton via http://www.bredbandsbolaget.se/index.html

Där finns inget i Skräp eller Papperskorgen och mycket lite för övrigt.  Inkommande mail har ju skickats hem till oss. Detta sista är nu ett problem till för mig:  

Innan jag gjorde avinstallationen sparade jag "Profilerna", men jag vet inte hur jag lägger in dem igen nyThunderbird.
                                                                                                                                                       
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som konstaterades i Sweclockers-tråden har Bredbandsbolaget gått ut med information om att de har problem med (en av ?) sina SMTP-servrar och i ditt fall föreslår jag att du också skaffar en Microsoft eller Gmail-adress. Du behöver inte använda den adressen till annat än att konfigurera Thunderbird och Windows Live Mail så att de använder Microsofts resp. Googles SMTP-server.

 

För att lägga tillbaks profilerna i Thunderbird stänger du av Thunderbird och kopierar innehållet i profilen rakt in i den profil-mapp som Thunderbird använder. Om du redan har ny information i Thunderbird, som inte finns i den sparade profilen, föreslår jag att du gör en helt ny mapp i Thunderbird och flyttar alla befintliga mejl till den mappen först, för då kommer inte den mappen att skrivas över med gammal information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som konstaterades i Sweclockers-tråden har Bredbandsbolaget gått ut med information om att de har problem med (en av ?) sina SMTP-servrar och i ditt fall föreslår jag att du också skaffar en Microsoft eller Gmail-adress. Du behöver inte använda den adressen till annat än att konfigurera Thunderbird och Windows Live Mail så att de använder Microsofts resp. Googles SMTP-server.

 

För att lägga tillbaks profilerna i Thunderbird stänger du av Thunderbird och kopierar innehållet i profilen rakt in i den profil-mapp som Thunderbird använder. Om du redan har ny information i Thunderbird, som inte finns i den sparade profilen, föreslår jag att du gör en helt ny mapp i Thunderbird och flyttar alla befintliga mejl till den mappen först, för då kommer inte den mappen att skrivas över med gammal information.

 

Tack för instruktionerna  om Profilerna  Dem ska jag klara att lägga tillbaka nu.

Bredbandsbolaget vill inte medge att felet beror på att de har spärrat port 25. Man vill hävda att felet ligger i vår dator.  

                                                                                                                                           

I svar från  Teknisk Support, supportarende@bredband.com 2016-12-04 står:

"De inställningar som finns på hemsidan är de inställningar som ska fungera och som finns tillängliga hos oss att använda. Ett alternativ är att använda er av SSL, den används vanligtvis primärt då man inte konstant är uppkopplad på telenors nät men kan vara värt att testa då den även fungerar tillsammans med vårt nät.

I övrigt kan vi tyvärr inte göra mer än att hänvisa till vår hemsida alternativt ta kontakt med en datorsupport."

Inställningar:  http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/tillaggstjanster/e-post/kom-igang.html

Spärrade portar:  http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/bredband/via-telejack/fragor-och-svar.html

 

Vi vill helst behålla våra e-postadresser tills vi byter internetleverantör, vilket vi väl måste fundera över om det är problem med BBB. Det går ju ännu så länge att skicka e-post med webmail fastän det är omständligare, så vi väntar ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju utmärkt att behålla era e-postadresser, mitt förslag gick ut på att ni gör det men ställer in e-postprogrammet att skicka via en annan SMTP-server bara. Jag har flera olika e-postadresser på olika ställen men skickar allt via en enda SMTP-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...