Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antenn för de fria kanalerna


reppson

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har skaffat en sådan inomhus antenn för att kunna ha de fria kanalerna i ett gäst rum i lägenheten. Digital box för de fria kanalerna behövdes inte som en kompis påstod att jag måste ha. Teven hittade svt tv4 och tv6 ändå. Det var bara att plugga in antenn kabeln från inomhus antennen  direkt till teven och göra en kanalsökning :)

Nu har jag även anslutit en Inspelningsbar dvd med Hårddisk så man kan spela in program. Det funkar bra, men teven måste vara påslagen när man spelar in ett program. Så fort jag stänger ner den till Standby blir det inget inspelat. Vad beror det på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske din teve som innehåller en digital-avkodare (digital-teve-mottagare) för teve-kanalerna och det är anledningen till att du inte behöver en separat box.

https://www.teracom.se/privat/tv/kanalutbud-i-marknatet/

 

Hur är det kopplat mellan antenn, teve och DVD:n med inspelningsfunktion?

Ja teven är inte så värst gammal så den har nog digital avkodare som du säger, därför slipper jag extern box för de fria marksända kanalerna. Ja! Jag har kopplat antenn kablarna rätt tror jag. Så här har jag kopplat: DVD spelaren har 2 st antenn uttag precis som en gammal Video, samt även scart och HDMI.. Antenn kabeln från inomhus antennen är kopplad till det ena uttaget i dvd spelaren. Från det andra uttaget har jag anslutit en antenn kabel som går till Tevens antenn uttag. Det funkar utmärkt, men som jag skrev Teven måste vara påslagen för att det skall bli något inspelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som TV-apparaten har DVB-T2-mottagare kan du ta emot de fria kanalerna i HD-upplösning.

Med en DVB-T-mottagare kan den ta emot SD-upplösta kanaler utan att du behöver en box.

 

Du skriver att du har en inspelningsbar DVD-spelare med hårddisk. Allt tyder på att det inte är en DVD-spelare som har inbyggd TV-mottagare. Om så är fallet måste du ha TVn på för att kunna spela in program.

Du kan lätt se om din DVD-spelare är en kombination av TV-box och inspelningsbar DVD-spelare genom att se om det finns ett koaxialuttag (TV-antennuttag) på baksidan av enheten. Finns inte ett sådant är det ingen TV-mottagare inbyggd och du måste då ha en TV-mottagare kopplad till den för att det skall gå att spela in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som TV-apparaten har DVB-T2-mottagare kan du ta emot de fria kanalerna i HD-upplösning.

Med en DVB-T-mottagare kan den ta emot SD-upplösta kanaler utan att du behöver en box.

 

Du skriver att du har en inspelningsbar DVD-spelare med hårddisk. Allt tyder på att det inte är en DVD-spelare som har inbyggd TV-mottagare. Om så är fallet måste du ha TVn på för att kunna spela in program.

Du kan lätt se om din DVD-spelare är en kombination av TV-box och inspelningsbar DVD-spelare genom att se om det finns ett koaxialuttag (TV-antennuttag) på baksidan av enheten. Finns inte ett sådant är det ingen TV-mottagare inbyggd och du måste då ha en TV-mottagare kopplad till den för att det skall gå att spela in.

Japp. DVD spelaren har 2 st antenn uttag som jag skrev precis  som en Video. Jag har även gjort en kanalsökning i dvd spelaren och den har hittat   svt kanalerna samt  tv4 och tv6.och en Finsk tv kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. DVD spelaren har 2 st antenn uttag som jag skrev precis  som en Video. Jag har även gjort en kanalsökning i dvd spelaren och den har hittat   svt kanalerna samt  tv4 och tv6.och en Finsk tv kanal.

Du svarade samtidigt som jag gjorde. Därför såg jag inte ditt svar innan jag publicerade mitt. Det är enbart 2 minuter dem emellan.

 

Vad händer om du tar bort antennkabeln från DVD-spelaren till TVn när du spelar in? Det kan vara så att TVn lastar ned signalen i Stand-byläge, vilket gör att DVD-spelaren inte längre får en signal. Den koppling du gjort är korrekt för att kunna spela in på DVD-enheten, oavsett om TVn annars är på eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade samtidigt som jag gjorde. Därför såg jag inte ditt svar innan jag publicerade mitt. Det är enbart 2 minuter dem emellan.

 

Vad händer om du tar bort antennkabeln från DVD-spelaren till TVn när du spelar in? Det kan vara så att TVn lastar ned signalen i Stand-byläge, vilket gör att DVD-spelaren inte längre får en signal. Den koppling du gjort är korrekt för att kunna spela in på DVD-enheten, oavsett om TVn annars är på eller ej.

Om jag tar bort kabeln blir det inget inspelat såklart. Jo teven kanske lastar ner signalen. Får väl ha teven på helt enkelt om jag vill spela in något inte värre med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tar bort kabeln blir det inget inspelat såklart. Jo teven kanske lastar ner signalen. Får väl ha teven på helt enkelt om jag vill spela in något inte värre med det.

Vad jag menar är att det är endast kabeln mellan DVD-spelaren och TVn du tar bort.

Kabeln från antennen till DVD-spelaren sitter kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja teven är inte så värst gammal så den har nog digital avkodare som du säger, därför slipper jag extern box för de fria marksända kanalerna. Ja! Jag har kopplat antenn kablarna rätt tror jag. Så här har jag kopplat: DVD spelaren har 2 st antenn uttag precis som en gammal Video, samt även scart och HDMI.. Antenn kabeln från inomhus antennen är kopplad till det ena uttaget i dvd spelaren. Från det andra uttaget har jag anslutit en antenn kabel som går till Tevens antenn uttag. Det funkar utmärkt, men som jag skrev Teven måste vara påslagen för att det skall bli något inspelat.

Har du en HDMI kabel eller scartkabel dragen emellan boxen och tvn .

 

I så fall misstänker jag att du har en äldre box med analog tuner och inspelning sker via HDMI- eller scart kabeln.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att det är endast kabeln mellan DVD-spelaren och TVn du tar bort.

Kabeln från antennen till DVD-spelaren sitter kvar.

Då blir det Myrornas krig och inget inspelat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja teven är inte så värst gammal så den har nog digital avkodare som du säger, därför slipper jag extern box för de fria marksända kanalerna. Ja! Jag har kopplat antenn kablarna rätt tror jag. Så här har jag kopplat: DVD spelaren har 2 st antenn uttag precis som en gammal Video, samt även scart och HDMI.. Antenn kabeln från inomhus antennen är kopplad till det ena uttaget i dvd spelaren. Från det andra uttaget har jag anslutit en antenn kabel som går till Tevens antenn uttag. Det funkar utmärkt, men som jag skrev Teven måste vara påslagen för att det skall bli något inspelat.

Nu har jag fått det hela uträtt från annat håll. Om jag skaffar en extern digital box kan jag spela in program även om teven är avstängd. Eftersom jag nu använder tevens inbyggda digital mottagare så stängs den av när jag stänger av teven, därför blir det ingen inspelning när jag stänger teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi ju tillbaka till ruta ett "första inlägget", då din kompis säger att du måste ha en box för att det ska fungera när tv´n är avstängd, din kompis hade alltså rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...