Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista till Windows 10


Lundin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en äldre Vista dator som föräldrarna har gett upp lite på. Så tänkte iaf byta ut Windows Vista mot 10an, och se om det blir en förändring.

 

Tänkte installera med hjälp av en OEM-nyckel.

 

Men frågan är hur man går till väga :-/ , någon som har koll och gjort det förut?

 

För det är som sagt ett långt hopp mellan operativsystemen.

 

Skulle bli jätteglad för svar, för dehär med mjukvara är inte min starka sida. :D

 

Mvh,

Lundin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en äldre Vista dator som föräldrarna har gett upp lite på. Så tänkte iaf byta ut Windows Vista mot 10an, och se om det blir en förändring.

 

Tänkte installera med hjälp av en OEM-nyckel.

 

Men frågan är hur man går till väga :-/ , någon som har koll och gjort det förut?

 

För det är som sagt ett långt hopp mellan operativsystemen.

 

Skulle bli jätteglad för svar, för dehär med mjukvara är inte min starka sida. :D

 

Mvh,

Lundin

Hej!

 

Menar du att du undrar hur man installerar Windows 10?

 

Har du installationsprogrammet till Windows 10 på en DVD-skiva eller ett USB-minne?

Sen ska man se till att starta datorn från DVD-skivan resp. USB-minnet och då drar installationsprogrammet igång. Man väljer anpassad installation och när frågan kommer upp på vilken partition som Windows 10 ska installeras väljer man att först ta bort alla befintliga partitioner. Sen är det bara att följa instruktioner och frågor som kommer upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM licens är avsedd för dator som inte tidigare haft Windows operativ installerat. Du måste lägga på ett par hundra för att få en fullicens.

 

Man kan inte vara säker på att datorn kommer att fungera med Windows 10.Det kan vara så att processorn ej uppfyller kraven för 10an. eller att det saknas passande drivrutiner. Ej heller säkert att nu installerade program kommer att fungera .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur jag går till väga med en Windows 10 installation på en nuvarande Windows Vista dator.

 

Det går alltså inte med en OEM-nyckel? Då det är bara för nya datorer som inte haft windows innan?

 

Så enda lösningen är att köpa licens via skiva, eller digitalt på usb?

 

Blir snurrig av allt detta med Windows. :P

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur jag går till väga med en Windows 10 installation på en nuvarande Windows Vista dator.

 

Det går alltså inte med en OEM-nyckel? Då det är bara för nya datorer som inte haft windows innan?

 

Så enda lösningen är att köpa licens via skiva, eller digitalt på usb?

 

Blir snurrig av allt detta med Windows. :P

 

Mvh

Har du köpt en licensnyckel för Windows 10 är det mycket enkelt att installera Windows 10 på en dator med Windows Vista.

Se till att spara alla bilder och dokument från den disk som Windows 10 skall installeras på. Skälet är att när du installerar Windows 10 skriver du över allt som finns på disken.

 

Här hämtar du Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Du hämtar "Verktyget" och du följer de instruktioner som sidan visar.

 

Du kan spara Windows 10 på ett USB-minne eller skapa en startbar installationsskiva med hjälp av verktyget. Således behöver du inte kunna något annat än att läsa instruktionerna.

När du skapat USB/DVD-mediat sätter du i USB-minnet (om sådant skapades) i en USB-port på datorn eller lägger i DVD-skivan i den optiska enheten på datorn.

Starta datorn från USB-minnet eller skivan och följ de instruktioner du får.

 

Mitt förslag är att du väljer "Avancerad installation" för där kan du välja att formatera disken (ta bort innehåll så disken ser ut att vara tom) innan du börjar installation av Windows 10.

 

Du kan också, om du inte förstår hur du startar datorn från USB-minne eller disk, starta installationen medan Vista körs. Du kan få en fråga om du vill göra en "ren" installation", vilket du svarar ja på.

Då börjar datorn med installationen, startar om själv och ser till att radera (formatera) disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan du kanske installera Windows 10 i en gammal Vistadator, men som LARSAS säger, så finns det flera risker med detta, Vista är gammalt, säkerhetsmässigt att surfa med inte så lyckat. Kan bli flera enheter i datorn som kanske inte kommer att fungera, finns helt enkelt inga drivrutiner att få tag på som fungerar med 10:an.

 

Men har du köpt en ny Windows 10 OEM-licens, så du visst pröva, du borde få besked innan själva installationen om det går att använda Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Om man inte "är bra på mjukvara" kanske det är en dålig plan men) som plan B, eller kanske plan C, kan Linux vara ett alternativ till att få en "fräsch" dator av en gammal trött. Och då med en Linux-dist. som är anpassad för Windowsanvändare - Linux Mint.

Gratis givetvis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...