Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Youtube


torpet12

Rekommendera Poster

Jag har sedan en tid tittat mycket på Youtube. Datorn (Windows 10) är snabb nog att lätt klara HD-kvalitet. Idag dock så är det STOPP. Över en natt!

 

Om man ens får igång filmen så stannar den efter några sekunder. Att sänka upplösningen till lägsta möjliga hjälper en del men inte helt. Sedan kommer det egendomliga. Går jag över från Edge till IE så flyter det på lika bra som förut. Någon som erfarit detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 kommer med Edge men också med möjlighet att snabbt byta till Internet Explorer. Jag har nyss tillbringat en timme med Youtube via IE. Använder väl rimligen samma casheminne, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de använder inte samma cache. Jag har nyss läst denna tråd

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/apps_windows_10-msedge/microsoft-edge-temporary-internet-files-location/6b1d655d-41cd-4e7f-ad42-0877721f958f

 

QwinnEPE wrote on July 30, 2015: In IE11, relocating the temp/cache file folder location was quite simple. How can this be done in Edge? I can't even find *where* temp and cache files are stored, much less change the location. Sadly, I'll have to keep using IE11 until a way to accomplish this is provided.
 

på sidan 3 i tråden> BL2012 replied on September 15, 2015: Location
C:\Users\username\AppData\Local\Packages\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\AC
then in one of the folder with numbering like #!001
C:\Users\username\AppData\Local\Packages\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\AC\#!001\MicrosoftEdge\Cache
That's the temp folder of Microsoft Edge.

Enligt Jiaven Hicks på sidan 4 finns Edges cache också i en #!002 mapp
C:\Users\[username]\AppData\Local\Packages\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\AC\#!002\MicrosoftEdge\Cache\

 

Och Nigel-uk skriver den 28 mars 2016: The latest builds of the Redstone release feature an option to empty the cache on closing EDGE so if disc space is an issue help is coming soon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst mig till hur cache-minne fungerar och hur man tömmer det. YT funkar utmärkt igen. Tack för att ni satte mig på det rätta spåret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämde det jag citerade ur den engelska tråden för tömningen?

 

Jag tycker nämligen att Edge verkar mycket krångligare att använda än Internet Explorer. Men jag ska nog prova Edge i alla fall, på samma sätt som du använder den, dvs med byte till Internet Explorer när jag behöver. Nymodigheter i Windows 10 är till för att provas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämde det jag citerade ur den engelska tråden för tömningen?

 

Jag tycker nämligen att Edge verkar mycket krångligare att använda än Internet Explorer. Men jag ska nog prova Edge i alla fall, på samma sätt som du använder den, dvs med byte till Internet Explorer när jag behöver. Nymodigheter i Windows 10 är till för att provas.

 

Innan jag försökte mig på den lösning du föreslog kände jag att jag behövde lite kunskap om cache-minne rent allmänt. Via Google (förstås)hamnade jag på en sida där tömning var mycket enkelt redovisad för olika webbläsare. På SEB:s hemsida!  Just det - i detta sammanhang osannolika SE-banken. Så javisst, det känns bra att ha räddningsplankan IE nära till hands. Stökigare nu att lägga upp och ta fram "Favoriter" t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ser man på. http://seb.se/kundservice/teknikhjalp/rensa-ditt-cacheminne

Där står det, betydligt enklare än i tråden:

Microsoft Edge
  • Klicka på de tre prickarna längst upp till höger.

  • Klicka på Inställningar.

  • Klicka på Välj vad du vill radera under Radera webbdata.

  • Det som ska vara markerat är Webbhistorik, Cookies, Sparad webbplatsdata och Cachade bilder och filer.

  • Klicka på Radera.

  • Stäng ner webbläsaren och starta upp den igen, alternativt uppdatera sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...