Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel 2010


Se.l

Rekommendera Poster

Hej. Är ute efter en formel. Har gjort en fakturamall med ett antal fakturor sidledes med fakturanummer i övre högra hörnet cell I1 på första fakturan. På faktura två har jag formeln =I1+1 klistrar in den på övriga. Då blir numren löpade styrda av första fakturan. När första rutan är tom så står siffror i dom andra, det kan man trolla bort med OM formel, det vet jag och det gör inget. Frågan är, tar jag bort en faktura eller infogar en ny någonstans i mellan dom andra så håller inte programmet reda på platsen o alla efter blir fel, så man får göra om formateringen igen på dom cellerna. Vad är det som fattas i formeln =I1+1 för att programmet ska hålla reda på platsen? 

 

Inom samma sida går bra, men verkar inte klara av att hålla reda på formeln från sidan före. Bifogar en fil att öva på, så får jag se om jag får nån lösning på problemet.

 

Mvh.

se.l

Exempel att pröva med.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera på om du inte vill ha din fakturamall i Word istället, där hanteras sidor så mycket bättre. 

 

Det krävs lite annat tänk kring hur data ska sparas i ditt Excelark men det går oftast bra att länka word med Excel för att skapa bra fakturor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mallen är gjord redan med 32 st räkningar i följd, med utdebitering till vägsamfällighet. Alla beräkningar o länkningar funkar perfekt, fyller bara i specifikation o utdebitering på första fakturan, så står det samma på alla och uträknade o klara automatiskt på än gång. Kan flytta o infoga hur som helst alla formler anpassar sig till platsen.

 

Det är bara formeln med fakturanumret som krånglar. I annat fall får jag väl göra om formateringen till den cellen varje gång jag gör ändring i ordningen på fakturorna, om det inte finns nån formel som fungerar. Det är ju irriterande när allt annat fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera på om du inte vill ha din fakturamall i Word istället, där hanteras sidor så mycket bättre. 

 

Det krävs lite annat tänk kring hur data ska sparas i ditt Excelark men det går oftast bra att länka word med Excel för att skapa bra fakturor. 

Mallen är gjord redan med 32 st räkningar i följd, med utdebitering till vägsamfällighet. Alla beräkningar o länkningar funkar perfekt, fyller bara i specifikation o utdebitering på första fakturan, så står det samma på alla och uträknade o klara automatiskt på än gång. Kan flytta o infoga hur som helst alla formler anpassar sig till platsen.

 

Det är bara formeln med fakturanumret som krånglar. I annat fall får jag väl göra om formateringen till den cellen varje gång jag gör ändring i ordningen på fakturorna, om det inte finns nån formel som fungerar. Det är ju irriterande när allt annat fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha en formel för sidnummer?

Om inte, skriv in för hand eller kopiera sidnumren och klistra in värden

Då kan du ta bort en faktura utan att de andra ändrar sidnummer/fakturanummer

Kan det fungera för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha en formel för sidnummer?

Om inte, skriv in för hand eller kopiera sidnumren och klistra in värden

Då kan du ta bort en faktura utan att de andra ändrar sidnummer/fakturanummer

Kan det fungera för dig?

Har inget med sidnumret i programmet o göra, utan löpande fakturanummer. Skriver 1 på första fakturan så är resterande numrerade till 32, nästa gång skriver jag 33 på första fakturan så är resterande numrerade till 64. Funkar perfekt. 

 

Om det tillkommer en ny faktura, så infogar jag den i bokstavsordning efter namn och då flyttar sig övriga till höger och alla formler anpassar sig efter nya platsen utom fakturanummer formateringen som följer fakturan före. Varför? Vad är det som fattas i formeln?

 

Ni kan prova o infoga på filen jag bifoga, om ni hittar nån lösning. I annat fall så klarar väl inte programmet av det. Och då får jag göra om den formateringen manuellt varje gång jag gör nån ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att 

=I1+1

är en relativ formel, dvs den pekar egentligen bara 9 steg till vänster (+1).  Om du tar bort en faktura så försvinner ju den cell som låg 9 steg åt vänser och excel vet inte var den skall hämta värdet. 

 

Samma sak när du infogar en ny faktura. Då tappar excel kontrollen över stegen. Den faktura som "förskjuts" åt höger kommer att behålla sin referens som nu ligger 18 steg åt vänster medan den infogade inte vet var den skall peka åt. osv. Det blir rörigt. 

 

Du kan byta ut formeln

=I1+1

mot en fast förskjutning:

=FÖRSKJUTNING(R1;0;-9)+1

Nu kommer den alltid att peka på föregående faktura och lägga till 1. Dvs det du vill att i1 formeln skall göra. 

 

Problemet är att fakturanumren INTE blir konstant. Så fort du tar bort eller infogar någonting så ändras fakturanumret, och jag tror ärligt talat inte att det är det du vill.

Hej.

 

Nu har jag provat och funkar helt perfekt, precis vad jag var ute efter. Nu följer formeln fakturan var den än ligger. Hade aldrig kommit på det själv, har googlat o hållit på utan resultat och det var då jag hitta den här sidan och registrera mig.

 

Fakturanumren är inte fasta utan bestäms av vad jag börjar med på första fakturan. Slutresultatet blir =OM($I$1<>"";FÖRSKJUTNING(R1;0;-9)+1;"") för att få tomma rutor när första är tom. Får tacka så mycket för hjälpen.

 

En fråga bara, betyder 0 att R1 är nollpunkten och -9, nio celler till vänster om R1?

 

Tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FÖRSKJUTNING(ref; rader; kolumner; [höjd]; [bredd])

R1 är nollpunkten(ref), 0:an betyder att det skall vara samma rad, och -9 betyder det du trodde

 

Microsoft har- och har alltid haft - bra hjälptexter, problemet är att det är omöjligt att hitta texterna utan google nuförtiden :-(

https://support.office.com/sv-se/article/FÖRSKJUTNING-Funktionen-FÖRSKJUTNING-c8de19ae-dd79-4b9b-a14e-b4d906d11b66

 

FÖRSKJUTNING är ofta en bra lösning om man vill göra någonting dynamiskt och samtidigt hålla det begripligt. Höjd och bred kan t.ex användas om du vill ändra ett summeringsområde beroende på någonting annat (t.ex om du vill variera hur många månader du skall summera eller så). Förskjutning är väl värd att lära sig i alla fall. 

 

Om du får problem med en funktion kan det ofta vara lättare att hitta svar på engelska. Här är en finsk! lista med de svenska och engelska namnen på funktionerna + en kort beskrivning. Hmmm, man har ju massor kvar att lära sig :thumbsup: . Till och med Monshi borde få klia sig i huvudet på några ställen. 

http://www.piuha.fi/excel-function-name-translation/?page=svenska-english.html

Bra det, tack i alla fall, nu är jag nöjd.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...