Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ökar filerna vid bränning?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett antal filmer/avsnitt som jag vill bränna till DVD. De är av olika storlekar och olika filtyper. (.mp4,.mpg,.avi) När jag försöker bränna dessa så bli de alltid mycket större (4 till 10 ggr) när man lägger in dem i brännarprogrammet. Det betyder då att korta filmer på ca 45 min tar upp en hel DVD, en film som är på två timmar blir dubbelt för stor för en DVD. Varför och kan man göra något åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket brännarprogram och hur gör du?

Hej. Jag har testat med två program Cyberlink Power Director och DVD Flick. Jag gör inte mer än att dra in filmerna för bränning och då visar båda programmen hur mycket utrymme som gått åt/kvarstår. Det blir ungefär samma på båda, alltså en kraftig ökning jämfört med filstorleken. En .mp4 fil på 800 Mb visas som att ca. 3,6 Gb gått åt av tillgängligt utrymme. En .wmv fil på 270 Mb visas som att 877 Mb gått åt, en .AVI på 50 Mb visas som 800 Mb. Jag har inte brännt någon DVD ännu p g a att jag undrar varför det blir så här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det så att programmen omkomprimrerar filmen får att det ska bli en giltig DVD-video, vilket är mpg2. Så en film som är 800 MB mp4 blir runt 4 GB mpg2. Detta för att det ska gå att spela upp filmen i en vanlig DVD-spelare. 

 

Vill du bara spara filen exakt som den är, ska du inte bränna som DVD-video utan DVD-data. Men du kommer inte kunna spela upp filen i en vanlig DVD-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men du kommer inte kunna spela upp filen i en vanlig DVD-spelare.

Jo, kanske, beroende på vilka format som spelaren har stöd för. AVI,n kan gå bra lite beroende på vilken "sorts" AVI det är. Och WMV,n går nog bort...

På en dator kommer det att funka oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ordinär DVD-spelare klarar bara ett format på DVD-video och det är mpg2, inget annat. Sen finns det spelare som kan läsa DVD-skivan som en DVD-data-skiva, och klarar lite olika format. Men DVD-video-brännar-programmen är designade att skapa DVD-video enligt standarden.

 

AVI är inget videoformat, bara ett sätt att samla video och ljud i en och samma fil. En AVI-fil kan innehålla precis vad som helst och kräver codec för att kunna spelas upp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...