Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord för inloggning


BillyDeKid

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har en Windows 7 dator, när den var ny hade jag ett lösenord precis när jag startat den för inloggning inte att förväxla med lösenord för olika konton.

 

Men så tröttnade jag att skriva in det varje gång och tog bort det, men nu skulle jag vilja ha tillbaks det igen och då finns det ingenstans att hitta hur man gör. Det verkar faktiskt som har man en gång tagit bort det är det borta.

 

Jag skulle kunna logga in på ett konto istället men det är lika illa där, Jag kan kommer rätt in och  börja använda datorn och när jag tittar på olika användarkonto står jag som administratör och att  administratörskontot är lösenordsskyddat vilket jag inte har en aning om vad det skulle vara för lösenord. Därför kan jag inte byta lösenord på administratörskontot och logga in där för då måste man komma ihåg och kunna skriva in det gamla som jag inte känner till.

 

Skulle var väldigt tacksam för hjälp på båda problemen, både att kunna logga in när jag startar den och att kunna byta lösenord på adminkontot.

 

Hälsningar BillyDeKid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några trick du kan prova

http://pcsupport.about.com/od/windows7/f/forgot-password-windows-7.htm

 

Se också Ändra lösenordet från ett annat användarkonto i Windows 7
http://support.hp.com/se-sv/document/c01947597

 

Jag har själv en HP-dator så jag känner igen bilderna som visas när man klickat på rubriken Ändra lösenordet från ett annat användarkonto i Windows 7. (Jag har Windows 10 nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har en Windows 7 dator, när den var ny hade jag ett lösenord precis när jag startat den för inloggning inte att förväxla med lösenord för olika konton.

 

Men så tröttnade jag att skriva in det varje gång och tog bort det, men nu skulle jag vilja ha tillbaks det igen och då finns det ingenstans att hitta hur man gör. Det verkar faktiskt som har man en gång tagit bort det är det borta.

Hej!

 

Det låter som ett BIOS-lösenord, dvs ett lösenord som hanteras av BIOS. För att sätta ett sånt behöver du gå in i BIOS-inställningarna och leta upp inställningen för det. För att komma till BIOS-inställningarna trycker man på någon särskild tangent eller tangentkombination direkt efter att man startat datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Precis som Cecilia säger så låter det som det är detta du är ute efter.

Du hittar Bios lösenordsoption i Bios-setup meny och denna kommer du åt direkt via uppstart

och tryck antingen Del, F10, F2, F1 eller Esc-tangenten upprepade gånger. Det brukar stå längst ned på bildskärmen viken tangent du skall trycka för att öppna Setup.

 

Eller tala om för oss vilket fabrikat och modellbeteckning du har på din dator, så blir det lite lättare att hjälpa till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Precis som Cecilia säger så låter det som det är detta du är ute efter.

Du hittar Bios lösenordsoption i Bios-setup meny och denna kommer du åt direkt via uppstart

och tryck antingen Del, F10, F2, F1 eller Esc-tangenten upprepade gånger. Det brukar stå längst ned på bildskärmen viken tangent du skall trycka för att öppna Setup.

 

Eller tala om för oss vilket fabrikat och modellbeteckning du har på din dator, så blir det lite lättare att hjälpa till.

Mvh

Hej Igen !

Det är en Dell Inspiron eller Inspiration 1564.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen PC-supportrar!

Modellen är en Dell Inspiron eller Inspiration 1564.

 

Hälsningar Billy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade en Dell-dator var det ena Del-tangenten man skulle trycka på för att komma in i inställningarna, men dessutom stod det på första skärmbilden som visades efter att man startat datorn "Press Del to Enter Setup".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Nej det står inget när jag startar den det är bara svart skärm sedan kommer den blå väldigt snabbt den som det står Välkommen på och den är tills skrivbordet kommer.

 

Är det någon som har erfarenhet av programmet PCWinRecovery? Med det ska man tydligen kunna gå in bakvägen i windows och kunna se vilka lösenord man har. Då vore det ju enkelt förstås, Eller om det finns något annat liknande program.

 

Hälsningar Billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver i din första post låter väldigt konstigt. Ett lösenord som inte är bundet till ett användarnamn, har jag aldrig varit med om. Att det skulle röra sig om ett bios lösenord, håller jag inte för troligt. Det skulle betyda att datorn kom med ett sådant när den var ny och jag kan inte tänka mig att Dell skickar datorer med ett sådant aktiverat.

 

Nu har jag aldrig haft en Dell, så helt säker är jag inte. Om du själv har varit inne i bios och ändrat, tycker man att du borde komma ihåg det.

 

Hur som helst, eftersom du kommer in i datorn utan lösenord kan du prova följande för att sätta ett nytt lösenord för ditt användarnamn. Öppna Kommandotolken som Administratör. Skriv in "net user "ditt användarnamn" "nytt lösenord". Inga citationstecken men mellanslag mellan orden. Klicka Enter. Skriv in exit och Enter. Starta om datorn och logga in med det nya lösenordet om det efterfrågas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den Dell-dator jag hade en gång i tiden hade stöd för BIOS-lösenord, men förstås inte aktiverat från början. Hur man aktiverade och inaktiverade ett lösenord kan man väl ha glömt efter några år.

 

Känner inte till PCWinRecovery men om vertpres förslag inte fungerar så vet jag att många har blivit hjälpta av NT Password & Registry Editor: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan man glömma. Det behövs inga program för att sätta ett nytt lösenord eftersom TS kommer in i datorn. Det som jag har skrivit fungerar. Jag har gjort det själv på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den Dell-dator jag hade en gång i tiden hade stöd för BIOS-lösenord, men förstås inte aktiverat från början. Hur man aktiverade och inaktiverade ett lösenord kan man väl ha glömt efter några år.

 

Känner inte till PCWinRecovery men om vertpres förslag inte fungerar så vet jag att många har blivit hjälpta av NT Password & Registry Editor: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Eller med Rescatux

http://www.supergrubdisk.org/rescatux/

(kolla videoklippet)

 

Bäst är att man bara tar bort lösenordet, inte att försöka kolla vilket lösen det är.

Vilket jag har för mig även rekommenderas i programmet Cecilia länkar till.

 

Jag har en Dell kan kolla hur & var man sätter ett lösenord i BIOS men om man bara är aningen glömsk så är det en väldigt dålig idé, att sätta lösen just där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

 

Jag skickar med en bild hur adminkontot ser ut för att ingen ska missförstå mig, När jag köpt datorn på el-giganten kunde jag skapa ett lösenord eller pinkod för inloggning innan man kom till skrivbordet. Men efter några år tog jag bort det, när jag efter ytterligare år ville skapa ett nytt lösenord för inloggning fanns inte den möjligheten kvar efter att man en gång tagit bort den.

 

Då tänkte jag att då kan jag skapa ett Standardkonto eller gästkonto istället, men då ser jag att mitt administratörskonto är lösenordsskyddat trots det kan jag använda datorn och lägga in och ta bort program utan att behöva skriva in något lösenord. 

 

Då är det ju ingen större vits att skapa ett standardkonto eller gästkonto när man ändå kommer in på admin-kontot. Och det är det lösenordet på adminkontot som jag inte har en aning om. Det är mycket möjligt att säljaren på elgiganten lagt in ett för jag bad honom att göra i ordning datorn så jag skulle kunna använda den direkt och att jag godkände det. Ingen skugga på Dell de har inte gjort något. Men det här är sex år sedan och den säljaren på elgiganten är inte kvar.

 

Obs. det gick visst inte med någon bild, trodde det bara var att infoga en.

Hälsn billy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör som jag har beskrivit i inlägg #9, behöver du inte ange det gamla lösenordet för att sätta ett nytt.

 

Vill du skicka med en bild måste du använda fullständig editor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej !

Jag har nyss fått hjälp här i forumet och fixa Windows update vilket jag är tacksam för.

 

Men nu åter till ett gammalt problem som inte blivit åtgärdat och det är att vem som helst kan starta och komma in i min dator om den skulle bli stulen.

 

Jag hade ett lösenord för inloggning innan jag kom till skrivbordet när den var ny, men så tröttnade jag på att skriva in det varje gång så jag tog bort det.

 

Men sen när jag åter vill skaffa ett lösenord för inloggning hittade jag inte den möjligheten igen.

 

Jag fick rådet en gång här på forumet att skriva in ordet netplwiz vid sök,

och då får jag upp en dialogruta där jag ska bocka i en ruta vid orden att Användarnamn och lösenord måste anges vid start av datorn.

 

Och den dialogrutan får jag upp, men bockar jag i den och trycker OK då kommer jag förmodligen inte in i datorn mer. För jag minns inte mitt gamla lösenord.

 

Finns någon som har ett råd. Jag har kollat de länkar som Cecilia och Mikael63 rekommenderar här ovan men de är alldeles för avancerade för mig och dessutom på engelska.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...