Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Android Browser


kiwi01

Rekommendera Poster

När jag nyss var inne på en webbsida på surfplattan (Samsung inköpt 2013) så fick jag upp ett meddelande längst upp "Din webbläsare (Android Browser) är föråldrad . Den har kända säkerhetshål och kan inte visa  alla funktioner korrekt på denna och på andra webbsidor." när jag klickar på länken "Uppgradera din webbläsare idag" , får jag tre förslag: Firefox, Opera och Chrome. 

 

Ska jag betrakta detta som reklam eller är det seriöst? Brukar man byta/uppgradera  webbläsare i plattan?

 

Vad är det för "Android Browser" jag har egentligen? Har alltid tänkt att det är Chrome eftersom plattan är inställd på att söka i Google,  men så kanske det inte är.

 

Om jag nu lämnar denna sajt och vill uppgradera senare, hur gör jag? Hämtar en app i Playbutiken?

 

post-113521-0-33152600-1475654693_thumb.jpg

post-113521-0-61657000-1475654745_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Brukar man byta/uppgradera  webbläsare i plattan?

 

 

Uppdateringar brukar komma hela tiden till webbläsarna. Om du vill byta webbläsare är det upptill dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering är inte samma sak som uppgradering. Några uppdateringar till surfplattan har jag fått och en uppgradering sedan 2013, men dessa gäller inte webbläsaren utan systemet, och de dyker definitivt inte upp när man tittar på någons hemsida. 

Min fråga, vilken webbläsare har jag, tycks jag inte svar på. Jag tar för givet att om jag har Chrome så hintar de om uppgradering till nyare Chrome, samma sak med Firefox eller Opera. 

Jag släpper denna fråga nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering är inte samma sak som uppgradering. Några uppdateringar till surfplattan har jag fått och en uppgradering sedan 2013, men dessa gäller inte webbläsaren utan systemet, och de dyker definitivt inte upp när man tittar på någons hemsida. 

De dyker upp på webbsidan därför att webbplatsen är skriven för mer avancerade webbläsare än den du använder.

 

Hur ser ikonen ut som du klickar på när du ska surfa med surfplattan?

 

 

Min webbläsare heter Android 4.

Det är operativsystemet.

 

 

Du ska alltid hämta appar i Play-butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just installerat webbläsaren Dolphin som rekommenderades av pcforalla 2015. Återstår att se om den håller vad den lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dyker upp på webbsidan därför att webbplatsen är skriven för mer avancerade webbläsare än den du använder.

 

Hur ser ikonen ut som du klickar på när du ska surfa med surfplattan?

 

 

Det är operativsystemet.

 

 

Du ska alltid hämta appar i Play-butiken.

Det vet jag, men enligt en söksajt så heter även webbläsaren Android 4!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag, men enligt en söksajt så heter även webbläsaren Android 4!

 

Det är väl för att det är den inbyggda webbläsaren som ingår i operativsystemet Android. I min Samsung smartphone heter appen helt enkelt Internet. Hur som helst, bör du inaktivera den webbläsaren om du har en äldre version av Android än Android 4.4, KitKat, då den är en stor säkerhetsrisk. I senare versioner finns inte den risken. Den går inte att ta bort men den går att inaktivera i Inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Androidversion heter 4.2.2 - för gammal? 

Håller just på att testar Dolphin, den har kraschat en gång och "flashar" lite för mycket samt vägrar acceptera en inloggning som fungerar i den ursprungliga webbläsaren samt i denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Androidversion heter 4.2.2 - för gammal? 

Håller just på att testar Dolphin, den har kraschat en gång och "flashar" lite för mycket samt vägrar acceptera en inloggning som fungerar i den ursprungliga webbläsaren samt i denna dator.

 

En säkerhets forskare hittade sårbarheten i 4.2.1, så risken finns nog att din version också har den. Jag använder Firefox i mobilen och det fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dolphin vägrade av någon anledning att acceptera mitt användarnamn/lösenord för en av mina favoritsajter så nu har jag använt Opera ett tag. Den snabbar upp surfandet betydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...